Přeprava nebezpečného zboží podle ADR? To není jen tak naskákat do auta a vyrazit. Myslíte si, že stačí jen naložit a jet? Omyl! Vaše vozidlo musí splňovat přísná kritéria, a to od samotného typu nádrže až po drobné, ale zásadní detaily. Zaprvé, speciální kontejnery a ochranné prvky jsou absolutní nutností. Představte si to jako cestování do divočiny – bez kvalitního vybavení se neobejdete. Zde je to podobné, jen místo stanu a spacáku máte kontejnery chránící před únikem nebezpečných látek a zabraňující vzniku požáru. Viděl jsem na vlastní oči, co se stane, když se něco pokazí – a věřte mi, není to pěkný pohled.
Dále, bezpečnostní vybavení je naprostá samozřejmost. Myslete na to jako na cestovní pojištění – nikdy nevíte, kdy ho budete potřebovat. Hasičský přístroj a nouzová světla? To je základní výbava každého vozidla přepravujícího ADR zboží. Já bych doporučil mít i více než je předepsáno – nikdy nic není jisté. Pamatuji si cestu přes hory v Nepálu – v takových situacích se vám každá záloha hodila. Podobně je to i s přepravou nebezpečných látek – pečlivost a příprava jsou klíčové.
A co víc? Nepodceňujte důležitost školení. Představte si, že byste se vydali na trek do Himalájí bez mapy a kompasu. Školení je váš kompas v této složité navigaci ADR předpisů. Je to investice, která se vám mnohonásobně vyplatí, ušetří starosti a především zaručí bezpečnost. Je to jako najímání zkušeného průvodce na horách – ochrání vás před nebezpečím.
Na závěr, dodržování ADR předpisů není jen o papírech. Je to o zodpovědnosti a ohleduplnosti k životnímu prostředí a k lidem kolem vás. Je to o tom, že si uvědomujete vážnost situace a že se k ní stavíte s maximální profesionalitou.
Jak zjistit podlimitní ADR?
Pro zjištění podlimitního ADR je skvělý nástroj www.vypocetpodlimitu.cz. Umožňuje snadný výpočet přeprav nebezpečných věcí dle ADR pro kusové zásilky. Pamatujte, že i přes pomoc této aplikace je zodpovědnost za dodržování ADR plně na vás. Před cestou si vždy důkladně ověřte platná nařízení a omezení, která se mohou v jednotlivých zemích lišit. Nepodceňujte důležitost správného balení a označení nebezpečného zboží – to může výrazně ovlivnit vaši bezpečnost a bezproblémový průběh cesty. V případě pochybností se obraťte na specializovanou firmu zabývající se přepravou nebezpečných věcí. Užitečné mohou být i online databáze ADR a legislativní dokumenty dostupné na webových stránkách ministerstva dopravy jednotlivých zemí.
Jak se označují nebezpečné věci v případě kusové přepravy?
Nebezpečné zboží při kusové přepravě podléhá přísným předpisům, a to od samotného zařazení do příslušné třídy nebezpečnosti dle ADR (silniční doprava) nebo RID (železniční doprava), přes specifické požadavky na obaly a jejich detailní značení, až po konstrukci a vybavení přepravních prostředků. Zanedbání byť i jediného detailu může mít fatální následky. Myslete na to, že oranžové výstražné obdélníky s černým okrajem na silničních a železničních vozidlech nejsou jen náhodou. Tyto tabulky jasně signalizují přítomnost nebezpečných látek a vyžadují zvýšenou opatrnost. Podrobné informace o symbolech nebezpečí a jejich významu jsou klíčové pro bezpečí všech zúčastněných. Vždy se důkladně seznamte s označením a pokyny k přepravě, které jsou na obalu uvedeny. Zapamatujte si, že nebezpečné látky se dělí do několika tříd a každá má specifická rizika a požadavky na manipulaci. Například výbušniny, hořlaviny, toxické látky a radioaktivní materiály vyžadují zvláštní pozornost a manipulaci pouze kvalifikovanými osobami. Při cestování po světě jsem se setkal s různými přístupy k přepravě nebezpečných látek, ale základní principy bezpečnosti zůstávají stejné: jasná identifikace, správné balení a bezpečný transport.
Jaké přepravní dokumenty musím mít pro přepravu ADR?
