Při dopravní nehodě: Bezpečnost je priorita! Nejprve zastavte co nejrychleji a zajistěte vozidlo ruční brzdou. Vypněte motor a zapněte výstražná světla. Ihned si oblečte reflexní vestu – viditelnost je klíčová, i za dne. Zhodnoťte stav zranění všech účastníků. Pokud je to bezpečné, poskytněte první pomoc, ale nepodnikejte nic, co by ohrozilo vás nebo ostatní. Nehýbejte těžce zraněnými, ledaže hrozí další nebezpečí. Umístěte výstražný trojúhelník v dostatečné vzdálenosti (dle předpisů a viditelnosti, minimálně 50m na dálnici). Na silnicích mimo obce je nutné zohlednit i zatáčky a kopce, trojúhelník musí být vidět ze všech stran. Pokud je to možné a bezpečné, zabezpečte místo nehody (např. kužely, větvě) a říďte dopravu, abyste zabránili další nehodě. Zavolejte záchranku (155), hasiče (150) a policii (158). Informujte operátora jasně a stručně o místě, počtu zraněných a typu nehody. Po příjezdu záchranných složek spolupracujte s nimi a poskytněte jim všechny relevantní informace. Nezapomeňte na fotodokumentaci poškození vozidel a místa nehody z různých úhlů (pokud to vaše fyzický i psychický stav dovolí) – to se může hodit při řešení pojistné události. Zaznamenejte si jména a kontaktní údaje svědků. Nepodléhejte panice, klidná a racionální jednání pomůže.
V odlehlých oblastech, mimo dosah mobilního signálu, je klíčové mít s sebou bateriovou svítilnu, první pomoc a píšťalku k přivolání pomoci. V turistických oblastech je dobré mít v mobilu staženou offline mapu s GPS lokalizací.
Co delat při srazce se zvěří?
Srážka se zvěří na cestách je bohužel častější, než si mnozí myslí. Bezpečnost posádky je prioritou číslo jedna. Zranění? Okamžitě volejte záchranku na 155. Nečekejte, rychlost je v tomto případě klíčová. Zkušenost z cest mi ukázala, že i zdánlivě lehká zranění mohou mít vážné následky.
Dokumentace je důležitá pro pojistné plnění. Nepodceňujte ji. Vyfotografujte celkovou situaci, poškození vozidla ze všech úhlů – detaily jsou klíčové. Zaznamenejte stopy po střetu – třeba i polohu zvířete (pokud je to bezpečné), směr jízdy a další relevantní detaily. Kvalitní fotografie mohou být rozhodující při jednání s pojišťovnou. V zahraničí to platí dvojnásob.
Přivolání policie (158) je v Česku povinné. To se týká i zdánlivě nevýznamných škod. Policie sepíše protokol, který je nezbytný pro pojišťovnu. Mám zkušenost, že v některých zemích je postup odlišný – někde je nutné kontaktovat speciální linku pro zvířata, jinde je to v kompetenci lesní stráže. Vždy se informujte na místě, případně kontaktujte asistenční službu vaší pojišťovny.
Dodržujte bezpečnostní opatření. Po střetu s větším zvířetem, například s jelenem, buďte opatrní. Zvíře může být zraněné a nebezpečné. Nezkoušejte ho odtáhnout sami. Počkejte na příjezd policie a dalších záchranných složek. V zahraničí se informujte o místních předpisech a zvyklostech ohledně manipulace se zraněnými zvířaty.
Kdy je nehoda trestný čin?
Klasifikace dopravní nehody jako trestného činu v České republice se řídí závažností následků. Lehká zranění, která neomezí poškozeného v běžném životě déle než 7 dní, se zpravidla netrestají. Můj rozsah zkušeností z desítek zemí mi ukazuje, že podobné právní limity existují i jinde, ačkoliv se délka omezení a definice „lehkého zranění“ mohou lišit. Například v některých zemích se kritérium trestnosti odvíjí od počtu dnů pracovní neschopnosti, jinde se bere v úvahu stupeň trvalých následků. V České republice je však klíčovým faktorem právě oněch 7 dnů omezení běžného života. Překročení této hranice může vést k obvinění z ublížení na zdraví z nedbalosti, což je trestný čin. Pro přesnou kvalifikaci je vždy nezbytné posouzení konkrétní situace policií a soudem, přičemž je brána v potaz i míra zavinění řidiče. V některých případech, například při spáchání dopravního přestupku spojeného s vyšším stupněm ohrožení, může být trestný čin kvalifikován i při kratší době omezení.
