Jaké budou trendy cestování v roce 2025?

Rok 2025 slibuje fascinující trendy v cestování. Sportovní turistika zaznamená obrovský boom. Zapomenuta jsou televizní přenosy, místo toho se lidé vrhnou do aktivní účasti – pickleball je jen začátek! Očekávejte nárůst zájmu o sportovní kempy, turnaje a aktivní dovolené spojené s turistikou a poznáváním.

Wellness a dlouhověkost se stanou klíčovými faktory. Už nejde jen o relax, ale o holistický přístup k cestování zaměřený na regeneraci a prevenci. Poptávka po pobytech v lázních s komplexním programem, jógových retreatů a pobytech zaměřených na zdravý životní styl dramaticky vzroste.

  • Populární budou destinace s nízkým znečištěním a klidnou atmosférou.
  • Očekávejte nárůst zájmu o pobyty v přírodě, spojené s aktivitami podporujícími fyzickou i psychickou pohodu.

Rodinné dovolené si udrží svou tradici, ale s důrazem na kvalitní čas strávený společně. Očekávejte růst zájmu o destinace s bohatými možnostmi aktivit pro děti i dospělé, s důrazem na ekologické a udržitelné cestování.

  • Stále větší popularitu získává tzv. “slow travel” – cestování pomalejším tempem, s důrazem na prožití daného místa.
  • Kombinace poznávání kultury a přírody v jedné dovolené bude v kurzu.

Enogastronomie se posune dál od typických turistických tras. Objevování malých rodinných vinařství a ochutnávky bio vín v kombinaci s gurmánským zážitkem bude žádané.

Doprava bude stále více ovlivňována udržitelností. Očekávejte nárůst poptávky po ekologických dopravních prostředcích, jako jsou vlaky a elektromobily.

Co je teď v cestovním ruchu populární?

Aktuální trendy v cestovním ruchu jsou pestré a odrážejí změnu priorit cestovatelů. Silně stoupá zájem o poznávací zájezdy s gastronomickým a vinařským zaměřením, které spojují objevování nových míst s kulinářskými zážitky. Tento trend je poháněn rostoucí poptávkou po autentických zkušenostech a poznávání lokálních kultur.

Nárůst zaznamenávají i business cesty, ale v modernějším pojetí – s důrazem na work-life balance a integraci volnočasových aktivit do pracovní cesty. Pro kontrast pak roste zájem o průmyslový cestovní ruch, nabízející nahlédnutí do fungování různých průmyslových odvětví, což je pro řadu cestovatelů nečekaně poutavé.

Tradiční automobilová turistika prožívá renesanci, zejména díky flexibilitě a nezávislosti, kterou nabízí. V tomto segmentu se prosazují specifické trasy zaměřené na konkrétní zájmy, jako je například objevování historických památek, nebo jízda po panoramatických silnicích.

Mimořádný zájem vzbuzuje expediční agroturistika, kombinující dobrodružství s poznáváním tradičního zemědělství a venkovského života. Jedná se o unikátní zážitek, dostupný pro ty, co hledají netradiční dovolenou.

Zájem o relaxaci a ozdravné pobyty stále roste. Získaná data ukazují 9% nárůst v této kategorii, což potvrzuje, že cestování pro regeneraci a posílení zdraví je silným trendem. Velmi populární jsou wellness pobyty zaměřené na specifické procedury a odpočinek v klidné přírodě.

Pro úplnost je nutno zmínit i stoupající zájem o slow travel – cestování pomalým tempem s důrazem na prožití daného místa a interakci s místní kulturou. Tato strategie se prolíná napříč mnoha popsanými trendy.

  • Shrnutí klíčových trendů:
  1. Gastronomické a vinařské zájezdy
  2. Business cesty s volnočasovými aktivitami
  3. Průmyslový turismus
  4. Autoturistika
  5. Expediční agroturistika
  6. Relaxační a ozdravné pobyty (+9%)
  7. Slow travel

Jaká je budoucnost turistického průmyslu?

Předpokládá se, že HDP cestovního ruchu poroste v letech 2025 až 2032 průměrně o 5,8 % ročně, čímž překoná celkový ekonomický růst očekávaný na 2,7 % ročně. To zní skvěle pro všechny, kdo žijí z cestování, ale realita je složitější.