Přeprava nebezpečného zboží podle ADR vyžaduje důkladnou přípravu. Řidič musí mít s sebou platné ADR osvědčení – bez něj se ani nepohne. To je základní kámen celého procesu. Zkušenost ukazuje, že kontroly jsou čím dál častější, takže nepodceňujte jeho platnost.
Dále je nezbytný správně vyplněný přepravní doklad dle článku 5.4.1.1 ADR. To není jen obyčejný nákladní list, ale detailní dokument popisující přepravované nebezpečné látky, včetně jejich třídy a čísla UN. Chyba zde může znamenat citelné sankce. Zde se vyplatí pečlivost a konzultace s odborníky, pokud si nejste jisti. Mnoho let cestování po Evropě mě naučilo, jak důležité jsou správně vyplněné formuláře.
Kromě toho nesmíte zapomenout na písemné pokyny podle ADR. Tyto pokyny detailně popisují postup v případě nehody nebo mimořádné události. Je to váš návod k záchraně sebe i okolí. Mějte je stále po ruce, a to i v případě, že vše probíhá bez problémů. Jsou to vaše pokyny pro bezpečné cestování, získané z let zkušeností s dopravou nebezpečného materiálu.
Co řidič nesmí?
Řidič nesmí předat řízení někomu bez řidičáku – to je jasné, hrozí tu vysoká pokuta. Důležité je také dodržovat klid a čistotu. Obtěžování ostatních hlukem, dýmem nebo rozstřikováním špíny je zakázané a může se to prodražit. Mnoho řidičů si neuvědomuje, že i zbytečné držení motoru na volnoběh, zvláště ve městech, je porušením pravidel a škodí životnímu prostředí. V turistických oblastech je to obzvlášť důležité, protože tam bývá hustší provoz a citlivější prostředí. Některá města mají navíc zóny s omezením vjezdu, na které je potřeba dávat pozor. Prohlédněte si dopravní značení a před cestou si ověřte platná pravidla, abyste se vyhnuli problémům. Zapamatujte si, že ohleduplnost k ostatním je na cestách klíčová.
Co je potřeba k provozování autodopravy?
Abych mohl provozovat autodopravu v Česku, potřebuji koncesi – to je základ. Samozřejmě nesmím zapomenout na řidičský průkaz a oprávnění k řízení příslušných vozidel (nákladní automobily, autobusy). Pro profesionální řízení těžkých vozidel je nezbytný i digitální tachograf a průkaz profesní způsobilosti řidiče (tzv. “profesák”), který se obnovuje každých 5 let. Dále je nutné zajistit technickou způsobilost všech vozidel – pravidelné technické prohlídky jsou samozřejmostí. Dopravní podnikatel musí splňovat i další podmínky, týkající se finanční stability a pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla. Je dobré si uvědomit, že existují různé druhy licencí a koncesí, v závislosti na typu a rozsahu přepravy (vnitrostátní, mezinárodní, nákladní, osobní). Před zahájením podnikání se vyplatí důkladně prostudovat veškeré legislativní požadavky a zvážit i náležitosti spojené s daňovou evidencí a účetnictvím. Praktické zkušenosti z cesty po Evropě mi ukázaly, že v zahraničí se mohou požadavky na dokumentaci mírně lišit, proto je nutná důkladná příprava, zejména při mezinárodní dopravě. A nezapomeňte na platné pojištění!
Kolik nafty bez ADR?
Jedeš na výlet a bereš si s sebou naftu? Klidně, pokud dodržíš limity. Podle ADR (Evropská dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí) nepotřebuješ žádná zvláštní povolení, pokud množství nafty nepřesáhne 1000 litrů na dopravní jednotku. To znamená na jedno auto, přívěs, nebo jiný dopravní prostředek.
Důležité je si uvědomit, že se to týká motorové nafty. Limity pro benzín jsou nižší (333 litrů na dopravní jednotku). Takže pro benzínový generátor, nebo podobné, budeš muset dbát na menší množství.
Pro představu, co se považuje za “obal”:
- Jedna kanystr je jeden obal.
- Sud je jeden obal.
A ještě jedna důležitá věc: maximální množství v jednom obalu je 450 litrů pro benzín i naftu. Takže i když bereš jen naftu, nesmíš mít jeden obal s více než 450 litry.
