Sedm tipů pro úsporu paliva – z pohledu zkušeného turisty:
- Styl jízdy jako horská túra: Plynulé zrychlování a brzdění, podobně jako při výstupu a sjezdu z kopce. Agresivní jízda je jako sprint na únavnou trasu – rychle vyčerpá palivo a auto. Předvídavá jízda, s ohledem na terén (dopravu) šetří nervy i benzín.
- Vyšší převodový stupeň: Ekvivalent šetrného krokování po rovině. Využívejte vyšší rychlostní stupně při nižších otáčkách motoru, pro maximální efektivitu.
- Brždění motorem: Jako sjezd z kopce – využijte gravitaci k zpomalení. Ušetříte brzdy a palivo.
- Tlak v pneumatikách – klíč k lehkému kroku: Nedostatečný tlak zvyšuje valivý odpor, jako když se brodíte bahnem. Pravidelně kontrolujte a udržujte doporučený tlak.
- Zbytečný náklad – batoh plný kamení: Každý kilogram navíc zvyšuje spotřebu. Odstraňte nepotřebné věci z auta, stejně jako při balení na trek.
- Klimatizace – větrná bouře: Používejte ji s rozumem. Otevřená okna při nižších rychlostech jsou často efektivnější, podobně jako chytře zvolené místo táboření v lese. Při vyšších rychlostech je klimatizace naopak výhodnější.
- Dopravní zácpy – bloudění v lese: Vyhýbejte se jim co nejvíce. Plánování trasy je stejně důležité jako plánování treku – vyhněte se známým záludnostem.
Bonus: Lehké auto spotřebovává méně paliva, podobně jako lehký batoh usnadňuje výstup na horu.
Co způsobuje vyšší spotřebu paliva?
Nízký tlak v pneumatikách? To je klasika, co zvedne spotřebu jako hora před námi! Dodatečný valivý odpor je v tomhle případě nepřítel číslo jedna a může ti zvýšit spotřebu až o 20 %. Ani si nemusíš všimnout, že je tlak o 0,2-0,5 bar nižší, než by měl být, a už se ti to projeví na spotřebě. Před každou delší túrou, nebo i kratší výpravou s těžkým batohem, si proto důkladně zkontroluj tlak v pneumatikách. Je to stejně důležité, jako mít nabitou baterku na čelovku nebo dostatek vody. Nepodceňuj to – ušetříš palivo a prodloužíš životnost pneumatik. Pro představu, představ si, jak těžce se jede s nízkým tlakem na kole – auto je na tom podobně, jen s mnohem větším odporem.
Tip pro outdooráky: Měj vždy s sebou kvalitní tlakoměr, a to i ten malý kapesní. Jeho hmotnost je zanedbatelná, ale užitek obrovský. Nezapomeň si před cestou zkontrolovat doporučený tlak v návodu k obsluze tvého vozu – ten se může lišit podle zatížení.
Jak mít co nejmenší spotřebu?
Minimalizace spotřeby paliva? To je otázka, na kterou jsem hledal odpověď na tisících kilometrech po celém světě. A věřte mi, zkušenosti z dálnic Argentiny, klikatých cest Vietnamu i drsných silnic Islandu mi daly jasný obraz. Základem je předvídavá jízda – plynulé zrychlování a brzdění, minimalizující prudké změny otáček motoru. V Evropě jsem si všiml, že udržování motoru v nižších otáčkách, ideálně v oblasti nejvyššího točivého momentu (získejte tuto informaci z manuálu k vozu!), je klíčové. “Brzda-plyn” styl jízdy je v jakékoliv zemi drahý zlozvyk. Využijte inercie, nechť vůz plachtí. Tempomat je skvělý na rovinkách, ale v kopcovitém terénu (např. Dolomity) je kontraproduktivní. Správný tlak v pneumatikách? To je univerzální pravda, šetří palivo a prodlužuje životnost pneumatik. Klimatizace je luxus, který si můžete dovolit, ale uvědomte si její dopad na spotřebu. V horkých zemích jako je třeba Maroko, jsem se naučil, že větrání při nízkých rychlostech je mnohem efektivnější. A konečně, pravidelná údržba je svatá – filtry, svíčky, olej… investice do údržby se vám vrátí v nižší spotřebě a delší životnosti vozu. Zapamatujte si, že úsporná jízda je víc než jen technika, je to filozofie.
