Obecně platí, že od zájezdu, a tedy i excurze, se dá odstoupit. Cestovní kancelář ti pak musí vrátit peníze, ale s odečtením skutečně vynaložených nákladů. Důležité je, aby ti tyhle náklady dokázali prokázat – žádné švindlování! Tohle se týká i last minute zájezdů, i když tam je to s vracením peněz obtížnější. Prakticky to znamená, že pokud si to rozmyslíš týden před výletem, mohou ti naúčtovat třeba jenom poplatek za zrušení rezervace (a to by mělo být jasně dané v podmínkách). Pokud to zrušíš den předtím, mohou ti naúčtovat víc, třeba i část ceny vstupenek nebo ubytování, které už pro tebe sehnala. Vždycky si proto pečlivě prostuduj smluvní podmínky, kde je tohle přesně popsané. A hlavně, nenechávej si to na poslední chvíli. Flexibilita je u aktivního cestování klíčová! Čím dříve odstoupíš, tím menší budou finanční ztráty. A když už se na něco těšíš a plánuješ to, vždycky se taky vyplatí zvážit cestovní pojištění s pojištěním storno poplatků. To ti může ušetřit dost starostí a peněz v případě nepředvídaných událostí.
Co mám dělat, když jsem zmeškal poslední autobus?
Opozdil jste se na poslední autobus? Nezoufejte, i zkušený cestovatel se někdy ocitne v podobné situaci. Nejdůležitější je okamžitě jednat.
Základní krok: Obraťte se na administrátora nebo dispečera autobusového nádraží. Požádejte o zaznamenání vašeho opoždění – je důležité, aby vás vyškrtli z evidence cestujících. Bez tohoto záznamu bude přepravce považovat vaši nepřítomnost za neúčast na jízdě a vrácení peněz se stane prakticky nemožným. Bohužel, někdy se záznam o opoždění nevyžaduje, což závisí na přepravci a jeho interních pravidlech.
Další tipy zkušeného cestovatele:
- Před cestou si vždy ověřte jízdní řád a rezervujte si jízdenku s dostatečným předstihem. Nepodceňujte dopravní zácpy, nehody či neočekávané události.
- Mějte po ruce kontaktní informace na přepravce. To vám usnadní řešení případných komplikací.
- Zvažte alternativní dopravu. V závislosti na situaci může být taxi, vlak nebo sdílená jízda levnější než ztracená jízdenka.
- Uchovejte si jízdenku a jakékoli doklady potvrzující vaši rezervaci. To může být užitečné při jednání s přepravcem.
Nezapomeňte: Pravidla pro vrácení peněz se liší podle přepravce a typu jízdenky. Proto je vždy dobré si předem přečíst smluvní podmínky. V některých případech se může částka vrátit jen částečně, případně vůbec.
Mohu vrátit peníze za exkurzi, pokud onemocním?
Bohužel, vrácení peněz za exkurzi kvůli nemoci se mi nepodařilo. S lékařskou zprávou jsem se obrátil až po návratu do Ruské federace, ale samotná exkurze nebyla součástí zakoupeného zájezdu. To je důležité si uvědomit – dodatečné služby, jako jsou exkurze, se řeší nejlépe na místě.
Pro příště doporučuji:
- Pojištění cesty s komplexní lékařskou asistencí: Toto pojištění by mohlo uhradit náklady na zrušení exkurze z důvodu nemoci, pokud by to bylo v pojistných podmínkách. Je nutné si pečlivě přečíst podmínky pojištění.
- Doklad o nákupu: Vždy si pečlivě uschovejte fakturu nebo doklad o platbě za exkurzi. To usnadní případnou komunikaci s poskytovatelem služeb.
- Kontaktování organizátora exkurze: V případě nemoci je důležité kontaktovat organizátora exkurze co nejdříve a informovat ho o situaci, případně se zeptat na možnosti storna.