Pokud překročíš tyto limity, přeprava podléhá ADR a budeš potřebovat další dokumentaci a pravděpodobně i speciální kontejnery. Vždycky je lepší se držet v mezích a vyhnout se komplikacím.
Co je považováno za nebezpečný odpad?
Nebezpečný odpad – to není jen abstraktní pojem z ekologických nařízení. Potkal jsem ho na všech kontinentech, od zapomenutých skládek v jihovýchodní Asii plných vyřazených baterií a elektroniky, které se rozkládají a uvolňují toxické látky, až po moderní továrny v Evropě, kde se i přes přísná pravidla stále objevují nelegálně zlikvidované polychlorované bifenyly (PCB). Tyto, stejně jako perzistentní organické polutanty (POPs), jsou skutečnými “chemickými zombíky” – perzistují v životním prostředí po desetiletí, kontaminují potravinový řetězec a ohrožují lidské zdraví. V Africe jsem viděl následky neukázněného nakládání s rtuťnatými bateriemi – zamořené půdy a nemocní lidé. A infekční odpad ze zdravotnictví? To je globální problém, zvláště v zemích s nedostatečnou infrastrukturou. Nedostatečné čištění a likvidace takového odpadu vede k šíření nemocí a představuje vážné riziko pro místní komunity. Nebezpečné chemikálie z výrobních procesů – to jsou pak tisíce různých látek, jejichž nebezpečí je často podceňováno, dokud nedojde k ekologické katastrofě. Každá kapka, každý gram musí být zodpovědně zlikvidován. Ignorování této skutečnosti má fatální následky pro planetu i nás samotné.
Na co si dát pozor při řízení?
Řízení je globální záležitost, a proto si při něm dejte pozor na mnohem více než jen na silniční značení. Nesoustřeďte se na nic jiného než na řízení – to platí v Praze stejně jako v Tokiu. Telefon, jídlo, navigace – vše stranou.
Překvapivě nebezpečné je i prostředí, které dobře znáte. V důvěrně známých ulicích se snadno stáváme nepozornými a podceníme rizika. V Amsterdamu jsem například viděl řidiče, kteří se spoléhali na paměť a přehlédli změny v dopravním značení. Vždy buďte ostražití!
Zdvořilost na silnici zachraňuje životy. V Itálii je to hra na nervy, v Japonsku naopak ukázková ohleduplnost. Vždycky však platí – vzdejte se práva přednosti, pokud je to v zájmu bezpečnosti. I když máte přednost, nemusí ji druhý řidič vnímat stejně – a to se týká kdekoliv na světě.
Rychlost není všechno. Dodržujte doporučenou, respektive nejvyšší povolenou rychlost. Limity se liší, od nízkých v historických centrech italských měst po vysoké na německých dálnicích. Nepodceňujte místní podmínky a vždy přizpůsobte rychlost svým schopnostem a stavu vozovky.
Další důležité body:
- Stav vašeho vozidla: Před jízdou zkontrolujte pneumatiky, brzdy a světla. To platí všude, od České republiky po Austrálii.
- Lokální zvyklosti: Vždy si zjistěte specifické dopravní předpisy a zvyklosti v dané zemi. Například v některých zemích je používání dálkových světel běžnější než v jiných.
- Únava: Nepřetíženě se řidičům nejezdí dobře ani v Česku, ani na dálnici v USA. Udělejte si přestávku, pokud jste unavení.
Postupujte podle těchto bodů a vaše jízda bude bezpečnější, ať už jste kdekoli na světě.
Co je přepravním dokladem při přepravě zboží při námořní dopravě a při dopravě na vnitrozemských vodních cestách?
Jako zkušený mořeplavec a cestovatel po vnitrozemských vodních cestách vám mohu říci, že klíčovým dokumentem při přepravě zboží, ať už po moři, či po řekách a kanálech, je konosament (nákladní list). Tento dokument není jen obyčejný papír – je to potvrzení o uzavření přepravní smlouvy, jakási „cestovní smlouva“ pro váš náklad.
Jeho význam je enormní. Konosament:
- Dokazuje existenci přepravní smlouvy: Obsahuje detaily o zboží, přepravci, odesílateli a příjemci.
- Slouží jako cenný papír: V případě doručitelných konosamentů je jeho držení klíčové pro převzetí zboží. Je to vlastně „klíč“ k nákladu.