Nepodceňujte vliv hmotnosti. Každý zbytečný kilogram v autě se projeví na spotřebě. Minimalizujte zavazadla na nezbytné minimum. A co je nejdůležitější: poznávejte svět, ale šetrně.
Jakou rychlostí je možno přejíždět přes tento železniční přejezd?
Přátelé cestovatelé, železniční přejezdy, ty nebezpečné brány do jiných světů, vyžadují naši pozornost. Obecně platí, že 50 metrů před přejezdem a na něm samotném je maximální povolená rychlost 30 km/h. To je jako pomalá procházka starobylým městem – dá vám čas si vše prohlédnout a zareagovat. Ale pozor! Pokud spatříte na přejezdu blikající bílé světlo – signál moderního zabezpečení – můžete zrychlit na 50 km/h. Jenže, i tak, vždycky zkontrolujte, zda se neblíží vlak! Věřte mi, zkušený cestovatel se spoléhá více na vlastní smysly než na techniku. Nepodceňujte sílu vlaku – je to kolos, který se jen tak nezastaví. A pamatujte, že i zdánlivě nevinný přejezd se může stát místem neštěstí, pokud nebudeme opatrní. Pozor na nečekané situace, třeba poruchy závor či špatnou viditelnost.
Před přejezdem vždycky snižte rychlost a důkladně si přejezd prohlédněte. Poslouchejte, dívejte se a v případě nejistoty raději zastavte a počkejte. Je to malá cena za vaši bezpečnost a bezpečnost ostatních. Dobrá cesta je cesta bezpečná.
Jak ušetřit na palivu?
Plánování je základ. Před cestou si prohlédněte mapu, vyhněte se zbytečným objížďkám a dopravním zácpám. Aplikace s navigací s upozorněním na dopravní situaci vám s tím skvěle pomohou. Nepodceňujte aktuální dopravní informace – objížďka může paradoxně ušetřit víc paliva, než se zdá.
Správný olej je klíčový. Používejte olej s viskozitou doporučenou výrobcem vašeho vozu a včas ho měňte. Starý olej zvyšuje tření a spotřebu. Zvažte i použití syntetického oleje – jeho nižší viskozita snižuje tření motoru.
Tlak v pneumatikách je důležitější, než si myslíte. Místo zvýšení o 0,3-0,5 baru, což může vést k poškození pneumatik a snížení komfortu, se držte doporučeného tlaku výrobcem. Pravidelná kontrola tlaku je však zásadní pro úsporu paliva a delší životnost pneumatik.
Zbytečná hmotnost = zbytečná spotřeba. Vyložte zavazadlový prostor – vezměte si jen to nejnutnější. Každý kilogram navíc se projeví na spotřebě.
Snižte odpor vzduchu. Agresivní jízda, časté předjíždění a vysoké rychlosti výrazně zvyšují spotřebu. Jeďte plynule, udržujte stálou rychlost a vyhýbejte se prudkým brzdám a zrychlování. Střecha na autě? Snížíte odpor vzduchu a spotřebu.
Klimatizace a topení? Používejte je s rozvahou. V létě si raději otevřete okno (pokud je to bezpečné), v zimě se teple oblečte. Klimatizace výrazně zvyšuje spotřebu, proto ji používejte jen v nezbytných případech.
Další tip pro zkušeného cestovatele: Vyberte si cestu s mírnějšími stoupáními. Dlouhá stoupání a klesání zvyšují spotřebu paliva. Kromě toho, využívejte inercie – pokud to jde, snažte se jezdit “na volnoběh” (bez plynu) s vypnutým motorem.
Co má vliv na spotřebu paliva?
Spotřeba paliva je věc, která trápí každého cestovatele, ať už brázdíte dálnice Evropy, nebo se prodíráte prašnými cestami Jižní Ameriky. Na jejím vývoji se podílí celá řada faktorů. Mezi ty nejzásadnější patří hmotnost vozu. Čím těžší auto, tím více energie potřebuje k pohybu. Tohle je fakt, který se nedá obejít, a proto je důležité si před cestou zvážit, co s sebou berete. Zbytečné kilogramy se totiž projeví na vaší peněžence.