V mém případě bohužel nebylo možné získat peníze zpět, protože záležitost se řešila až po skončení služeb. Dodatečné služby se v zahraničí řeší výhradně na místě jejich zakoupení.
Kolik minut se nepovažuje za zpoždění?
Kolik minut se nepovažuje za pozdní příchod? To je otázka, na kterou se dá odpovědět jednoduše, ale s důležitým upozorněním. Žádná minuta není „beztrestná“. Podobně jako když se zpozdíte na letišti a zmeškáte let – i když jen o pár minut – ztratíte letenku a budete muset řešit nepříjemnosti. V práci je to obdobné.
Jakmile začne pracovní den, a vy tam nejste, jste oficiálně opoždění. Ať už je to o dvě minuty, nebo o půl dne, důsledek je stejný: porušení pracovní kázně. Zaměstnavatel může přijmout opatření, a to nezávisle na délce zpoždění.
Představte si to jako cestování – plánujete cestu do Prahy, ale zmeškáte vlak o dvě minuty. Celý váš itinerář je narušen. V práci je to analogické. I malé zpoždění může způsobit problémy v týmu, zdržet projekt a narušit hladký chod celého procesu.
- Důležité je dodržování pracovní doby. Je to otázka respektu k kolegům a zaměstnavateli.
- Vždy se snažte přijít včas. Ztráta i několika minut může mít negativní dopad.
- Plánujte dopředu. Zvažte dopravní situaci a nepodceňujte možné zdržení.
Abych to shrnul: neexistuje “bezpečný” časový limit pro pozdní příchod. Punkturnost je klíčová, ať už cestujete po světě, nebo jdete do práce.
- Zvažte použití aplikace pro sledování dopravní situace.
- Nastavte si budík s rezervou.
- Informujte svého nadřízeného v případě neočekávaného zpoždění.
Co mám dělat, když se zpozdím do práce?
Opozdíš-li se do práce, záleží na délce zpoždění. Lehké zpoždění? Můžeš čekat buď verbální napomenutí, anebo písemné upozornění. Do čtyř hodin? Trest závisí na závažnosti prohřešku.
Důležité je řádně zdokumentovat absenci. Pro prokázání opoždění, či dokonce neomluvené absence, je nutné sepsat protokol o nepřítomnosti ve službě za přítomnosti tří svědků. Tohle je jako když se ztratíš v džungli – důkazy jsou klíčové! Můžeš si představit, jak to popisovat na policejní stanici v Thajsku, kdybys neměl žádný doklad.
A pak samozřejmě – písemné vysvětlení. Poctivě popiš situaci, nevyhýbej se detailům. Kdyby se to stalo na cestách, zmiň se o nestandardních dopravních podmínkách, zpožděném letu, či neočekávaném záseku v džungli. Vysvětlení by mělo být stručné, ale podstatné, stejně jako popis krásných vodopádů v tvém cestovním deníku.
Do kdy je možné zrušit exkurzi na karneval?
Chceš zrušit výlet na karneval? Žádný problém! Zrušení je možné online bez poplatků do 23:59 EST předplutí, pokud pluješ z USA nebo Evropy. To je večer před samotným dnem odjezdu.
Důležité detaily:
- Přesný čas a detaily najdeš v kompletním itineráři všech výletů, který máš k dispozici v rezervaci.
- Nečekej na poslední chvíli! Včasné zrušení ti ušetří čas a případné komplikace.
Tip pro aktivní turisty:
- Před rezervací si důkladně prověř, co výlet zahrnuje a zda ti časově vyhovuje. Někdy se může stát, že se ti časový harmonogram střetne s jinou aktivitou.
- Zvaž alternativní aktivity! Pokud se ti výlet na karneval zruší, nebo ho zrušíš, máš v daném městě spoustu dalších možností, jak strávit čas. Prozkoumej místní nabídku, třeba narazíš na něco ještě zajímavějšího!
- Využij čas před plavbou k prozkoumání města. Mnoho přístavních měst nabízí atrakce a aktivity, které si můžeš užít i bez organizovaného výletu.