Problém je dlouhodobý a všudypřítomný nedostatek pracovních sil. To se projevuje ve všech segmentech, od průvodců a instruktorů outdoorových aktivit, přes personál hotelů až po obsluhu v restauracích. Pro aktivní turisty to znamená, že může být obtížnější najít kvalitní služby, a to jak v oblasti ubytování, tak i v oblasti aktivit. Možná se bude třeba více spoléhat na individuální cestování a plánování, popřípadě na menší, lokální firmy.

Růst cestovního ruchu povede k většímu zájmu o udržitelné praktiky. Očekává se zvýšený tlak na ochranu životního prostředí a podporu lokálních komunit. Pro nás, milovníky aktivního cestování, to znamená větší důraz na ekologickou turistiku, podporu místních podniků a minimalizaci negativního dopadu na přírodu. Bude klíčové vyhledávat certifikované služby a aktivity, které respektují životní prostředí.

Technologie budou hrát stále větší roli. Očekávejte větší využití aplikací pro plánování cest, rezervace aktivit a sdílení zážitků. Virtuální reality a rozšířená realita mohou obohatit zážitek z cestování a zpřístupnit těžko dostupná místa. Na druhou stranu je potřeba si dát pozor na závislost na technologiích a udržet si i ten osobní kontakt s místem a lidmi.

Jaká bude budoucnost cestování?

Budoucnost cestování? Očekáváme revoluci. Autonomní vozidla už nejsou sci-fi – přinesou luxusní transfery a pohodlí bez řidiče, a to i na delších trasách. Zapomenete na stres z řízení a budete si moci plně užívat cestu.

Inteligentní rezervační platformy, poháněné AI, se stanou vašimi osobními cestovními asistenty. Budou předvídat vaše potřeby, nabídnout špičkové, cenově výhodné a ekologické varianty dopravy, a to i v méně známých destinacích. Konec nekonečného procházení nabídek!

Chytré hotelové pokoje se budou přizpůsobovat individuálním preferencím – od nastavení osvětlení a teploty po personalizované služby. Představte si, že se váš pokoj automaticky přizpůsobí vašemu časovému pásmu po příletu na dlouhou cestu.

AR/VR technologie posunou plánování a prozkoumávání na novou úroveň. Virtuální prohlídky hotelů, památek, a dokonce i celých měst před cestou? Realita. Až budete na místě, AR aplikace vám poskytnou kontext a další informace přímo v reálném čase, promění turistické mapy v interaktivní příběhy.

Můžeme očekávat více personalizovaných a udržitelných zážitků. Cestování bude efektivnější, pohodlnější a obohacující, a to i pro cestovatele s omezeným rozpočtem. A co je nejdůležitější – cestování bude znovu zábavou, nikoliv stresem.

Jaké jsou trendy v rozvoji současného cestovního ruchu?

Globální turismus se vyvíjí neuvěřitelným tempem. Globalizace a lokalizace jdou ruku v ruce – svět se zmenšuje, ale zároveň roste poptávka po autentických zážitcích, odrážejících místní kulturu. Už to nejsou jenom hromadné zájezdy, ale spíše individualizované cesty, šité na míru. Zažil jsem to na vlastní kůži – od luxusních safari v Tanzanii, kde jsem se ocitl tváří v tvář slonům, po pěší túry v Nepálu s místními pastevci, kteří mi ukázali skryté krásy Himálaje. Udržitelný a zodpovědný cestovní ruch nabývá na významu. Viděl jsem, jak se komunity v Kostarice snaží chránit deštné pralesy a zároveň nabízet ekoturistiku. To je budoucnost. Dostupný turismus otevírá dveře i těm s menším rozpočtem, díky levných leteckých společností a Airbnb. Diversifikace se projevuje v nabídce – od dobrodružných výprav po relaxační pobyty v lázních. Liberalizace vstupních a výstupních pravidel usnadňuje cestování. Technologizace je všudypřítomná – od online rezervačních systémů po mobilní aplikace, které vám pomohou s navigací i překladem. E-turismus a virtualizace sice nabízí náhled na destinace, ale nic nenahradí skutečný zážitek. Postmoderní trendy se projevují ve snaze o unikátní a nekonvenční zážitky – hledání skrytých klenotů a odklon od masového turismu. Všechny tyto trendy se prolínají a vytvářejí dynamický a stále se měnící svět cestování.

