Nejlepší místa v letadle? To je jasný – první řada, víc prostoru pro nohy a klid. Ale horší místa? To už je kapitola sama o sobě. Vyhýbej se prostředním sedačkám jako čert kříži – úzký prostor a sousedé z obou stran ti zaručí nezapomenutelný let, ale spíš v negativním slova smyslu. Sedadla u záchodů jsou taky peklo – čekání ve frontě na WC, neustálý pohyb lidí a ten zápach… nechceš si to představovat, věř mi. A co se týče poslední řady? Zapomeň na pohodlné opření se do sedačky – ty se sklápět nedají. Tip pro zkušeného cestovatele: při rezervaci letenky si prohlédni mapu letadla – uvidíš, kde jsou nouzové východy. Sedadla u nich obvykle nabízejí extra prostor pro nohy, ale pozor, tam se nedá dát příruční zavazadlo pod sedadlo před tebou. Další věc – při cestování s batůžkem mysli na jeho rozměry. Pokud máš velký batoh, může to být problém ho umístit do přepravního prostoru.
Pro zkušeného trekaře: Pokud se ti podaří získat místo u okna, můžeš si tam pohodlně opřít hlavu a shlédnout panoramatický výhled během letu. Nezapomeň ale na špunty do uší – hluk motoru může být v letu silný.
Proč musí být při startu letadla zhasnuto a okénko bez rolety?
Zhasnutí kabiny a stažení rolet oken před startem letadla není jen bezpečnostní opatření, ale i promyšlený postup s kořeny v lidské fyziologii a zkušenostech z leteckých nehod. Krátkodobé ztemnění připraví vaše oči na případnou nouzovou situaci. Náhlý přechod z jasně osvětleného prostoru do tmy, například po havárii, může způsobit dočasné oslepnutí, tzv. světelnou adaptaci, a znesnadnit rychlou orientaci a evakuaci. V mnoha zemích, které jsem navštívil, od Austrálie po Kanadu, je tato procedura standardem.
Proč je to tak důležité?
- Lepší vidění v tmavém prostředí: Zhasnutá kabina umožňuje očím přizpůsobit se šeru, čímž se minimalizuje riziko „oslepnutí“ při náhlém zhoršení světelných podmínek. V tomto šeru pak lépe uvidíte evakuační osvětlení.
- Jasně viditelné únikové cesty: Zhasnutím kabiny vyniknou světelné značky na podlaze a stěnách, které ukazují cestu k nouzovým východům. V mých zkušenostech z cest po Jižní Americe i Asii jsem si všiml, že tyto značky jsou často navrženy s ohledem na kulturní specifika daných zemí.
- Orientace v okolí letadla: Pokud dojde k nouzovému přistání, schopnost vidět ven z letadla je kritická pro rychlé zhodnocení situace a bezpečnou evakuaci. I drobné detaily, které si v jasném světle nevšimnete, mohou být v nouzi klíčové. Toto jsem si ověřil i během letu nad Himalájemi.
Stručně řečeno, toto opatření zvyšuje šanci na rychlou a efektivní evakuaci v případě nouze, a to bez ohledu na to, zda letíte z Prahy do Londýna, nebo z Tokia do Rio de Janeira. Je to detail, který může zachránit životy.
Jak jsou široké sedačky v letadle?
Šířka sedadel v letadlech je věčná otázka. Letecké společnosti typicky uvádějí rozměry v rozmezí 41–46 cm, což je poněkud zavádějící. V praxi se šířka liší nejen mezi leteckými společnostmi, ale i mezi typy letadel a dokonce i místem v letadle. Sedadla u okénka jsou obvykle o něco užší než ta v uličce.
Nezapomeňte na faktor lidského těla. Vaše vnímání prostoru se liší od vnímání někoho jiného. 45 cm pro jednoho může být dostatek, pro jiného málo. Před letem si ověřte typ letadla a prohlédněte si recenze ohledně prostoru na palubě. Existují stránky a fóra, kde uživatelé sdílejí své zkušenosti s komfortem na konkrétních letech.