Kolik peněz se ztratí při zrušení zájezdu?
Zrušení zájezdu tě může pořádně vykoupat! 7–13 dní před odjezdem přijdeš o 50–60 % ceny – to je pořádná rána do peněženky, co? Představ si, že už máš v hlavě trasy, vychytané mapy a najednou… Nic.
A co hůř: zrušíš-li zájezd 6 dní před odjezdem nebo později, propadne ti celá cena! Stoprocentní ztráta. To je jako kdybys sbalil všechen svůj výbavu, vyrazil na túru a pak se otočil a šel zpátky.
Proto je důležité:
- Pořádně si rozmysli termín! Zvaž všechny faktory – počasí, dostupnost, časové možnosti.
- Dobře si přečti smluvní podmínky cestovní kanceláře. Někdy se dají najít i možnosti částečného storna, pokud nastane nějaká nepředvídaná situace (např. nemoc).
- Zvaž cestovní pojištění s pojištěním storna zájezdu. Tohle ti může ušetřit dost peněz a nervů, pokud se něco nepříjemného přihodí.
Nepodceňuj to! Připravenost je základ úspěšné expedice – a to i v plánování dovolené.
Tip pro zkušené: flexibilní cestování s rezervací ubytování na místě může ušetřit nemalé peníze a eliminovat riziko ztráty peněz v případě zrušení.
- Méně pevně daného programu ti dá větší svobodu.
- Můžeš se přizpůsobit počasí nebo dalším faktorům.
Co se stane, když zmeškám autobus?
Opozdíte-li na autobus, záleží samozřejmě na konkrétní dopravní společnosti a typu jízdenky. Zmeškaný autobus nemusí znamenat konec světa. Většina společností nabízí možnost změny rezervace, ale obvykle s časovým předstihem – typicky 24 hodin před odjezdem. Kontaktujte jejich zákaznickou podporu telefonicky nebo emailem. Zkuste se informovat o možnostech náhradní přepravy, ať už na další spoj téže společnosti, nebo případně i na spoj jiné firmy. V některých případech může být nutné zaplatit poplatek za změnu, takže si předem prostudujte podmínky přepravy. Pokud jste si jízdenku zakoupili online, často najdete v e-mailu s potvrzením podrobné instrukce, co dělat v případě zmeškaného spoje. Nebojte se kontaktovat dopravce, i když vám to zní zprvu nepříjemně – ve většině případů jsou ochotni pomoci. U levných autobusových společností je proces změny rezervace nebo vrácení peněz někdy komplikovanější než u dražších. Proto je vždy dobré si podmínky přečíst pečlivě předem. V případě ztráty jízdenky budete pravděpodobně muset uhradit poplatek za její duplikát.
Mimochodem, vždy si nechte potvrzení o jízdence a další důležité dokumenty. Můžete si je uložit do cloudu nebo si je vytisknout. Digitální kopie na mobilu jsou sice pohodlné, ale v případě vybité baterie už tak pohodlné nejsou. A ještě jeden tip: pokud cestujete s větším zavazadlem, najděte si dostatek času na cestu na autobusové nádraží. Zbytečné zdržení v dopravní zácpě může vést k nepříjemné situaci s opožděním.
Jak řeknu „zmeškal jsem autobus“?
„Ztratil jsem autobus“ je častá chyba, i když se to zdá být logické. Představte si, že jste na nějakém náročném treku, třeba v Krkonoších. Plánujete přesný čas odjezdu kyvadlové dopravy z horské chaty. Promeškání autobusu v takové situaci znamená ztrátu času, ale i možný problém s dalším plánováním. V podstatě jste zmeškali spojení, a to je důležité si uvědomit. Neztratil jste autobus jako majetek, ale zmeškal jste jeho odjezd. Správně se řekne „Zmeškal jsem autobus“ nebo „Zmeškal jsem spoj“. Je to podobné jako s vlakem – „zmeškal jsem vlak“. Doporučuji si vždycky ověřit jízdní řády, ať už se jedná o běžný autobus, turistický kyvadlový autobus nebo vlak, aby se vám nestalo, že budete muset improvizovat a hledat náhradní řešení, třeba stopování, které v některých oblastech nemusí být bezpečné či vůbec možné. Nepodceňujte plánování, zejména na cestách.