Dále je klíčová rychlost. Ekonomická jízda, v rozmezí 90-100 km/h na dálnici, je optimální. Vyšší rychlosti znamenají exponenciální nárůst spotřeby v důsledku rostoucího odporu vzduchu. A věřte mi, ten rozdíl se na delších trasách citelně projeví. Naše zkušenosti z cest po afrických savanách nám to potvrdily – udržování nižší rychlosti se vyplatí!
Otáčky motoru jsou dalším důležitým prvkem. Je potřeba najít ten správný převodový stupeň, aby motor běžel v optimálním režimu. Časté řazení a držení motoru ve vysokých otáčkách je cesta k rychlému vyprázdnění nádrže. Naučte se citlivě pracovat s plynovým pedálem a řadicí pákou, vaše peněženka vám poděkuje.
Odpor vzduchu je nepřítel všech rychlých aut. Aerodynamika hraje klíčovou roli. Čím lépe je auto tvarované, tím méně energie se spotřebuje na překonání odporu vzduchu. Myslete na to i při nakládání – střešní boxy a podobné doplňky zvyšují spotřebu.
Valivý odpor pneumatik je často opomíjený faktor. Podhuštění pneumatik zvyšuje spotřebu, proto pravidelně kontrolujte tlak. A také typ pneumatik hraje roli – některé jsou energeticky úspornější než jiné. Před dlouhou cestou se vyplatí investovat do kvalitních pneumatik.
A konečně, nesmíme zapomenout na styl jízdy. Agresivní jízda s prudkým zrychlováním a brzděním je recept na vysokou spotřebu. Klidná a předvídavá jízda, s využitím setrvačnosti, šetří palivo a nervy.
Jak snížit emise u auta?
Nejefektivnější způsob, jak zredukovat emise z auta a zároveň minimalizovat svůj dopad na přírodu, kterou tak miluju, je jednoznačně přechod na elektromobil nebo hybrid. To je jako vyměnit těžký batoh za lehký – hned vám bude lépe.
Elektromobil je jako šlapání do kopce s e-bikem – čistá energie, žádné výfukové zplodiny.
Hybrid je kompromis, ale pořád lepší než čistý benzín nebo diesel. Myslete na to jako na kombinaci treku a jízdy na kole – občas se zapotíte, ale většinou si to užíváte.
I když máte auto s benzinovým nebo naftovým motorem, pořád můžete snižovat emise. Úsporná jízda je jako správná technika chůze – s ní šetříte energii a dosáhnete cíle efektivněji. To znamená předvídavá jízda, vyhýbání se prudkému brždění a zrychlování, správné řazení (pokud máte manuál) a udržování správného tlaku v pneumatikách. To je jako pečlivě plánovaná trasa – snížíte únavu a ušetříte síly.
Co zpusobuje vysoke emise?
Vysoké emise skleníkových plynů, o kterých se tolik mluví v souvislosti s klimatickými změnami, nejsou žádná abstraktní hrozba. Mám za sebou spoustu cest po světě a vidím to na vlastní oči – tání ledovců, stoupající hladiny moří, extrémní počasí… A co je jejich hlavní příčinou?
Oxid uhličitý (CO2) je jasný vítěz. Přispívá k oteplování zhruba 70 % a jeho koncentrace v atmosféře dramaticky rostou. A to díky nám, lidem. Nejde jen o abstraktní „emise“, ale o konkrétní lidské činnosti.
Hlavní viníci?
- Spalování fosilních paliv: Tohle je asi nejznámější bod. Letěl jsem letadly po celém světě, jezdil autem po dálnicích a viděl jsem, jak závislá je naše civilizace na ropě, uhlí a zemním plynu. Každá ta cesta, každý ten let, to všechno se podepisuje na naší planetě.
- Kácení pralesů: Pamatuji si úžasné deštné pralesy Amazonie, ale i jejich postupnou devastaci. Stromy jsou přirozené “lapače” CO2. Jejich kácení tento proces narušuje a uvolňuje do atmosféry obrovské množství uhlíku.
- Výroba oceli a cementu: Tyto průmyslové procesy jsou extrémně energeticky náročné a generují velké množství emisí. Viděl jsem ty obrovské ocelárny a cementárny – impozantní, ale bohužel i znečišťující.
A co je důležité si uvědomit? Není to jen o číslech a grafech. Je to o našem životním stylu, o našich volbách. Každý z nás může přispět k redukci emisí, ať už je to cestování vlakem místo letadlem, výběr ekologických produktů nebo podpora udržitelných praktik. Je to naše společná zodpovědnost.