- Je důkazem o převzetí zboží: Potvrzuje, že přepravce převzal zboží k přepravě v daném stavu.
- Může sloužit jako záruka: V některých případech je konosament využitelný jako kolaterál při financování obchodu.
Je důležité si uvědomit, že existují různé typy konosamentů (např. doručitelné, na jméno), a jejich specifika se mohou lišit v závislosti na druhu přepravy a mezinárodních konvencích (např. Haagské pravidla, Rotterdamské pravidla).
Při cestování po vodních cestách, ať už mořských, nebo vnitrozemských, je nezbytné důkladně porozumět detailům konosamentu, aby se předešlo komplikacím a ztrátám. Jeho role je v logistice zásadní a jeho pečlivé uchování je nezbytné.
Jaké doklady vozit ve vozidle?
Dříve se v autě vozilo papírů jako na svatbě. Dnes? Zjednodušilo se to! Nepovinně nosit s sebou všechen ten papírový balast už není nutné. Stačí řidičák.
Ano, slyšíte správně. Policisté si v databázi ověří vše potřebné: osvědčení o registraci vozidla (malý techničák) a zelenou kartu (pojištění). Ušetříte si tak místo a nervy.
Nicméně, jako zkušený cestovatel, doporučuji:
- Mít u sebe kopii osvědčení o registraci a zelené karty. V případě technické závady nebo nehody se vám to bude hodit, abych tak řekl, pro “hladký průběh akce”.
- Fotografie těchto dokumentů v telefonu je taky skvělý nápad. Nikdy nevíte.
A ještě jeden tip pro cestovatele: Vždy si před cestou ověřte platnost svého řidičáku a pojištění! Zbytečné komplikace se vám na cestách rozhodně nehodí.
Co musíte splnit, abyste získal koncesi k provozování osobní dopravy?
Získat koncesi na osobní dopravu v České republice není procházka růžovým sadem. Kromě samozřejmého řádného a trvalého usazení v ČR, je nutné prokázat bezúhonnost – což zahrnuje i prověření rejstříků trestů a insolvenčního rejstříku. Dobrá pověst je klíčová, případné předchozí problémy v podnikání mohou žádost zhatit. Důležitá je i finanční způsobilost – žádost musí doložit dostatečné finanční prostředky na provoz a pokrytí případných rizik. To zahrnuje i pojištění odpovědnosti za škodu. Nesmíme opomenout odbornou způsobilost, která se prokazuje splněním požadavků na vzdělání a zkušenosti v oblasti dopravy. A nakonec, vozový park musí být složen z vozidel registrovaných v České republice. Mnoho žadatelů se potýká právě s prokazováním finanční stability a bezúhonnosti. V praxi se často setkávám s případy, kdy úřady kladou velký důraz na detailní finanční plány a důkladnou dokumentaci. Zkušenosti ukazují, že důkladná příprava a profesionální poradenství výrazně zvyšují šanci na úspěch.
Je důležité si uvědomit, že koncesní řízení je poměrně byrokratické a časově náročné. Pro zahraniční investory může být navíc komplikované orientovat se v českých právních předpisech. Doporučuji proto důkladně prostudovat příslušné zákony a vyhledat odbornou pomoc.
Kdy je nutné mít provozovnu?
Po letech putování světem a setkávání s nejrůznějšími podnikateli musím říct, že povinnost mít provozovnu není vždycky jasná. Závisí to silně na druhu podnikání. Někteří obchodníci s kořeními ze vzdálených krajů prosperují i bez pevné adresy, jiní, například ti s manufakturou ručně vyráběných skleněných korálků, si provozovnu nemohou dovolit opomenout. Pokud však provozovnu máte, pamatujte: její označení je povinné, stejně jako splnění všech zákonných požadavků na její způsobilost. To se týká například hygienických předpisů, požární bezpečnosti, či přístupnosti pro osoby s handicapem. A nezapomeňte – oznámení o zahájení a ukončení činnosti v provozovně živnostenskému úřadu je nezbytným krokem. Věřte mi, úřední záležitosti v cizí zemi mohou být někdy stejně dobrodružné jako samotná cesta, proto se jim věnujte s patřičnou péčí. Nedostatek informací může vést k zbytečným komplikacím a zdržení. A to by byla škoda, nemyslíte?
Co se nesmí vyhazovat do popelnice?