Důležité je si uvědomit, že cestování má dopad na životní prostředí i místní komunity. Je naší povinností cestovat zodpovědně a respektovat kulturu navštívených zemí.

Jaké největší problémy čekají turistický průmysl v roce 2025?

Klimatické změny už teď pěkně zamíchaly kartami v cestování a v roce 2025 to bude ještě horší. Představte si, že plánujete výstup na Kilimandžáro, ale zasáhne tam obří bouře s rekordním sněžením. Nebo si chcete zajezdit na kole po Kalifornii, ale místo toho se proplétáte mezi požáry. Extrémní počasí, ať už se jedná o hurikány, lesní požáry, sněhové bouře nebo vlnu veder, bude bohužel stále častější. To znamená, že trasy, které znáte, můžou být zablokované, turistické lokality uzavřené a samotná cesta může být nebezpečná. Je nutné sledovat předpověď počasí s ještě větší pozorností než dřív, mít pohotovostní plán B, a investovat do kvalitního vybavení odolnějšího proti nepříznivým podmínkám. Například, multifunkční oblečení chránící před deštěm i sluncem, spolehlivá navigace mimo závislost na mobilním signálu a pojištění, které kryje i neočekávané události spojené s počasím, jsou v dnešní době nezbytností.

Co je turismus KS2?

Turistika? To je, milí cestovatelé, dobrodružství! Je to opuštění známých cest a ponor do neznáma, ať už na jeden den nebo na několik týdnů. Je to únik z každodenní rutiny, objevování nových kultur, památek, chutí a vůní. Nejde jen o ležení na pláži, ačkoliv i to má své kouzlo. Může to být putování po horských stezkách, prozkoumávání tajemných jeskyní, poznávání historických měst, nebo třeba dobrodružná expedice do džungle. Klíčové je odhodlání poznat něco nového a obohatit svůj život o nezapomenutelné zážitky. A nezapomeňte, že i krátká cesta za hranice vašeho města může být fascinujícím turistickým zážitkem. Dobře naplánovaná cesta, s ohledem na rozpočet a zájmy, zaručí nezapomenutelný zážitek. Nebojte se experimentovat a objevovat, svět je plný krásných míst čekajících na vaši návštěvu!

Kolik lidí bude cestovat v roce 2025?

Představte si: 5,2 miliardy lidí v roce 2025 prořídne nebe letadly. To není jen návrat k předpandemickým číslům, ale skutečný skok – nárůst o 6,7 % oproti roku 2024. Sama jsem procestovala desítky zemí a viděla jsem, jak se turistika zotavuje, a tohle číslo to jen potvrzuje. Je to zpráva o síle lidské touhy po dobrodružství, po objevování nových kultur a zapomínání na každodenní starosti. Ekonomická nejistota? Zdá se, že pro mnoho lidí je zážitek z cestování prioritou číslo jedna. Zajímavé je sledovat, jak se mění preference – z letů na krátké vzdálenosti se stále více přesouvá zájem na delší cesty, na exotické destinace, které nabízejí autentický zážitek. Tento trend se promítá i do rostoucí popularity udržitelné turistiky, s ohledem na environmentální dopad. Představte si tedy: přeplněná letiště, rozkvetlý cestovní ruch, a to vše s vědomím, že lidská touha po poznávání je silnější než jakákoli krize.

Jaké druhy turistiky lze rozvíjet?