A pamatujte, během startu a přistání musí být opěrky sedadel ve vzpřímené poloze z bezpečnostních důvodů. Toto omezení dále snižuje prostor pro nohy a celkový komfort, obzvláště na delších letech. Dobrá volba sedadla je klíčová pro pohodlnou cestu.
Jak jsou číslovaná sedadla v letadle?
Číslování sedadel v letadlech je obecně intuitivní, ale s drobnými nuancemi, které se liší podle typu letadla a letecké společnosti. Standardní uspořádání u menších letadel je A (u okna), B (uprostřed), C (u uličky). Větší dálkové letadlo však může mít rozšířené uspořádání, například A, B, C, D, E, F, kde A a F jsou u oken, B a E uprostřed a C a D u uliček. To ale není pravidlem. V některých letadlech existují i konfigurace s více sedadly v řadě, například s písmeny až po J.
Důležité je vědět, že číslování řad probíhá vždy od přední části letadla (u kabiny pilotů) směrem k ocasu.
Během mých cest po světě jsem zaznamenal i neobvyklé varianty: některé letecké společnosti používají vlastní systém označování nebo kombinují písmena a číslice. Například řady v business třídě mohou být označeny jinak než v ekonomické. Vždy si proto před letem ověřte přesnou konfiguraci sedadel u vaší letecké společnosti, abyste si vybrali tu nejlepší pro vás.
Tip pro cestovatele: Sedadla u okénka jsou skvělá pro výhledy, ale méně pohodlná pro časté vstávání. Sedadla u uličky umožňují snadný přístup na toaletu, ale mohou být rušena procházejícími pasažéry. Sedadla uprostřed jsou často nejhorší variantou, ale i zde najdete výjimky.
Pamatujete: rozložení sedadel se liší od letadla k letadlu a dokonce i uvnitř stejného typu letadla může být několik variant.
Jak si udělat výplach ucha?
Před výplachem ucha v terénu, nejlépe po důkladném omytí rukou, zkus kapky olivového oleje nebo pár kapek roztoku jedlé sody ve vodě – změkčí ušní maz. Nezkoušej to s vodou z potoka, hrozí infekce! Použij raději převařenou a vychladlou vodu. Výplach prováděj šetrně, ideálně s injekční stříkačkou s tupou jehlou (nikdy s ostrou!) nebo sterilní stříkačkou na výplach uší. Proud vody směřuj k horní části zvukovodu, aby se maz vyplavil ven. Po výplachu ucho důkladně osuš čistým hadříkem. Pokud se ti to zdá složité, nebo máš bolesti, raději počkej na návrat domů a vyhledej lékaře. Přírodní metody jsou sice fajn, ale v terénu je důležitá prevence infekcí. Nesnaž se maz odstraňovat žádnými ostrými předměty, hrozí poškození bubínku. V nouzi může posloužit i čistá a vlažná voda z termosky, ale vždy s maximální opatrností.
Důležité: Při podezření na poranění bubínku, zánět středního ucha, nebo trvalé bolesti výplach prováděj pouze pod lékařským dohledem. Tuhle metodu ber jako nouzové řešení v odlehlých oblastech, ideálně se vybav předem sterilními pomůckami pro výplach uší.
Proč se tleská v letadle při přistání?
Proč se vlastně tleská v letadle po přistání? Otázka, která mě provází už léta a na kterou jsem nikdy nedostal uspokojivou odpověď. Pravdou je, že žádná jednoznačná odpověď neexistuje.
Mnozí se domnívají, že jde o projev vděčnosti pilotům a letuškám. Ačkoliv je to krásný obraz, realita je poněkud prozaičtější. Zvuk tleskání v kabině se v kokpitu prakticky neslyší, pilot si ho tedy ani nevšimne. Můj kamarád, zkušený kapitán s lety po celém světě, mi to potvrdil. Pro něj je konec letu spíše soustředěním na post-přistávací procedury.
Já osobně vidím tleskání spíše jako pozůstatek doby, kdy letecká doprava byla exkluzivnější záležitostí a přistání bylo samo o sobě událostí. Dnes, v éře levných letů, je tleskání spíš zvyklostí než nutností.