Co se nesmí vyhazovat do běžné popelnice? To je otázka, která mě, zkušeného cestovatele, provází po celém světě. Vždyť i v těch nejzapadlejších koutech planety se setkáváme s problémem odpadu. A věřte mi, chybně zlikvidovaný kov vám cestu nezpříjemní jen v Česku. Špatně je vyhazovat do směsného odpadu: prázdné plechovky od nápojů a konzervy s potravinami, konzervy od krmiva pro domácí zvířata, kovové tuby a zátky, kovové hřebíky, šroubky a kancelářské sponky a další drobné kovové předměty z domácnosti. Tyto totiž patří do sběrných nádob na kovový odpad, a to z několika důvodů. Za prvé, kov je cenná surovina, která se dá recyklovat a šetří tak přírodní zdroje. Za druhé, jeho likvidace ve směsném odpadu komplikuje proces recyklace a zvyšuje náklady na úpravu odpadů. Mnoho zemí má dokonce zavedeny finanční pobídky za správné třídění, například vratné zálohy na plechovky. Nezapomínejte tedy, že i správné třídění odpadu je součástí zodpovědného cestování – a života obecně.
Kdy nesmím ohrozit a kdy omezit?
Nesmět ohrozit v terénu znamená maximální ohleduplnost k ostatním. Před každou akcí si důkladně promysli trasu, zvaž počasí a své fyzické i psychické schopnosti. Nepodceňuj náročnost terénu a vždy informuj někoho o plánované trase a předpokládaném návratu. Nespoléhej jen na GPS, měj s sebou i mapu a kompas. V hustém lese nebo v horách se pohybuj pomalu a opatrně, dávej pozor na zvěř a neočekávané překážky. Při setkání s jinými turisty se vzájemně respektujte a dávejte přednost těm, kteří jdou z kopce. Zbytečné riziko je nepřítel.
Nesmět omezit znamená volný pohyb ostatních. Dodržuj pravidla turistického značení, nepoškozuj přírodu a nenechávej za sebou odpadky. Respektuj soukromí majitelů pozemků, vyhýbej se obdělávaným plochám a chráněným oblastem, pokud to není výslovně povoleno. Nepřeháněj s hlukem a hudbou, neruš ostatní návštěvníky. Dodržuj pravidla bezpečného pohybu v terénu a nezdržuj se na úzkých místech déle než je nutné. Buď ohleduplný a ohleduplná k přírodě i k ostatním lidem.
Kolik litrů nafty mohu převážet?
Plánujete cestu a tápete, kolik nafty si můžete vzít s sebou? Český zákon o spotřebních daních je v tomto ohledu nekompromisní. Pro osobní potřebu smíte převážet palivo pouze v palivové nádrži vašeho vozidla a navíc maximálně 20 litrů v přenosné nádobě. Tohle platí i pro zkušené cestovatele, kteří jsou zvyklí na volnější pravidla v jiných zemích. Nepodceňujte to! Kontroly jsou častější, než si myslíte, a pokuta za překročení limitu může značně prodražit vaši cestu.
Praktická rada: Pokud se chystáte na delší cestu, kde je doplňování paliva problematické, je vždy lepší dopředu zkontrolovat dostupnost čerpacích stanic na trase. Nebojte se využít aplikace pro plánování cest, které ukazují nejen trasu, ale i dostupné služby, včetně čerpacích stanic. Vždy je lepší plánovat s rezervou a vyhnout se riziku nedostatku paliva.
Tip pro cestovatele: I když 20 litrů v kanystru se může zdát málo, je to dostatečné množství pro řešení menších potíží na cestě. Pro větší objemy paliva je vždy nezbytné dodržet příslušné předpisy a opatřit si potřebné doklady.
Kdy davat aditivum do nafty?
Zimní aditivum do nafty přidávám zpravidla od září do dubna, ale záleží na teplotách. Orientační je teplota kolem 5°C. V horských oblastech, kde teploty klesají dříve a výrazněji, začínám i o něco dříve. Důležité je sledovat předpověď počasí a aktuální teploty. Kvalitní aditivum výrazně zlepšuje filtrovatelnost nafty a snižuje bod tuhnutí, čímž předcházíte problémům se startováním v mrazech. Mám osobní zkušenost, že zejména v horských oblastech, třeba v Krkonoších, je to nezbytnost, protože tam se teploty mohou propadnout velmi rychle pod bod tuhnutí nafty. Levnější varianty aditiv sice fungují, ale s těmi dražšími mám subjektivně lepší zkušenost – auto chytá spolehlivěji i v extrémních podmínkách. Nezapomínejte, že kvalita nafty se liší podle čerpací stanice, a proto je aditivum preventivní ochranou před zablokováním palivového systému.