Je důležité si uvědomit, že i při nehodách s lehkým zraněním mohou vzniknout civilněprávní nároky na náhradu škody. Tyto nároky jsou nezávislé na trestním řízení a poškozený je oprávněn uplatnit je bez ohledu na to, zda byla nehoda klasifikována jako trestný čin či nikoliv.
Co dělat, když najdu uhynulé zvíře?
Na mrtvé zvíře v terénu raději nesaházej, pokud to není absolutně nezbytné. Bez rukavic, ideálně jednorázových, se mu raději vyhni. Může nést nebezpečné bakterie nebo parazity.
Pokud ho musíš z jakéhokoli důvodu (např. z bezpečnostních důvodů na turistické stezce) manipulovat, použij pevný neprodyšný pytel (ideálně s dvojím uzávěrem). Vhodný je i silnější igelitový pytel, ale pozor na jeho protržení.
Upozornění: Hlášení nálezu uhynulého zvířete státní veterinární správě je povinné jen u některých druhů (např. velkých savců). Záleží na druhu a okolnostech úhynu. Vždy je ale lepší o nálezu informovat příslušné úřady nebo ochranu přírody, zejména pokud je zvíře viditelně zraněné nebo se jedná o vzácný druh. Může to pomoci objasnit příčinu úhynu a pomoct ochraně fauny.
Pro aktivní turisty: V batohu by se měly nacházet jednorázové rukavice a pevný pytel – nikdy nevíš, co tě v divočině čeká.
Kdy se nemusí volat policie k nehodě?
Česká legislativa v oblasti dopravních nehod je v tomto ohledu poměrně benevolentní, což jsem si sám ověřil při svých cestách po republice, a dokonce i za její hranicemi. Pokud se stane nehoda a celková škoda na všech zúčastněných vozidlech, včetně přepravovaného nákladu, nepřesáhne 100 000 Kč, volání policie není povinné. To se hodí zejména v situacích s menšími škodami, například lehkými oděrky nebo drobnými nárazy. Prakticky to znamená, že si účastníci nehody vše vyřeší sami, výměnou pojišťovacích údajů a případným sepsáním společného záznamu o nehodě. Nicméně je třeba zdůraznit, že tato hranice škody se vztahuje na celkovou škodu, nikoliv na škodu na jednom vozidle. Pokud by tedy škoda na jednom autě přesáhla 100 000 Kč, je volání policie nutné bez ohledu na celkovou škodu. Při cestování po Evropě jsem si všiml, že tento limit se může v jednotlivých zemích lišit, proto je vždy vhodné se před cestou seznámit s místní legislativou. Důležité je také zmínit, že i při splnění této podmínky je volání policie doporučeno, pokud dojde k zranění osob, nebo je-li spor o vinu.
Co dělat při havárii?
Při havárii v terénu? Hlavně klid!
Nejprve zhodnoť situaci – jsi v dosahu signálu? Jak vážná je nehoda? Kolik je zraněných?
Volání na tísňové linky:
- 155 (záchranná služba) – ideální pro zdravotní komplikace.
- 112 (integrovaný záchranný systém) – univerzální číslo pro všechny typy nehod.
Při volání:
- Stručně a jasně popiš situaci (např.: pád z útesu, zlomenina nohy).
- Přesně urči polohu – GPS souřadnice (ideálně z mapy, hodinek nebo telefonu), popř. orientační body (např. “u třetího buku od potoka”).
- Uveď počet, věk a pohlaví zraněných.
- Popiš zranění co nejpřesněji.
- Sděl své jméno a telefonní číslo.
Aplikace Záchranka: Pokud ji máš, použij ji – automaticky odešle tvoji polohu záchranářům.
Další tipy pro zkušeného turistu:
- Měj u sebe kompas a mapu, i když používáš GPS – baterie se vybíjí.