Na závěr několik tipů pro snížení uhlíkové stopy při cestování:
- Preferujte vlak nebo autobus před letadlem, pokud je to možné.
- Vyberte si ubytování s certifikací udržitelnosti.
- Minimalizujte spotřebu plastů.
- Podporujte místní firmy a restaurace.
Jak lze snížit spotřebu paliva?
Klíčem k nižší spotřebě paliva je klidná a předvídavá jízda. Vyhněte se zbytečnému zrychlování a brždění. Plánujte trasu dopředu a vyjeďte s dostatečným časovým komfortem, abyste se vyhnuli stresu z časové tísně. Klidná hudba vám pomůže udržet si klidnou hlavu. Ideální cestovní rychlost pro úsporu paliva se pohybuje mezi 80 a 100 km/h, ale v kopcovitém terénu se vyplatí předvídat a přizpůsobit rychlost terénu – šetrné řazení a využití setrvačnosti vám ušetří palivo. Důležité je udržovat pneumatiky správně nahuštěné, protože podhuštěné pneumatiky zvyšují valivý odpor a tím i spotřebu. Pravidelná údržba vozu, zejména kontrola brzd a správná funkce motoru, je nezbytná pro efektivní spotřebu. A nezapomeňte, že i váha auta hraje roli – čím více zavazadel vezete, tím více paliva spotřebujete. Před delší cestou zbytečná zavazadla vyložte.
Tip pro zkušenější cestovatele: Využívejte co nejvíce tempomat, zejména na dálnicích. Umožní vám udržovat konstantní rychlost a minimalizovat zbytečné změny otáček motoru.
Jak snížit emise na autě?
Chceš snížit emise svého auta? Nejlepší je vyměnit benzín nebo naftu za hybrid nebo elektřinu. To je jako přejít z těžkého batohu na lehkou karimatku – hned ti bude líp. Elektromobil je jako jízda po turistické stezce – ticho a čistota. Hybrid je kompromis, jako postupné zdolávání kopce – kombinuje výhody obou světů. Ale i s klasickým autem můžeš šetřit planetu. Mysli na předvídavou jízdu, plynulé brždění a akcelaraci – to je jako správné tempo při treku, šetří to palivo a snižuje emise. Vyhýbej se zbytečnému prostoji v kolonách – plýtvá se energií, podobně jako zbytečné přenášení věcí na túře. Pravidelná údržba auta je stejně důležitá jako udržování výbavy na túře – snižuje spotřebu a optimalizuje výkon. A nezapomínej na správný tlak v pneumatikách – má vliv na spotřebu paliva, jako správná výbava na počasí při treku. Zjednodušeně řečeno, efektivní jízda je klíč k minimalizaci emisí, ať už máš jakýkoli typ auta.
Co snizuje emise?
Snížení emisí? To je pro nás, milovníky přírody, klíčové! A co s tím můžeme udělat? Především tlačit na změny v energetice a průmyslu. Myslím tím skutečnou transformaci, přechod na obnovitelné zdroje energie – sluneční, větrnou, vodní. Když budu na túře v horách, vidím, jak silná je síla přírody, a to mě motivuje k tomu, abychom ji chránili.
Praktické kroky?
- Podpora zelených technologií: Kupujeme produkty s nízkou uhlíkovou stopou, podporujeme firmy, které investují do udržitelnosti. I při výběru turistického vybavení je to důležité. Lehčí batoh znamená méně paliva při dopravě.
- Efektivnější doprava: Místo letadla vlak, místo auta kolo nebo pěšky. To je nejlepší způsob, jak si užít krajinu a zároveň chránit klima. Každá túra je pak zároveň příspěvkem k ochraně životního prostředí.
- Snížení spotřeby: Méně spotřebováváme = méně emisí. To platí i při kempování – snažíme se minimalizovat odpad a šetřit vodou a energií.
A státní politika? Tam je klíčové zpoplatnění emisí, ať už formou emisních povolenek, nebo uhlíkové daně. Peníze z těchto poplatků by se měly investovat do rozvoje zelených technologií a infrastruktury – do cyklostezek, do vlakových spojů, do projektů na ochranu přírody. To vše pak přímo ovlivňuje i naši možnost se volně pohybovat v přírodě.