Doporučuji si před cestou do chladnějších oblastí zkontrolovat návod k obsluze vašeho vozu a zvolit aditivum odpovídající typu paliva a motoru. Prověřte si i dostupnost nafty na plánované trase – v odlehlých oblastech může být problém sehnat palivo s adekvátní kvalitou.
Kdy je odpad nebezpečný?
Klasifikace odpadu jako nebezpečného se řídí mezinárodními standardy a závisí na jeho vlastnostech. V České republice, stejně jako v mnoha dalších zemích EU, se odpad považuje za nebezpečný, pokud splňuje alespoň jedno z následujících kritérií nebezpečných vlastností:
- Výbušnost: Schopnost explodovat za určitých podmínek.
- Oxidace: Schopnost uvolňovat kyslík a způsobovat nebo podporovat hoření jiných materiálů. Myslete třeba na silné oxidanty, které jsem viděl používané v průmyslu v různých koutech světa – od Asie po Jižní Ameriku.
- Hořlavost: Snadná vznětlivost a hoření.
- Dráždivost: Schopnost způsobit podráždění kůže, očí nebo dýchacích cest. Setkal jsem se s tím i v rozvojových zemích, kde ochrana zdraví pracovníků s nebezpečnými látkami není vždy na nejvyšší úrovni.
- Škodlivost pro zdraví: Zahrnuje akutní i chronické účinky na zdraví při krátkodobém či dlouhodobém kontaktu. Na mnoha místech světa jsem viděl, jak důležité je správné nakládání s takovým odpadem.
- Toxicita: Schopnost způsobit otravu nebo smrt. V některých částech světa je nelegální skládkování toxického odpadu bohužel stále rozšířené.
- Karcinogenita: Schopnost vyvolat rakovinu.
- Radioaktivita: Vyzařování ionizujícího záření.
- Žíravost: Schopnost rozkládat živé tkáně nebo materiály.
- Infekčnost: Obsah patogenů (bakterií, virů, parazitů), které mohou způsobovat infekční onemocnění. Problematika infekčního odpadu je klíčová v oblasti zdravotnictví na celém světě.
- Tendnce uvolňovat toxické nebo vysoce toxické látky: Odpad, který může uvolňovat toxické látky do životního prostředí, ať už se jedná o výpary, louhy nebo rozpuštěné látky v důsledku rozkladu nebo reakcí s vodou, vzduchem.
Důležité: Správná identifikace nebezpečného odpadu je zásadní pro jeho bezpečné zpracování a likvidaci. Nesprávné zacházení s nebezpečným odpadem může mít vážné důsledky pro životní prostředí a lidské zdraví.
Co můžu tahnout za autem?
Za osobním autem můžete bez omezení táhnout přívěsný vozík do 750 kg, bez ohledu na maximální povolenou hmotnost celé soupravy. Tato regulace je typická pro mnoho evropských zemí, ale detaily se mohou lišit. Například v některých státech EU se bere v úvahu i hmotnost samotného vozidla při určování povolené hmotnosti soupravy. Vždy si proto před cestou ověřte platné předpisy v zemi, kterou budete projíždět, a to zejména, pokud plánujete cestu mimo Českou republiku. Zapamatujte si, že správně zapojený a brzděný vozík je klíčový pro bezpečnost jízdy. Nezapomeňte na pravidelnou kontrolu technického stavu jak tažného vozidla, tak i vozíku. Kromě hmotnostních limitů je důležité dodržovat i další pravidla silničního provozu týkající se tažení vozidel, jako je například maximální povolená rychlost.
Pro snadnější orientaci doporučuji využít online nástroje a aplikace poskytující informace o silničních předpisech v různých zemích. Tyto aplikace často obsahují i další užitečné funkce, jako je plánování trasy a sledování dopravních informací. Dobře připravená cesta s respektováním místních předpisů zaručí bezpečnější a příjemnější zážitek z cestování.