Česká republika s bohatou historií a krásnou přírodou nabízí široké možnosti rozvoje cestovního ruchu. Zmíněné dětský turismus by se mohl zaměřit na interaktivní programy v historických městech, ekofarmy a dobrodružné parky. Rozvoj kulturně-poznávacího cestovního ruchu je klíčový – soustředíme se na personalizované prohlídky s odbornými průvodci, nejen po Pražském hradu, ale i menších, skrytých klenotech. Zde se inspiruji například Japonskem, kde jsou prohlídky zaměřeny na specifické zájmy turistů, od čajového rituálu po kaligrafii. Naše hory skýtají potenciál pro rozvoj kvalitního horského lyžování, nejen s ohledem na lyžařské areály, ale i na komfortní ubytování a doprovodné aktivity, jako je například snowshoeing, inspirované skandinávskou tradicí. České řeky a vodní plochy nabízejí lákavý potenciál pro rozvoj kruižní turistiky, včetně tematizovaných plaveb, například po stopách historie. Nezanedbatelný je ekologický turismus, zaměřený na cykloturistiku, pěší turistiku v chráněných krajinných oblastech a programy zaměřené na pozorování ptactva či divokých zvířat, tak jak to vidíme například v Kostarice. Důraz na udržitelný rozvoj je klíčový pro zachování přírodních krás a kulturního dědictví pro budoucí generace.

Jaký druh turistiky je nejoblíbenější?

Podle průzkumu je nejoblíbenější turistikou v Rusku cestování autem po zemi. To dává smysl – je to cenově dostupné a flexibilní. Můžete si sami naplánovat trasu, zastavit se, kde chcete, a objevovat skryté klenoty mimo hlavní turistické stezky.

Tip pro autocestování v Rusku: Nepodceňujte vzdálenosti a plánujte dostatek času na cestu. Kvalita silnic se může výrazně lišit a doprava může být někdy pomalá.

Na druhém místě se umístily dovolená u moře. Rusko má krásné pobřeží, od Černého moře až po Baltské moře, s pestrou nabídkou resortů a pláží.

  • Černé moře: Populární destinace jako Soči nabízejí luxusní hotely, ale i levnější možnosti ubytování.
  • Azovské moře: Klidnější alternativa s plážemi vhodnými pro rodiny s dětmi.
  • Baltské moře: Nabízí spíše klidnější dovolenou s krásnou přírodou a malebnými městy.

Na pomyslném stupni vítězů se dále umístily pěší turistika a aktivní dovolená. Rusko nabízí úžasné možnosti pro trekking, horolezectví a cykloturistiku, od Kavkazu až po Ural.

  • Kavkaz: Náročnější túry s úchvatnými výhledy.
  • Altaj: Krásná horská oblast s jezery a divokou přírodou.
  • Bajkal: Největší sladkovodní jezero na světě, ideální pro pěší turistiku a vodní sporty.

Přestože zájem o mořské letoviska je největší, autocestování nabízí svobodu a možnost prozkoumat rozmanitost Ruska. Správná volba záleží na vašich preferencích a rozpočtu.

Jaké jsou současné trendy v rozvoji mezinárodního cestovního ruchu?

Globální turistika se rapidně mění. Diverzifikace je klíčová – už to není jenom pláž a all inclusive. Vidíme boom aktivního cestování, hledání unikátních zážitků mimo vyježděné trasy. Myslím si, že se zkracují pobyty, ale zato jich je více – lidi preferují kratší, ale intenzivnější výlety. Alternativní ubytování, jako jsou glampingy, ekofarmy či Airbnb, jsou mega trendem. Stejně tak i alternativní doprava – cykloturistika, trekking, nebo třeba sdílené automobily nabízejí větší svobodu a menší ekologickou stopu. Zajímavé je i rosoucí zájem o udržitelný turismus – lidi si stále více uvědomují dopad své dovolené na životní prostředí a hledají ekologicky šetrnější varianty.

Nových destinací je stále více, ale zároveň se otevírá prostor pro mikroturismus – objevování skrytých koutů i blízkého okolí. Je to skvělé pro objevování neznámých tras a aktivit, třeba horolezectví, canyoning, nebo cyklovýlety v méně známých regionech. Důležitá je také digitalizace – online rezervace, plánování tras a sdílení zážitků ovlivňují cestovní styl výrazně.

Zpomaluje se turistika?