- Nos s sebou lékárničku s dostatečnou výbavou.
- Informuj někoho o svém plánu túry a předpokládaném návratu.
- Nauč se základní první pomoc.
- Připrav se na nepředvídané situace – dobře nabitý telefon, náhradní baterie, náhradní oblečení a dostatek vody a jídla jsou nezbytností.
Kolik dostanu za srážku se zvěří?
Srážka se zvěří? To není jen otázka pár škrábanců. Z vlastní zkušenosti z cest po světě vím, že tato situace se liší od země k zemi, ale vždycky je to nepříjemná záležitost. V Česku, a v Evropě obecně, se cena opravy značně liší. Náklady se pohybují od několika tisíc až po několik set tisíc korun.
Záleží na několika faktorech: druhu zvířete (kanec, jelen, srnec – každý má jinou váhu a způsobí jiný typ poškození), věku a typu vozu. Moderní vozy s pokročilými asistenčními systémy a technologiemi jsou mnohem dražší na opravu než starší modely. Oprava po srážce s divočákem může znamenat výměnu nárazníku, kapoty, světlometů, chladiče, a v horším případě i celé přední části.
Můj tip? Vždy se podívejte na pojistnou smlouvu. Průměrná výše pojistného plnění se pohybuje okolo 50 000 Kč, ale to je jen orientační číslo. V některých případech pojišťovna nemusí uhradit celou škodu, protože se může jednat o tzv. spoluúčast. Je důležité si uvědomit, že i s havarijním pojištěním můžete čelit značným výdajům. V některých zemích je situace ještě komplikovanější – např. v USA je pojišťování a proces vyřizování pojistného plnění odlišný.
Nepodceňujte proto riziko srážky se zvěří. Jezděte opatrně, zejména za šera a v noci, v oblastech s vyšším výskytem zvěře.
Kam hlásit sraženou zvěř?
Sražená zvěř? V Česku, stejně jako v mnoha dalších zemích, je nahlášení nehody s divokým zvířetem povinností. Ihned volejte linku 158 – českou policejní tísňovou linku. Nečekejte, dokud se situace „sama nevyřeší“. Zvíře může být zraněno a vy se vystavujete riziku, pokud ho neodstraníte z vozovky. Zkušenost z mnoha zemí ukazuje, že rychlé nahlášení minimalizuje následky pro všechny zúčastněné.
Policie je klíčová. Vyšetří událost, identifikuje majitele zvířete (pokud je známo, například u domácího zvířete, které se dostalo na silnici), a kontaktuje myslivecké sdružení, které je zodpovědné za odstranění zvířete. V některých zemích, například v Rakousku, existují specializované služby, ale v Česku se primárně spoléhá na koordinaci s myslivci. Nepokoušejte se zvíře odstraňovat sami, riskujete zranění.
Důležité je zaznamenat si místo nehody, čas a okolnosti. Fotografie či videozáznam mohou být užitečné pro policii. Tato dokumentace se stává čím dál důležitější i v kontextu rostoucího počtu nehod s divokou zvěří, což je trend zaznamenaný i ve vyspělých zemích západní Evropy.
Po nahlášení nehody se řiďte pokyny policie. Nepřemisťujte zvíře, dokud to policie nebo myslivci výslovně nepožádají. V některých situacích je nutné zajistit bezpečnost místa nehody a počkat na příjezd odborníků.
Jak vysoká musí být škoda v Kč aby šlo o trestný čin?
Abychom si to v terénu správně zmapovali, musíme vědět, jaká výše škody v Kč spustí trestní stíhání. To se odvíjí od její významnosti:
- Škoda nikoli malá: Nejméně 50 000 Kč. To už je slušná suma, za kterou si pořídíte pořádný stan a výbavu na několik výprav. Představte si, že vám někdo ukradne kompletní výstroj na zimní lezení! Tohle už je vážně nepříjemná situace.
- Škoda větší: Nejméně 100 000 Kč. Za to už se dá koupit pořádný vůz pro přepravu výbavy, anebo zorganizovat luxusní expedice na několik týdnů. Ztráta této výše může zhatit vaše plány na několik let.