Existují i jiné teorie, například že jde o projev úlevy, že let bezpečně skončil. Nebo se jedná jen o reflexní reakci na konec dlouhé cesty. Ať už je to jakkoli, podle mého názoru je to čistě věc osobní volby. Tleskejte, netleskejte, je to jen na vás.
Mnohem důležitější než tleskání je dodržování bezpečnostních pokynů během letu a respekt k ostatním cestujícím. Na to bychom se měli zaměřit všichni, bez ohledu na to, zda tleskáme po přistání či nikoliv.
Jak si objednat místo v letadle?
Rezervovat si místo v letadle? To je kapitola sama pro sebe. Většina aerolinek vám sice nabídne výběr sedadla, ale často za příplatek – a to buď hned po koupi letenky, anebo při online odbavení. Cena se liší podle letecké společnosti, délky letu a typu sedadla (například u okna nebo u uličky). Čím dříve si místo zarezervujete, tím větší je šance na výběr z širší nabídky.
Nepodceňujte online odbavení! Je to nejpohodlnější způsob, jak si zajistit preferované místo. Mnoho společností umožňuje výběr sedadel až 24 hodin před odletem, někdy i déle. V opačném případě se budete spoléhat na štěstí při odbavení na letišti. Tam sice můžete o místo požádat, ale je dost pravděpodobné, že už bude obsazeno, zvláště v sezóně.
Tip pro zkušenější cestovatele: sledujte si stav rezervace. Někdy se místa uvolní i těsně před odletem, třeba kvůli stornovaným rezervacím. Bývá to riskantní, ale může se vám vyplatit. A pokud cestujete s rodinou nebo přáteli, snažte se rezervovat si sedadla vedle sebe co nejdříve – to je obzvlášť důležité na delších letech.
Existují i triky, jak si zvýšit šanci na lepší místo i bez příplatku. Například registrace do věrnostního programu aerolinky vám může zajistit prioritní výběr sedadel. Stejně tak i platba za letenku kreditní kartou s určitými výhodami. Vždy si ale předem ověřte podmínky u konkrétní letecké společnosti.
A poslední rada: nemějte přehnané nároky. I když se vám nepodaří získat vaše vysněné místo, letět se dá i z méně ideální sedačky. Důležité je pohodlné cestování a příjemný zážitek z letu.
Jak široká jsou sedadla v letadle?
Šířka sedadel v letadle je věčná otázka, na kterou bohužel není jednoduchá odpověď. Letecké společnosti obvykle udávají pouze rozměry sedadla (často se pohybuje kolem 41–46 cm), ale to vám neřekne celou pravdu. Z vlastní zkušenosti vím, že i s identickými rozměry se pohodlí může výrazně lišit v závislosti na typu letadla, stáří sedadel a dokonce i na konkrétním místě v kabině. Sedadla u okénka bývají často o něco užší kvůli umístění bezpečnostních výstupů.
Důležité je také brát v úvahu rozteč sedadel – vzdálenost mezi řadami. Ta ovlivňuje prostor pro nohy a celkovou pohodu, mnohem více než šířka sedadla samotného. Pokud máte delší nohy, je klíčové zkontrolovat si tento údaj. Informace o rozteči sedadel bývají dostupné na webových stránkách leteckých společností, ale ne vždy. Někdy pomůže prohlédnout si fotky kabiny daného typu letadla online.
Nezapomeňte, že opěrky sedadel musí být během vzletu a přistání svisle dolů z bezpečnostních důvodů. To v praxi znamená, že se šířka sedadla ještě o něco zmenší. Pokud jste člověk s širšími rameny, doporučuji zvážit pořízení letenky v business třídě, kde je prostoru zpravidla dostatek.
Při výběru sedadla je tedy klíčové prostudovat si co nejvíce dostupných informací, případně zvážit pořízení sedadel s extra místem pro nohy, pokud je to v nabídce letecké společnosti.
Co pomáhá na zalehlé uši z letadla?
