Jaká je maximální rychlost Migu 31?

2 500 km/h – cestovní rychlost MiG-31

Důvody ukončení výroby Tu-154

Hlavním důvodem ukončení výroby letadla Tu-154 je vypršení doby životnosti a s tím spojené nedostatečné ekonomické opodstatnění dalšího provozu a údržby. Tento faktor je komplexnější než pouhé vypršení platnosti certifikátů. V praxi se jedná o souhrn faktorů, které zahrnují vysoké náklady na údržbu a modernizaci stárnoucí letecké technologie, nedostatek náhradních dílů a rostoucí bezpečnostní rizika spojená s provozem letadel s prodlouženou dobou provozu.

  • U letadla Tu-154M patřícího letecké společnosti ALROSA se blíží datum vypršení platnosti osvědčení o letové způsobilosti. Toto je pouze jeden z mnoha příkladů, ilustrující celkový trend ukončování provozu této typové řady.

Osud Tu-144

„Osud supersonického Tu-144“

  • Podrobnější informace o sovětském nadzvukovém dopravním letadle Tu-144.
  • Jeho uvedení do provozu proběhlo v roce 1969, kdy uskutečnil svůj první let. Tento let představoval průlom v oblasti letecké techniky.
  • První lety demonstrovaly vynikající letové vlastnosti a výkonnostní charakteristiky. Tu-144 byl tehdy symbolem sovětského technologického pokroku.
  • Výroba a provoz byly bohužel ukončeny z důvodu závažných ekonomických problémů a vysokých provozních nákladů, které se ukázaly jako neudržitelné. K tomu se přidaly i problémy s bezpečnostní spolehlivostí a konstrukční nedostatky.
  • V současné době není Tu-144 v provozu. Zachované exempláře se nacházejí v muzeích a leteckých sbírkách.

Přechod letadla na hyperzvuk

Hyperzvukový let je jedinečný letecký jev, při němž letoun překonává pětinásobek rychlosti zvuku (Mach 5). Dosáhnutí a udržení hyperzvukové rychlosti vyžaduje technologicky vysoce náročné řešení.

  • Letoun prolétávající atmosférou neustále vytváří tlakovou vlnu před sebou, která se s rostoucí rychlostí zvyšuje.
  • Při překročení rychlosti zvuku se toto tlakové zvýšení stává kritickým a dochází k vytvoření tzv. „rázových vln“. Tyto rázové vlny generují značné tepelné namáhání konstrukce letounu.
  • Letoun určený pro hyperzvukový let musí disponovat speciální konstrukcí, materiály a systémy chlazení, které odolávají extrémně vysokým teplotám a dynamickým tlakům vznikajícím při letu těmito rychlostmi. Dále je nutné zohlednit aerodynamický návrh, který minimalizuje odpor vzduchu a optimalizuje tvar letounu pro dosažení a udržení hyperzvukové rychlosti.

Scroll to Top