Jak řeknu, že zmeškám autobus?
Často slyším cestovatele říkat “ztratil jsem autobus“. To je ale velká chyba! Představte si situaci: ztratíte klíče, peněženku… ale autobus? To zvládnete jenom tehdy, pokud jste řidičem. Vždyť autobus vám nepatří, abyste ho mohli ztratit!
Správně se říká: “Zmeškal jsem autobus” nebo “Opozdil jsem se na autobus“. A to je rozdíl!
A teď pár tipů, jak se vyhnout zmeškání autobusu (a dalších dopravních prostředků):
- Plánujte dopředu: Prohlédněte si jízdní řády s dostatečným předstihem, zohledněte i případné zpoždění a nepředvídané situace. Aplikace jako Google Maps nebo Citymapper jsou skvělými pomocníky.
- Přidejte si bezpečnostní čas: Vždy si přidejte rezervu 15-30 minut, na případné komplikace. Zácpa, nečekané události, hledání nástupiště… to vše zabere čas.
- Používejte spolehlivé zdroje informací: Nedůvěřujte jen neověřeným informacím. Vždy si ověřte aktuální jízdní řády na oficiálních webových stránkách dopravce.
- Alternativní trasy: Mějte v záloze alternativní způsob dopravy, například taxi nebo sdílenou jízdu, pro případ, že autobus skutečně zmeškáte.
A pro ty, kteří cestují vlakem: podobně, místo “ztratil jsem vlak” použijte “zmeškal jsem vlak” nebo “opozdil jsem se na vlak“.
Pamatujte: Přesná komunikace je klíčová. Vyhněte se nejasnostem a používejte správné termíny, abyste byli dobře pochopeni.
Je možné přesunout zájezd kvůli nemoci?
Zrušení zájezdu kvůli nemoci? Žádný problém! Ano, v České republice máte díky článku 10 zákona o cestovním ruchu právo na vrácení peněz za zájezd, pokud onemocníte vy sami, nebo někdo z vašich blízkých. A to i v den odjezdu!
Nebojte se, není to žádná věda. Stačí podat písemnou žádost a přiložit lékařskou zprávu.
Co je ale důležité vědět?
- Typ lékařské zprávy: Ne vždy postačí obyčejná potvrzení od lékaře. Doporučuji si předem ověřit u cestovní kanceláře, jaký typ zprávy vyžadují.
- Pojištění: Máte cestovní pojištění? To vám může značně ulehčit situaci a pokrýt i další náklady spojené s nemoci, jako je například náhradní letenka.
- Storno poplatky: I když máte právo na vrácení peněz, cestovní kancelář může uplatnit storno poplatky. Většinou se ale jedná o menší částku než v případě standardního zrušení zájezdu. Přečtěte si pozorně smluvní podmínky.
- Důkazy: Dokumentujte vše – emailovou komunikaci, kopie lékařské zprávy, potvrzení o platbě atd. V případě sporu to může být velmi užitečné.
Tipy pro prevenci:
- Uzavřete si komplexní cestovní pojištění, které kryje i nemoci.
- Před cestou se informujte o zdravotních rizicích v dané destinaci a podnikněte preventivní opatření (očkování, hygiena atd.).
Stručně: Nemoc je vážný důvod ke zrušení zájezdu a nárok na vrácení peněz máte. Připravte si ale potřebné dokumenty a nezapomeňte na cestovní pojištění!
Mám se za zpoždění do práce omluvit?