Turistika zpomaluje, to je fakt. Poptávka klesá, což se projevuje nižšími cenami letenek a slevami v hotelech, jak píše i The New York Times. Pro nás, aktivní turisty, to ale může znamenat skvělou příležitost! Méně turistů znamená méně přeplněné stezky, menší fronty na atrakce a větší šanci zažít autentičtější zážitek. Je to ideální čas pro výlety mimo hlavní sezónu a prozkoumávání méně známých destinací. S trochou plánování lze najít úžasné nabídky a užít si cestování bez davů. Například, teď je skvělý čas zaměřit se na méně turistické oblasti Alp, nebo na pěší túry po méně známých národních parcích. Vyšší dostupnost ubytování a nižší ceny letenek umožní prodloužit pobyt a prozkoumat danou lokalitu důkladněji.

Kolik lidí se podle prognóz bude v roce 2050 na Zemi žít?

Představte si: v roce 2050 bude na Zemi žít přes 9,5 miliardy lidí! To je skoro o 2,3 miliardy více, než dnes, kdy se počet obyvatel pohybuje kolem 7,2 miliard. Předpokládá se, že hranici osmi miliard překročíme už v roce 2025.

Co to znamená pro nás, cestovatele?

  • Přetíženost turistických destinací: Populární místa, která už dnes čelí náporu turistů, budou ještě více přeplněná. Bude potřeba hledat alternativy a méně známé destinace.
  • Větší konkurence o zdroje: Voda, jídlo, energie – to všechno bude vzácnější. Cestování se může stát dražším a náročnějším.
  • Nové cesty a objevy: Na druhou stranu, větší populace může vést k rozvoji nových turistických destinací a infrastruktury. Možnosti objevování budou nekonečné, i když s výzvou zodpovědného cestování.

Jak se populace rozdělí?

  • Největší nárůst populace se očekává v Africe a Asii.
  • Evropa a Severní Amerika budou mít relativně stabilní, nebo dokonce mírně klesající populaci.
  • To znamená, že cestování do Afriky a Asie bude pravděpodobně stále populárnější, ale s tím i důraz na kulturní citlivost a udržitelný turismus.

Zodpovědné cestování bude klíčové. Je důležité si uvědomit dopad našeho cestování na životní prostředí a místní komunity. V roce 2050 bude ještě důležitější než dnes.

Jaký druh turistiky je nejvyhledávanější?

Největší oblibu u ruských turistů mají prázdniny u moře (91 %), což není překvapující vzhledem k rozlehlosti země a touze po slunci a teple. Tento trend je srovnatelný s mnoha evropskými zeměmi, kde mořské letoviska také dominují turistickému trhu. Za mořskými plážemi následuje kulturní cestování s prohlídkami památek, lázeňský a wellness turismus a plavby po moři či řekách. Zajímavé je, že 71 % respondentů projevilo zájem o gastronomický turismus – trend, který celosvětově prudce roste, s důrazem na lokální speciality a kulinářské zážitky. To ukazuje posun od pouhého „vidění památek“ k aktivnímu prožívání a objevování místní kultury. Na šestém místě se umístil touha po odpočinku v odlehlých oblastech (65%), což poukazuje na rostoucí popularitu ekoturistiky a zájmu o přírodu, trend, který je charakteristický i pro západní Evropu a Severní Ameriku, kde se stále častěji hledají méně frekventovaná místa pro klidný odpočinek od ruchu velkoměst. Je nutné podotknout, že tato data reflektují ruský trh a mohou se lišit v jiných zemích, ovšem základní trendy, jako je poptávka po mořském a kulturním cestování, zůstávají i jinde univerzální.

Jaké existují tři typy zájezdů?