- Škoda značná: Nejméně 1 000 000 Kč. S takovou sumou byste si mohli postavit vlastní horskou chatu s veškerým komfortem, nebo pořídit veškeré vybavení pro celou lezeckou skupinu na mnoho let. Představte si, co by to znamenalo ztratit takový majetek! To je srovnatelné se ztrátou celého vybavení pro pořádný expedici.
- Škoda velkého rozsahu: Nejméně 10 000 000 Kč. To je obrovská částka. Za to byste mohli financovat rozsáhlý výzkumný projekt v oblasti ochrany přírody, nebo založit vlastní outdoorovou školu. To už je opravdu kriminální čin s dalekosáhlými důsledky.
Pamatujte, že výše uvedené částky jsou jen orientační a konkrétní kvalifikace závisí na dalších okolnostech případu. Vždy je důležité se informovat u příslušných orgánů.
Kdy volá policie?
Policii volejte, když se stanete obětí nebo svědkem trestného činu – krádeže, loupeže, napadení, vandalizmu atd. Neváhejte ani v případě ohrožení bezpečnosti osob či majetku, narušení veřejného pořádku (např. rvačka, demonstrace s násilím). Podezření na terorismus je samozřejmě důvodem k okamžitému ohlášení. Důležité je také vědět, že i korupce a závažná hospodářská trestná činnost patří mezi případy, kdy je vhodné kontaktovat policii.
Užitečná rada: Než zavoláte, připravte si základní informace: místo činu, co se stalo, popis pachatele (pokud je to možné), případně vaše jméno a telefonní číslo. Nahlásit incident můžete i anonymně, ale poskytnutí vašich kontaktních údajů policii usnadní vyšetřování. V nouzi použijte číslo 158. V případě ohrožení života volejte 112.
Tip pro turisty: V turisticky atraktivních oblastech se bohužel častěji vyskytují kapesní krádeže. Dávejte pozor na své osobní věci a nenechávejte je bez dozoru. Při cestování po Česku je obecně bezpečnostní situace dobrá, ale opatrnost nikdy neškodí.
Kdo platí odškodnění po dopravní nehodě?
Po dopravní nehodě v České republice, stejně jako v mnoha jiných zemích EU, platí za škody viník nehody. Konkrétně se odškodnění hradí z jeho povinného ručení. Toto pojištění je v ČR povinné pro všechna vozidla a kryje škody na zdraví a majetku způsobené třetím osobám. Zkušenosti z cest po Evropě a světě ukazují, že systém povinného ručení je víceméně standardizovaný, i když se výše pojistného krytí a detaily procesu vyřizování škod mohou lišit.
Komplikace nastávají, pokud viník nehody není identifikován – například ujel z místa nehody – nebo pokud nemá platné povinné ručení. V takovém případě, a to je klíčové, zasahuje garanční fond spravovaný Českou kanceláří pojistitelů (ČKP). Tento systém, podobně jako obdobné fondy v západní Evropě a Severní Americe, chrání poškozené před neuhrazenými škodami. Je to důležité zabezpečení, jelikož v mnoha zemích jsem se setkal s případy, kde nejasnosti s identifikací viníka nebo jeho pojištěním vedly k dlouhým a složitým soudním sporům. ČKP tedy v takových případech zjednodušuje proces a poskytuje rychlé odškodnění.
Praktické rady: Vždy si pořiďte důkladnou fotodokumentaci místa nehody, svědecké výpovědi a kontaktní údaje na všechny zúčastněné. Dokumentace je nezbytná pro rychlé vyřízení škod, a to jak z běžného pojištění, tak i z garančního fondu ČKP. V zahraničí jsem se naučil, že důkladná příprava a dokumentace zkracuje proces řešení škod z nehody několikanásobně.
Co uděláte jako první při dopravní nehodě?
Po dopravní nehodě, ať už kdekoli na světě, je priorita vždycky bezpečnost. Než se začnete starat o formalitách, ujistěte se, že vy a ostatní účastníci nehody jste v bezpečí. Zastavte minimálně 50 metrů za místem nehody – v některých zemích, například v USA, je to i více. Zapněte výstražná světla – to je univerzální signál, ale v některých regionech, např. v Asii, je důležité si uvědomit, že výstražná světla nemusí být dostatečná a může být nutné použít další vizuální signály. Oblečte si reflexní vestu – zvyšuje vaši viditelnost, a to je klíčové pro vaši bezpečnost, zvláště na silnicích s omezenou viditelností.