Omlouva za zpoždění? Jako zkušený cestovatel vám řeknu, že čas je v životě, stejně jako na cestách, nejdůležitější komoditou. Upřímná omluva je nezbytná. Nejde jen o pouhá slova, ale o pochopení dopadu vašeho chování.
Představte si, že jste zmeškali důležitý let. To by znamenalo zdržení, frustraci a dodatečné náklady. Podobně i v práci vaše zpoždění narušuje chod celého týmu.
Co tedy udělat?
- Přiznejte vinu: Nevymlouvejte se na dopravní zácpy, technické problémy, ani na počasí. Jednoduše přiznejte, že jste se opozdil(a).
- Popište dopad: Uvědomte si, jak vaše opoždění ovlivnilo kolegy. Zdrželo to schůzku? Přineslo to zpoždění v projektu? Vyjádřete pochopení pro jejich případné problémy.
- Vyjádřete upřímné lítost: Neříkejte jen “Omlouvám se”, ale vysvětlete, proč vám záleží na tom, abyste napravili situaci. Ukažte, že si vážíte jejich času a spolupráce.
- Navrhněte řešení: Pokud je to možné, navrhněte, jak se vyhnete opakování situace v budoucnu. Například, budete si budík nastavovat dříve nebo si vyberete alternativní dopravní prostředek.
Pamatujete, že důvěra je jako křehká váza – jednou rozbitá, se jen těžko slepí. Upřímná omluva je prvním krokem k její obnově.
Kolik je pokuta za storno zájezdu?
Storno poplatky za zrušení zájezdu se řídí termínem před odletem. Zkušenosti z desítek navštívených zemí mi ukazují, že tyto podmínky jsou v turistickém průmyslu běžné, i když se mohou lišit podle cestovní kanceláře a typu zájezdu. Vždy si proto pečlivě prostudujte smluvní podmínky.
Storno poplatky za letenky:
- 40 dní před odletem: 30 % z ceny letenek. Tip: V této fázi ještě máte slušnou šanci najít náhradníka na cestu, nebo prodat letenky dále (pokud to podmínky dovolí).
- 30 dní před odletem: 50 % z ceny letenek. Tip: Pojištění storna zájezdu se v tomto případě stává opravdu užitečným.
- 20 dní před odletem: 70 % z ceny letenek. Tip: Většina cestovních pojištění kryje jen část těchto nákladů, takže se předem informujte o rozsahu krytí.
- 19 dní a méně před odletem: 100 % z ceny letenek. Tip: Zde už je finanční ztráta nejvyšší. Uvědomte si, že cestovní kanceláře mají s rezervací služeb vlastní náklady.
Důležité upozornění: Výše uvedené poplatky se vztahují pouze na letenky. Ostatní součásti zájezdu (ubytování, transfery, výlety) mohou mít vlastní storno podmínky, které je nutné konzultovat s cestovní kanceláří.
Doporučení: Před rezervací zájezdu si vždy ověřte storno podmínky a zvažte pojištění storna, které vám může ušetřit značné finanční prostředky v případě nečekaných událostí.
Je možné zrušit exkurzi se slavnou osobou?
Chcete zrušit výlet se slavnou osobností na vaší plavbě? Závisí to na typu výletu a na tom, kdy ho zrušíte. Pro plavby začínající 1.1.2024 platí tato pravidla: Klasické výlety z přístavu, které neobsahují lety, vlaky ani speciální akce, můžete zrušit bez poplatků až 48 hodin před příjezdem do příslušného přístavu. To je super, co? Dává vám to dostatek flexibility.
Ovšem pozor! Výlety zahrnující lety, vlaky, speciální události (např. koncerty, divadelní představení), noclehy v hotelech, či soukromé transfery je nutné zrušit s dostatečným předstihem – a to minimálně 30 dní před vyplutím. V opačném případě hrozí nemalé storno poplatky. Tohle je důležité si uvědomit, protože tyto komplexnější výlety často zahrnují rezervaci letenek a ubytování s delšími lhůtami pro storno.