Existují čtyři hlavní typy zájezdů, ale realita je mnohem pestřejší, než se na první pohled zdá. Základní kategorie zahrnují: poznávací zájezdy – klasika, zaměřená na prohlídku památek a klíčových míst dané destinace, často s rychlým tempem a bohatým programem. Mnoho z nich se zaměřuje na konkrétní regiony nebo země, jako třeba poznávací zájezd po Toskánsku, ale i celou Evropou. Pak jsou tu dobrodružné zájezdy, kde se klade důraz na fyzickou aktivitu, od turistiky a cykloturistiky až po rafting a horolezectví. Já jsem zažil úžasné treky v Nepálu i adrenalinové raftingové sjezdy v Kostarice – zkušenosti k nezaplacení! Dále existují kulturní a historické zájezdy, které se hlouběji ponoří do historie, tradice a umění dané destinace. V Římě jsem se například zúčastnil fascinujícího workshopu o starověké historii, zatímco v Japonsku jsem prožil čajový obřad s mistry čajového umění. A nakonec specializované zájezdy, které se zaměřují na specifické zájmy, jako je gastronomie (ochutnávky vín v Bordeaux!), pozorování divoké přírody (safari v Tanzanii!), jóga a duchovní rozvoj (retreaty v Indii!) nebo dokonce fotografické zájezdy. Nebojte se experimentovat! Kombinací těchto typů pak vzniká nekonečné množství možností. Kombinace poznávacího zájezdu s prvky dobrodružství, nebo kulturního zájezdu s ochutnávkami místní kuchyně – to vše je na dosah.

Co je BBC turismus?

Turistika není jen o ležení na pláži. Je to komplexní zážitek, který obohacuje život a otevírá dveře k poznání. Ano, relaxace a pohlcení jiným klimatem jsou součástí, ale mnohem více nabízí objevování skrytých koutů světa, setkávání s fascinujícími kulturami a prožívání autentických zážitků. Po desetiletích cestování po desítkách zemí mohu potvrdit, že skutečný turismus spočívá v ponoření se do místní atmosféry, v ochutnání tradičních jídel, v komunikaci s místními obyvateli a v pochopení jejich života. Ekonomický přínos je nepopiratelný, turistika generuje miliardy, ale nesmíme zapomínat na její kulturní a osobnostní dopad. Zkušenost z cestování rozšiřuje obzory, pěstuje toleranci a dodává životu nový rozměr. Důležité je však cestovat zodpovědně, respektovat místní tradice a minimalizovat negativní dopad na životní prostředí. Rozmanitost turistických aktivit je ohromující – od dobrodružných treků v Himálaji po klidné prohlídky historických měst, od poznávání podmořského světa až po gastronomické zážitky. Každý si může najít svůj ideální způsob cestování a obohatit svůj život nezapomenutelnými zážitky.

Ekonomický vliv turismu je enormní a zasahuje do mnoha sektorů, od ubytování a dopravy až po gastronomii a řemesla. Generuje pracovní místa a podporuje rozvoj infrastruktury v turistických destinacích. Nicméně je důležité, aby tento ekonomický růst byl udržitelný a prospěšný jak pro místní obyvatele, tak i pro životní prostředí.

Jaké jsou druhy turistiky?

Hlavní typy turismu jsou mnohem rozmanitější, než se na první pohled zdá. Klasické rozdělení zahrnuje historicko-kulturní turismus, zaměřený na poznávání památek, muzeí a historických center. Pro milovníky aktivního odpočinku je tu sportovně-rekreační turismus, od cyklistiky a horolezectví po jachting a potápění. Vodní turismus zahrnuje plavby lodí, rafting, kajakování a další vodní sporty.

Oblast ekologického turismu se stále více rozvíjí a zahrnuje pozorování přírody, ekoturistiku a udržitelné cestování. Etnografický turismus umožňuje nahlédnout do života a kultury různých národů. Eno-gastronomický turismus láká milovníky jídla a vína, nabízejíce gurmánské zážitky a ochutnávky regionálních specialit.

Dnes se stává stále populárnější eventová turistika, spojená s návštěvou festivalů, koncertů a sportovních událostí. Nedílnou součástí moderního cestování je i business turistika, zahrnující konference, semináře a obchodní schůzky. Zde je důležité poznamenat, že tyto typy turismu se často prolínají. Například, historicko-kulturní zájezd může obsahovat i prvky enogastronomického cestování, ochutnávky místních vín a jídel.

Při plánování dovolené je důležité si ujasnit, co vás nejvíce zajímá, a zvolit typ turismu, který nejlépe odpovídá vašim zájmům a preferencím. Možnosti jsou skutečně neomezené, ať už hledáte relaxaci, dobrodružství nebo poznávání.

Scroll to Top