Zalehlé uši v letadle? Stává se to i zkušeným cestovatelům. Klíčem je vyrovnání tlaku v uších, a to nejlépe pomocí Eustachovy trubice. Jednoduché pohyby jako polykání, zívání nebo sání bonbonu (ideálně kyselého, stimuluje slinění) pomáhají otevřít tuto trubici a vyrovnat tlak.
Pro prevenci:
- Před vzletem a během letu pijte dostatek tekutin a vyhněte se alkoholu a kofeinu, které dehydratují.
- Neucpávajte si nos – dýchání přes nos je klíčové pro vyrovnání tlaku.
- Žvýkačky mohou být skvělou alternativou k bonbonům.
Pokud nepomáhá ani toto:
- Problém může souviset s nachlazením nebo zánětem dutin. V takovém případě se vyplatí použít nosní kapky s obsahem mořské vody nebo jiné vhodné přípravky. Poradit se s lékařem před letem je v tomto případě rozumné.
- V extrémních případech může pomoci i Valsalvův manévr (zatlačte prsty na nos a zkuste vydechnout proti ucpanému nosu). Tento manévr by se však neměl provádět příliš často, a to zejména při existenci problémů s ušima nebo dutinami.
Nezapomínejte, že každý organismus reaguje jinak. Někteří lidé nemají s tlakem v uších žádné problémy, zatímco jiní zažívají nepříjemnosti i při krátkých letech. Prevence a včasná reakce jsou klíčové k příjemnějšímu cestování.
Jak sedět vedle sebe v letadle?
Sedět vedle sebe u levných společností jako Ryanair, Wizz Air a EasyJet bývá loterie. Při online odbavení se místa přidělují náhodně. Chcete-li si zajistit sousední sedadla, musíte počítat s trochou improvizace a štěstí.
Možnosti:
- Online odbavení včas: Čím dříve se odbavíte, tím větší šanci máte na volbu lepších míst. Systém obvykle uvolňuje místa postupně.
- Příplatek za výběr místa: Nejistota se dá eliminovat zaplacením příplatku za rezervaci konkrétních míst. Tato možnost je zpravidla dostupná během rezervace letenky nebo později v sekci “Spravovat rezervaci”.
- Domluva s ostatními pasažéry: Pokud se vám místa nepodaří vybrat předem, zkuste na palubě letadla zdvořile požádat jiné cestující o výměnu. Někteří cestující ochotně souhlasí, zvláště pokud jim jde o sedadlo u okna nebo u uličky. Mějte připravenou malou pozornost jako projev vděčnosti (např. čokoláda).
Tip pro zkušenější: Někdy se vyplatí sledovat online odbavení i několikrát, jelikož se místa mohou uvolnit v důsledku zrušených rezervací nebo změn v rezervacích.
Důležité upozornění: U většiny leteckých společností je možnost výběru sedadla za příplatek čím dál častější. Cena se liší podle destinace, data odletu a poptávky.
Jak na zalehnutí uší?
Zalehnutí uší, nepříjemný společník mnoha cestovatelů, zejména při letech letadlem nebo výstupech do hor. Klasické metody jako zívání, žvýkání žvýkačky a polykání fungují, ale co když nestačí? Vyzkoušejte teplé obklady, ideálně z heřmánku uvařeného v mléce. Aplikujte ho přímo na ucho a za něj – příjemné teplo často uleví.
Důležité upozornění: Tento trik se nehodí při zánětu ucha! Bolest, hnis nebo otok jsou jasným signálem k návštěvě lékaře. Nepodceňujte to, zejména v zahraničí, kde dostupnost kvalitní lékařské péče může být omezená. Vždy si před cestou sjednejte cestovní pojištění s komplexní lékařskou asistencí.
Další tipy pro prevenci zalehnutí uší:
- Hydratace: Pijte dostatek tekutin před letem nebo výstupem, aby sliznice v uších zůstaly vlhké a pružné.
- Dechové cvičení: Zkuste Valsalvův manévr (zatlačte na nos a vydechujte proti zátěži) – ale opatrně, při zánětu může zhoršit situaci.