Vezměte si lékárničku, výstražný trojúhelník a případně hasicí přístroj. Upozornění: Vybavení v lékárničce a její povinná výbava se liší podle země. Umístěte trojúhelník – vždycky v dostatečné vzdálenosti, aby varoval proti nebezpečí. V některých zemích existují specifická pravidla pro umístění trojúhelníku. Vypněte zapalování a zajistěte vozidlo proti pohybu.
Důležité: Fotografujte místo nehody důkladně z několika úhlů – to může být důležité pro pojišťovnu. Zaznamenejte si registrační značky všech zapojených vozidel a jména a kontaktní informace všech svědků. V mnoha zemích je telefonní hovor na tísňovou linku nezbytný, i když se nezdá, že by došlo k vážnému zranění. Číslo tísňové linky se liší stát od státu – je důležité vědět, jak se v dané zemi dovolat pomoci.
Co dělat při opici?
Kocovina po dobrodružstvích? Stalo se. Lusknutím prstu ji sice neodstraníte, ale zkušený cestovatel ví, jak ji zmírnit. Spánek je základ. Věřte mi, prolezl jsem si to v džunglích Amazonie i na vrcholcích Himalájí – spánek je svatý grál. Doplňte tekutiny! Zapomněli jste na rehydratační tablety? Špatně! Horký vývar s kouskem masa – ideální pro doplnění sodíku a draslíku. Nevyhýbejte se ani sladkému – cukr dodá energii. Víte, co je skvělé? Ovocné šťávy – vitamín C a B vám pomohou. Vždycky s sebou nosím malé balení multivitamínů – věřte mi, hodí se to i na nečekanou návštěvu tajné pláže na Bali. Nepodceňujte sílu bylinkových čajů s medem – zkuste zázvor nebo mátu. Je to osvědčený recept na zlepšení trávení po silné noci v jednom z neznámých barů v Bangkoku. Rehydratační roztok? Základní výbava každého zkušeného cestovatele, a to i na túrách po Česku. Nečekejte zázraky, kocovina je proces, ale správný přístup vám pomůže rychleji se vrátit k objevování dalších krás světa.
Za co dostanu body?
Český bodový systém je unikátní a, přiznám se, po mém putování po desítkách zemí, někde mezi nejpřísnějšími, ale i nejtransparentnějšími. Na rozdíl od systému v mnoha zemích, kde je systém bodů spjat s licencí, je zde kladen důraz na okamžitý postih a jeho transparentnost.
Za co tedy ztratíte body? Zde je stručný přehled nejčastějších přestupků a jejich bodového ohodnocení podle tabulky pokut 2025. V mnoha evropských zemích se používají podobné systémy, ale sankce za jednotlivé přestupky se liší – například v Německu je zaměření na finanční sankce více než na body. V některých asijských zemích je systém bodů vázaný na typ vozidla, což v Česku nenajdete.
- Vyšší překročení rychlosti:
- v obci o 20 km/h a více – 3 body (pokuta do 2500 Kč)
- mimo obec o 30 km/h a více – 3 body (pokuta do 2500 Kč)
- Nezastavení před přechodem: 3 body (pokuta do 2500 Kč)
- Jízda bez bezpečnostních pásů: 3 body (pokuta do 2000 Kč)
- Řízení s telefonem v ruce: 2 body (pokuta do 1000 Kč)
Důležité upozornění: Systém je komplexnější a zahrnuje řadu dalších přestupků. Doporučuji se seznámit s celou aktuální tabulkou pokut, abyste předešli nepříjemným překvapením. Rozdíly mezi jednotlivými zeměmi jsou značné – například v USA se systém bodů liší stát od státu a v některých zemích vůbec neexistuje.
Kdo platí škodu při srážce se zvěří?
