Důležité upozornění:
- Letecká společnost může zrušit celou letenku, pokud se cestující nedostaví k prvnímu letu.
- Aby se tomu předešlo, je nezbytné informovat dopravce o svých plánech návratu s dostatečným předstihem.
Platnost zpáteční letenky
Podle pravidel letecké přepravy cestujících se zpáteční letenka automaticky stává neplatnou, pokud cestující zmešká nástup na let „tam“. V takovém případě již cestující nemůže zpáteční letenku využít.
Změna zpáteční letenky
V případě potřeby změny zpáteční letenky je nutné:
- Kontaktovat přímo leteckou společnost nebo cestovní kancelář, kde byla letenka zakoupena, prostřednictvím e-mailu nebo telefonu.
- Pouze oprávnění zástupci letecké společnosti či cestovní kanceláře mohou měnit a přeregistrovávat letenky. Neoprávněné osoby nemohou provést změny.
Storno zpáteční letenky a vrácení peněz
Vrácení peněz za letenku je možné u leteckého dopravce bez udání důvodu. Pro získání plné ceny letenky je nutné informovat leteckou společnost o změně plánů minimálně 24 hodin před zahájením registrace k letu. V případě žádosti o vrácení peněz po ukončení registrace si letecká společnost může ponechat celou částku.
Funkčnost letenky tam a zpět
Letenka tam a zpět:
- Je platná pro jednu cestu v směru „tam“ a jednu cestu v směru „zpět“ v rámci dnů uvedených na letence.
- Platnost se vztahuje také na následující kalendářní dny, v závislosti na specifických podmínkách letenky, které je vhodné ověřit u dopravce.
Požadavek na zpáteční letenku
Požadavek na zpáteční letenku
Požadavek na předložení zpáteční letenky je v některých zemích povinný. To znamená, že letecké společnosti musí ověřit, zda cestující disponují zpáteční letenkou nebo prostředky na její zakoupení, předtím než budou k letu připuštěni.
Existuje několik důvodů, proč některé země vyžadují předložení zpáteční letenky.
- Prevence nelegální imigrace – Zpáteční letenka slouží jako důkaz, že cestující neplánuje nelegálně pobývat v dané zemi.
- Bezpečnost – Zpáteční letenka je zárukou, že cestující se nestane zátěží pro stát v případě odmítnutí vstupu do země.
- Prevence šíření nemocí – Zpáteční letenka dokládá, že cestující se v zemi nezdrží déle, než je povoleno, čímž se snižuje riziko šíření infekčních onemocnění.
Co je to zpáteční letenka?
Zpáteční letenka je letenka, která umožňuje cestujícímu návrat do země odletu po uplynutí platnosti víza, nebo po skončení plánovaného pobytu.
Kdo musí mít zpáteční letenku?
Všichni cestující, kteří cestují do země, kde je zpáteční letenka vyžadována, ji musí předložit při odbavení k letu.
Co se stane, pokud nemám zpáteční letenku?
Pokud nemáte zpáteční letenku, může vám být odepřen nástup na palubu letadla. V některých případech může letecká společnost požadovat zakoupení zpáteční letenky předtím, než budete k letu připuštěni.
Jak získat zpáteční letenku?
Zpáteční letenku je možné zakoupit v letecké agentuře, u cestovní kanceláře nebo online na webových stránkách letecké společnosti či cestovní kanceláře.
Co dělat, pokud se změní mé plány a nemohu využít zpáteční letenku?
V případě změny plánů a nemožnosti využití zpáteční letenky je nutné kontaktovat leteckou společnost nebo cestovní kancelář, u které byla letenka zakoupena, a zjistit možnosti změny letenky. V některých případech může letecká společnost nebo cestovní kancelář umožnit změnu data nebo trasy letu.
Nedostavení se k letu
V případě nedostavení se k letu do konce registrace a bez předchozího upozornění letecké společnosti, dojde ve většině případů ke ztrátě platnosti letenky, včetně zpáteční cesty a všech navazujících letů. Doporučuje se okamžitě kontaktovat leteckého dopravce, aby se zjistily možnosti změny rezervace a případného přeregistrování na jiný termín.
Storno letenky tam a zpět
Možnost stornování letenky závisí na směru a typu letenky:
- Možné je storno jednoho elektronického lístku ve směru „zpět“ (podmínky se mohou lišit v závislosti na typu letenky a podmínkách letecké společnosti).
- Není možné storno jednoho elektronického lístku ve směru „tam“ (s výjimkami specifikovanými v přepravních podmínkách).
- Storno jednoho elektronického lístku ve směru „tam“ je možné v pokladně letecké společnosti v souladu s čl. 11.2 nabídky a čl. 13.2 Pravidel nákupu elektronických letenek.