- Prevence u dětí: U kojenců a malých dětí během letu nebo jízdy autem jim často nabízejte dudlík nebo láhev s nápojem.
- Výběr sedadel: V letadle se vyplatí sedět u uličky, abyste se snadněji zvedli a prošli se, což pomáhá proti zalehnutí.
Co dělat, když nic nepomáhá? Pokud zalehnutí přetrvává nebo se zhoršuje, vyhledejte lékařskou pomoc. Může se jednat o příznak vážnějšího problému.
Proč v letadle bolí uší?
Bolest uší v letadle? Klasika! Změna tlaku vzduchu během letu je hlavní viník. Tělo se snaží vyrovnat tlak otevřením Eustachovy trubice, která spojuje střední ucho s nosohltanem. Žvýkání, polykání nebo cucání bonbonu tohle pomáhá.
Tip pro zkušené turisty: před letem se vyhněte rýmě a ucpanému nosu. Zánět středního ucha ti totiž může zkazit celou dovolenou – a to i po návratu.
Zalehnutí ucha, co dlouho neodezní, může být vážnější problém.
- Příznaky zánětu: bolest ucha, tlak, hluchota, výtok.
- Co dělat: pokud se bolest nezlepší po přistání, vyhledej lékařskou pomoc. Ignorování může vést k trvalému poškození sluchu.
Pro prevenci:
- Před letem vyčisti nosní dutiny.
- Během letu pravidelně polykej, žvýkej žvýkačku nebo cucěj pastilku.
- Při vzletu a přistání se snaž o aktivní vyrovnávání tlaku – například Valsalvův manévr (jemné foukání do nosu při stisknutých nosních dírkách – ale opatrně!).
Kdy rezervovat místa v letadle?
Nejlepší je si místo rezervovat hned při koupi letenky. Máte tak největší výběr a šanci získat přesně to, co chcete (okno, u uličky, s více místem na nohy).
Alternativně je možné si místo vybrat později, ale čím blíž k odletu, tím menší je pravděpodobnost, že vám zbude vaše vysněné sedadlo. Rezervace je obvykle možná až do odbavení, ale to se liší dle letecké společnosti.
Uvědomte si:
- Na některých leteckých společnostech a letech je rezervace sedadel zpoplatněna. Cena se liší dle destinace, typu letadla a času rezervace (čím později, tím dražší).
- Některé letecké společnosti nabízejí bezplatnou rezervaci pro členy věrnostního programu.
- Pokud letíte s nízkorozpočtovou společností, rezervace sedadel bývá často placená služba.
- Při letu s cestovní kanceláří se obraťte na ni ohledně rezervace sedadel – jejich ceník se může lišit od ceníku letecké společnosti.
Tip: Pro lepší orientaci se podívejte na webové stránky letecké společnosti, kde naleznete podrobné informace o poplatcích za rezervaci sedadel a dostupnosti míst.
Důležité: Vždy si ověřte podmínky rezervace u konkrétní letecké společnosti, protože pravidla se mohou lišit.
Kde jsou nejméně cítit turbulence?
Nejmenší turbulence pocítíte nad křídlem letadla. Tato část trupu je konstrukčně nejstabilnější a pohyby letadla jsou zde minimalizované. Výhled z okna zde sice není ideální, ale kompenzuje to vyšší komfort během letu.
Alternativou jsou sedadla u nouzových východů nebo v uličce.
- U nouzových východů: větší prostor pro nohy snižuje pocit stísněnosti a stresu, což je při turbulencích velmi přínosné. Je však třeba si uvědomit, že v případě nouze budete mít povinnosti s evakuací.
- V uličce: Možnost pohybu a protažení se v průběhu letu může pomoci zmírnit diskomfort z dlouhého sezení. Avšak budete vystaveni pohybu ostatních cestujících.
Důležité je si uvědomit, že umístění sedadla neeliminuje turbulence úplně. Intenzita turbulencí závisí na mnoha faktorech, jako je počasí, nadmořská výška a typ letadla.