Můj tip? Vždy si pečlivě přečtěte detaily výletu a podmínky jeho zrušení, které najdete v potvrzení rezervace. Nepodceňujte to, protože storno poplatky u komplikovanějších zájezdů můžou být opravdu vysoké. A věřte mi, nechcete si pokazit dovolenou kvůli nečekaným finančním ztrátám. Vždy je lepší být v předstihu a vše si důkladně ověřit!
Je možné vrátit peníze, když jsem nejela/nejel na zájezd?
Vrácení peněz za zrušený zájezd? To záleží! Pokud cestovní kancelář zruší zájezd, dostaneš zpátky všechny peníze.
Ale pozor! Pokud ty zrušíš cestu, musíš to udělat minimálně 26 dní před odjezdem, abys dostal peníze zpátky. Jinak to může být složitější, a možná přijdeš o část peněz – záleží na podmínkách cestovní kanceláře a typu pojištění. Vždy si proto pečlivě prověř podmínky storna zájezdu!
Tip pro zkušené cestovatele: Zvaž si pojištění storna zájezdu! To ti může ušetřit spoustu starostí a peněz, pokud se něco nepředvídaného stane a musíš cestu zrušit i v kratší lhůtě. Často se vyplatí i pro případ zranění během cesty, které by mohlo zkomplikovat návrat domů. Dobře si přečti, co pojištění zahrnuje! Aktivní turistiku zdar!
Jak řeknu, že jsem zmeškal autobus?
„Ztratil jsem autobus“ je turistická pohroma! Představte si, že tápete s batohem po neznámé stezce a váš autobus, tedy metaforicky řečeno, vaše spojení s civilizací, je pryč. Ne, neztratili jste autobus, vy jste prostě zmeškali spoj. Stejně jako když zmeškáte výstup na ten perfektní skalní hřeben kvůli pomalému tempu, nebo když se vám nedaří chytit ten správný proud řeky při sjíždění na raftu. Správně se to řekne „Zmeškal jsem autobus“ nebo „Zmeškal jsem spoj“. A věřte mi, na cestách se to stává. Důležité je nebýt z toho frustrovaný a najít alternativní cestu – třeba stopem, půjčeným kolem nebo dalším autobusem. Plánování je při turistice klíčové, ale improvizace je taky důležitá součást dobrodružství. Zmeškaný autobus nemusí znamenat konec výletu, jen malou, překonatelnou překážku.
Jak mam říct mámě, že jsem zmeškal autobus?
Říct matce, že jsi zmeškal autobus? To je výzva, se kterou se potýkají i zkušení cestovatelé! Jednoduše buď upřímný a řekni jí pravdu – zmeškal jsi autobus. Omlouvání je samozřejmostí, ale nestačí jen říci „je mi líto“.
Zkus to takto:
- Přiznej vinu: „Mami, zmeškal jsem autobus.“ Neobviňuj nikoho jiného – na zodpovědnosti za včasný odjezd jsi ty.
- Uveď důvod: „Spal jsem déle, než jsem si myslel / Ztratil jsem se / Problémy s dopravou…“ Buď konkrétní. To pomůže matce pochopit situaci a najít řešení pro příště.
- Nabídni řešení: „Příště si dám budík o pět minut dříve / Zkontroluju si jízdní řád / Vyrazím dříve, abych měl rezervu…“ Projev iniciativy.
- Vyjádři lítost: „Je mi opravdu líto, že jsem ti způsobil starosti.“ Upřímnost je klíčová.
Tip pro budoucí cesty:
- Používej spolehlivý budík a nastav ho s rezervou.
- Stáhni si offline mapy a jízdní řády. V zahraničí se ti to bude hodit.
- Připrav si věci předem, abys neměl zbytečné zdržování ráno.
- Zvaž alternativy – vlak, tramvaj, sdílená jízda. Flexibilita je v cestování klíčová.