Při srážce se zvěří, ať už se jedná o volně žijící zvíře nebo domácího mazlíčka, je situace podle občanského zákoníku (§ 2933 a § 2934) jasná: odpovědnost za škodu nese vlastník zvířete. To znamená, že pokud vám do auta vběhne například srna, odpovědnost ponese vlastník lesa, kde se srna pohybovala, pokud se prokáže, že zanedbal péči o svůj majetek (např. nevhodným oplocením). V případě domácího mazlíčka, jako je pes nebo kočka, je zodpovědnost majitele zcela jednoznačná.
Důležité je si uvědomit, že pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou zvířetem se vyplatí. Mnoho pojišťoven nabízí toto připojištění k povinnému ručení, a to i v případě volně žijících zvířat na pozemku majitele. Bez něho se můžete dostat do nepříjemné finanční situace, zvláště při škodě na vozidle. Poškození vozu po srážce se zvěří se může vyšplhat na vysoké částky a dokázání zanedbání péče u volně žijících zvířat je poměrně obtížné. V případě nehody s divokou zvěří je vhodné si nehodu důkladně zdokumentovat (fotodokumentace, svědci) a ohlásit ji policii.
Kdo platí srážku se zvěří?
Takže, kdo platí za srážku se zvěří? Český občanský zákoník (§ 2933 a 2934) je jasný – majitel zvířete. To platí i pro volně se pohybující zvěř, pokud je na pozemku majitele. V praxi to ale může být složitější. U srážky s lesní zvěří (srnec, jelen) je to těžší – stát obvykle neplatí, pojišťovna řidiče taky ne vždycky. Vhodné je proto mít havarijní pojištění s rozšířením o škody způsobené zvěří. Při turistice v lesích a na polích je dobré dávat pozor na zvěř u silnic, zejména za soumraku a v noci. Zvířata jsou nepředvídatelná a rychlá, prevence je nejlepší. Při cestách autem mimo silnice – třeba v terénu – je riziko ještě větší. Je důležité jet pomalu a dávat pozor na okolí.
Co když srazím srnu?
Srazil jsi srnu? To je nepříjemné, ale stává se. I kdyby se zdálo, že je škoda minimální a srna utekla, musíš to ohlásit policii. Je to zákonná povinnost. Policisté ti poradí, jak dál. Nejde jen o srnu, ale i o tebe a tvé spolucestující – zkontrolují vaše zranění a případně zavolají záchranku.
Dobré vědět: Často se stává, že zraněná srna uteče a následně uhynula v lese. Je to smutné, ale i v takovém případě je ohlášení na policii nezbytné. Pokud je srna zraněná a leží na místě, v žádném případě se k ní nepřibližuj! Je to divoké zvíře a může být nebezpečné. Zůstaň v bezpečné vzdálenosti a kontaktujte policii. Pozoruj okolí – nebezpečí představují i další zvířata, která se mohou k místu nehody přiblížit.
Pro příště: Při jízdě v oblastech, kde se zvěř vyskytuje (lesy, louky, okraje polí), jeďte opatrněji, snižte rychlost a věnujte pozornost okolí. Reflektory a zvěř odrazuje, ale zázraky nedělají. Používej dálková světla s rozumem a respektuj prostor kolem sebe, je to klíč k bezpečné jízdě.
Kolik Kč je trestný čin?
Zajímal jste se, od jaké částky se v Česku jedná o trestný čin? To se, milí cestovatelé, liší. Před říjnem 2025 to bylo 5.000 Kč. Od 1. října 2025 se však hranice posunula na 10.000 Kč. To se týká krádeží a podobných přečinů. Pamatujete si, že v roce 2002 se zavedl onen původní limit 5.000 Kč? Takže se jedná o změnu po 18 letech. Doporučuji, abyste si toto číslo dobře zapamatovali, abyste se vyhnuli nepříjemnostem. Nezapomeňte, že i zdánlivě malé krádeže mohou mít vážné důsledky. Ať už cestujete po Praze, Brně, nebo menších městech, respektujte místní zákony.
Ještě jedna rada: pokud se ocitnete v situaci, kdy se vám zdá, že se blížíte hranici trestného činu, raději se poraďte s právníkem. Legislativa je složitá a nuance se mohou značně lišit podle konkrétního případu.