- Investice do obnovitelných zdrojů energie nám umožní čistší a zdravější prostředí pro turistiku.
- Zlepšení infrastruktury pro pěší a cyklisty zpřístupní krásná místa a omezí závislost na autech.
- Ochrana přírody a biodiverzity zabezpečí zachování krásných lokalit pro budoucí generace turistů.
Co škodí katalyzátoru?
Katalyzátoru škodí především nespálené palivo. To se do něj dostane hlavně při problémech se startováním, třeba když motor dlouho chytá nebo při roztlačování. Samotná nespálená směs není tak velký problém, ale pokud po nastartování vzplane ve výfuku, katalyzátor se přehřeje na teplotu přesahující 1400 °C, což způsobí jeho nevratné poškození. To je důležité si uvědomit zejména na delších cestách, kde se problémy s motorem stávají rizikovějšími. Tip pro cestovatele: Před delší cestou nechte zkontrolovat zapalovací systém a palivový systém vašeho vozidla. Prevence je vždy levnější než oprava. Dále se vyhněte roztlačování, pokud je to jen trochu možné, zejména v horských oblastech, kde je riziko poškození katalyzátoru vyšší kvůli strmějším sjezdům a náročnějším podmínkám pro start motoru. Další riziko: Při jízdě po prašných cestách se do výfuku dostává velké množství prachu a nečistot, které mohou katalyzátor zanést a snížit jeho efektivitu. Pravidelná kontrola a čištění výfukového systému se tak stává nezbytností pro dlouhodobé cestování mimo zpevněné komunikace.
Jak u auta snížit emise?
Nejefektivnější cesta k dramatickému snížení emisí CO2 vašeho auta je jednoznačná – přechod na hybridní nebo čistě elektrický pohon. Z vlastní zkušenosti vím, že prozkoumávání světa v elektromobilu nabízí nečekaný zážitek, ačkoliv s nabíjením je potřeba trochu počítat.
Nicméně, i s autem se spalovacím motorem lze dosáhnout pozitivních změn. Zde je několik tipů, které jsem si osvojil během let cestování po světě:
- Optimalizujte styl jízdy: Plynulost je klíčová. Vyvarujte se prudkého zrychlování a brzdění. Jeďte plynule a předvídavě, tím snížíte spotřebu paliva a tím i emise.
- Pravidelná údržba: Důkladná údržba, včetně kontroly pneumatik a správného nastavení geometrie, má podstatný vliv na spotřebu paliva. Opotřebované pneumatiky zvyšují odpor vzduchu a spotřebu paliva.
- Snížení hmotnosti: Každý zbytečný kilogram v autě se projeví na spotřebě. Zbavte se nepotřebných věcí z kufru.
- Plánování trasy: Vyhněte se zbytečným objížďkám a dopravním zácpám. Používejte navigaci a plánujte trasy efektivně.
Kromě toho, doporučuji zvážit kompenzaci uhlíkové stopy z vašich cest. Existuje řada organizací, které vám pomohou s výpočtem a kompenzací emisí CO2 z vaší jízdy.
- Vyberte si spolehlivou organizaci s certifikáty a transparentním fungováním.
- Přesně vypočtěte své emise CO2.
- Přispějte finančně na projekty, které snižují emise skleníkových plynů.
Jak zastavit korozi na autě?
Rez na autě je nepřítel číslo jedna každého cestovatele. Nejde jen o estetiku, ale i o bezpečnost. Zastavit ji úplně nelze, ale zpomalit její postup ano.
Nejefektivnější je prevence:
- Pravidelné mytí auta – ideálně speciálními autošampony, které obsahují ochranné složky.
- Voskování – vytváří ochrannou vrstvu proti vlhkosti a nečistotám.
- Parkování v garáži nebo pod přístřeškem – minimalizuje vystavení vlhkosti a UV záření.
- Oprava poškození laku co nejdříve – i malá oděrka může být vstupní branou pro rez.
Pokud se rez objeví:
Speciální odstraňovač polétavé rzi je nutností. Ale pozor, tohle není zázračný lék. Odstraní pouze povrchovou rez. Hloubková koroze vyžaduje profesionální opravu. Po použití odstraňovače je nezbytné povrch důkladně ošetřit voskem či jinou ochrannou vrstvou.
Tipy zkušeného cestovatele:
- Vždy si s sebou vezměte základní sadu na čištění a ošetření auta, včetně hadrů z mikrovlákna.