Nezapomeň, že i zkušení cestovatelé občas zmeškají autobus. Důležité je, jak se s touto situací vypořádáš.
Jaká je pokuta za zrušení zájezdu?
Storno poplatky za zrušení zájezdu? To je věc, na kterou se při plánování dobrodružství nesmí zapomenout! Pokud zrušíš cestu 31–21 dní před odletem, připrav se na 25% z ceny. Mezi 20. a 16. dnem před odjezdem to už vyleze na 50%. A pokud to zrušíš 15 dní před odletem nebo méně, budeš platit plnou cenu – 100%. To je důvod, proč je dobré mít cestovní pojištění s komplexní ochranou proti storno poplatkům, které ti v takové situaci může pomoct. Vždy si pečlivě pročítej smluvní podmínky cestovní kanceláře a nezapomeň na to, že při nečekaných událostech, jako je nemoc, mohou být podmínky storno poplatků odlišné. Dobře si rozmysli, jaký typ cestovního pojištění potřebuješ pro tvůj druh outdoorových aktivit a nepodceňuj jeho důležitost.
O kolik se smí zpoždit?
Takže, kolik si můžete dovolit zpoždění do práce? Český zákoník práce (§ 6 čl. 81) to definuje poměrně striktně. Více než čtyři hodiny zpoždění se považuje za neomluvenou absenci, tedy za hrubé porušení pracovní kázně, které může vést až k okamžitému výpovědi. Tohle vám řekne každý právník, ale já, jako zkušený cestovatel, vám k tomu přidám pár praktických tipů, jak se vyhnout podobným problémům i na cestách. Představte si, že zmeškáte let do Paříže – to je podobná katastrofa, ne?
Plánování je klíčové. Stejně jako byste si před výletem do Nepálu pečlivě naplánovali cestu a rezervovali ubytování, tak si i do práce stanovte časovou rezervu. Nikdy nevíte, co se může stát: zácpa, rozbitý budík, nebo neočekávaný zásah vyšší moci (jako třeba setkání s exotickým zvířetem na cestě do práce – to se mi skutečně stalo v Kostarice!).
Komunikace je důležitá. Pokud víte, že se opozdíte, informujte o tom svého nadřízeného. I kdyby to mělo být jen o pár minut, vždycky je lepší dát vědět předem. Vždyť i když se ztratíte v amazonském pralese, snažíte se najít způsob, jak dát o sobě vědět, ne?
Nepodceňujte sílu rezervního plánu. Mít záložní variantu, jak se dostat do práce, je stejně důležité, jako mít s sebou náhradní baterku do fotoaparátu v poušti. Autobusová linka číslo 23? Zarezerujte si i taxi. Nebo ještě lépe – naučte se jezdit na kole, jako já v Amsterdamu!
A pamatujte: čtyři hodiny jsou dlouhá doba. Dlouhá doba na to, abyste se ztratili v cizí zemi, ale i na to, abyste přišli o práci.
Je možné přesunout zájezd na jiný termín?
Ano, zrušení zájezdu je možné, ale vždy s finančními důsledky. To znamená, že budete muset uhradit storno poplatky. Výše těchto poplatků závisí na době zrušení a podmínkách cestovní kanceláře, které by měly být uvedeny ve Vašich smluvních podmínkách. Často se řídí procentuálním podílem ceny zájezdu, a čím blíže k termínu odjezdu zájezd zrušíte, tím vyšší poplatky zaplatíte. Doporučuji si pečlivě přečíst storno podmínky před samotnou rezervací, abyste předešli nepříjemným překvapením. Můžete se také pokusit domluvit s cestovní kanceláří na jiném termínu, ale není to zaručeno a záleží na dostupnosti. Vždy je lepší se informovat co nejdříve, pokud víte, že by mohlo dojít ke změně plánu.
Zvažte také pojištění proti stornu, které by mohlo pokrýt alespoň část nákladů v případě nečekaných událostí, které vám znemožní cestu.