- Pro cesty v náročném terénu zvažte použití ochranných fólií na exponovaných částech vozu.
- Po cestě v dešti nebo solném prostředí auto důkladně umyjte a ošetřete.
Jak dlouho může auto běžet na volnoběh?
Na volnoběh auto nechávej maximálně tři až pět minut. Dýl je to zbytečná ztráta paliva a motor se stejně pořádně nerozchodí. Představ si, že jedeš na túru a chceš šetřit energii – zbytečně dlouhé stání na místě ti jenom zbytečně vybije baterku, stejně jako prodlevy na volnoběh.
Proč je to tak?
- Zvýšená spotřeba paliva: Motor na volnoběh spotřebovává palivo, aniž by produkoval užitečnou práci.
- Znečištění životního prostředí: Vyšší emise škodlivých látek při nízkých otáčkách.
- Zbytečné opotřebení: Motor se na volnoběh opotřebovává, i když pomaleji, ale stále.
- Neefektivní ohřev: K efektivnímu ohřátí motoru je nutný pohyb, který zabezpečí lepší proudění oleje a chladicí kapaliny.
Tip pro aktivní turisty: Pokud čekáš na někoho, raději vypni motor a užij si klidnou chvíli v přírodě. Ušetříš palivo, ochráníš životní prostředí a prodloužíš životnost svého vozu. A navíc, máš více času si naplánovat další část výletu. Když potřebuješ udržet motor v chodu kvůli klimatizaci, zvaž použití elektrické alternativy – většina nových aut nabízí funkci klimatizace s vypnutým motorem.
Co ničí katalyzátor?
Co ničí katalyzátory? To je otázka, kterou si klade každý zkušený cestovatel, který se vydá mimo vyasfaltované cesty. Mechanické poškození je nejčastější příčinou. Přejezd přes retardéry, zejména ty poškozené, nebo jízda v náročném terénu může vést k fatálnímu poškození katalyzátoru. Nezapomínejte na to, že i sebemenší náraz může mít drtivé následky.
Dalším nepřítelem katalyzátoru je nespálený benzín. V méně kvalitních palivech se může vyskytovat vyšší podíl nespalitelných složek, které se usazují v katalyzátoru a snižují jeho účinnost. Kvalitní palivo je proto investicí do dlouhé životnosti vašeho automobilu, a to platí dvojnásobně v odlehlých oblastech, kde se servisní střediska nenacházejí na každém rohu.
Olovnatý benzín je pak naprostým zabijákem. I malá nečistota olova může katalyzátor nenávratně zničit. Naštěstí je jeho používání v moderních autech již minulostí, ale je dobré si uvědomit, že v některých částech světa se s ním stále setkáte.
A nakonec, znečištění fosforem. To je důsledek nadměrné spotřeby oleje. Pokud vaše auto spotřebuje více než litr oleje na 1000 km, je to vážný problém, který signalizuje poruchu motoru, a potažmo i postupnou degradaci katalyzátoru. Pravidelná kontrola hladiny oleje je proto klíčová, zejména při dlouhých cestách, kde není snadný přístup k servisu.
Jak jezdit přes přejezdy?
Překonávání železničních přejezdů vyžaduje od řidiče maximální pozornost. Základní pravidlo – dodržujte všechna pravidla silničního provozu. Předjíždění, otáčení a couvání na přejezdu jsou absolutně zakázány. Zastavování a stání je přísně zakázáno nejen na přejezdu samotném, ale i v patnáctimetrovém ochranném pásmu před i za ním. Zkušený cestovatel vám potvrdí, že i zdánlivě nevýznamné zpoždění před přejezdem může zachránit život. Vždy si před přejezdem ověřte, zda je cesta volná, a to nejen vizuálně, ale i sluchem. Nepodceňujte výstražná světla a závory – jejich ignorace může mít fatální následky. Na některých přejezdech v odlehlých oblastech nemusí být závory, proto je opatrnost dvojnásobně důležitá. Věnujte pozornost i stavu vozovky – poškozená vozovka na přejezdu může vést k nehodě. Znalost místních poměrů je velkou výhodou, protože některé přejezdy mohou být skryté za zatáčkou nebo ztížené terénem. Vždy jezdete s ohledem na bezpečnost – vaše i ostatních účastníků silničního provozu.