Tip pro pokročilé: sledujte předpověď počasí před letem a zkuste zjistit, zda se očekávají turbulence v plánované oblasti letu. Aplikace a webové stránky s leteckými daty vám mohou poskytnout užitečné informace.
- Před letem se informujte o předpokládaném počasí na trase.
- Vyberte si sedadlo s ohledem na své potřeby a preference.
- Během turbulencí se držte pohodlně na sedadle a dodržujte bezpečnostní pokyny posádky.
Co dělat, aby mi nebylo špatně v letadle?
Pro minimalizaci nepříjemných pocitů během letu je klíčová správná pozice. Vyhněte se zadním řadám letadla, kde je turbulence nejintenzivnější. Ideální je sedět v přední části letadla, co nejblíže těžišti – to platí obecně pro všechny dopravní prostředky. Stejně tak jako v autě (přední sedadlo) či v autobusu (přední část).
Udržujte uvolněnou polohu – mírně se opřete, hlava mírně zakloněná. Zavřené oči nebo fixace pohledu na vzdálený, nepohyblivý bod na obzoru pomohou vašemu vestibulárnímu systému. Dívejte se ve směru letu a vyhněte se zbytečným pohybům hlavy.
Důležité je také se před letem dobře vyspat a vyhnout se těžkým jídlům a alkoholu. Lehké jídlo s dostatečným příjmem tekutin je naopak žádoucí. Problémy s nevolností lze zmírnit i léky proti nevolnosti, je ale vhodné se předem poradit s lékařem. A nezapomeňte na dostatečné větrání – suchý vzduch v letadle může nevolnost zhoršit.
Tip pro zkušené: Sledování letu na obrazovce v palubním systému může pomoci předvídat turbulentní fáze letu a lépe se na ně připravit.
Která místa v letadle jsou nejbezpečnější?
K otázce nejbezpečnějších míst v letadle se nejčastěji uvádějí statistiky o přežití při nehodách. Ty naznačují, že zadní část letadla vykazuje nejvyšší šanci přežití – kolem 69 %. Střed letadla má kolem 56 % a přední část přibližně 49 %. Je však důležité si uvědomit, že jde o zobecnění a realita závisí na konkrétním typu nehody a jejích okolnostech.
Statistiky jsou ovlivněny mnoha faktory. Například při čelní kolizi jsou pasažéři v přední části vystaveni většímu nárazu. Při zadním nárazu je naopak zadní část více zasažena. V případě požáru v motorovém prostoru, který je častěji v přední části, je riziko větší pro pasažéry v přední části letadla. Pokud dojde k explozi palivové nádrže (často umístěné v křídlech), hrozí větší nebezpečí cestujícím v oblasti střední části letadla.
Mnoho zkušených cestovatelů se zaměřuje na výběr sedadla podle jiných kritérií, než je statistika přežití. Preferují například sedadla u okna pro lepší výhled a soukromí, nebo u uličky pro snadnější pohyb. Kvalita spánku a pohodlí během letu jsou také důležité faktory.
Závěrem je třeba zdůraznit, že i když statistiky naznačují vyšší šanci přežití v zadní části, let je obecně velice bezpečná forma dopravy a výběr sedadla by neměl být řízený pouze touto statistikou. Přednost by se měla dát osobním preferencím a potřebám.
Jak postupovat na letišti, když mám online check-in?
S online check-inem je to hračka! Pokud máte odbavené zavazadlo, stačí ho odevzdat u přepážky vašeho letu. Nezapomeňte na etiketovaný kufr s vaším jménem a kontaktními údaji! Ušetříte si tak případné komplikace.
Palubní vstupenku s 2D kódem (vytištěnou nebo na mobilu/tabletu) jednoduše přiložte k čtečce. Rychlejší procházíte bezpečnostní kontrolou, když máte vše připravené – doklady, elektroniku a tekutiny v samostatném sáčku.
Tip pro zkušené: Zkontrolujte si před odletem stav letu online, abyste předešli zbytečnému stresu. Včasný příjezd na letiště je klíčový, i s online check-inem. Nepodceňujte čas potřebný na dopravu a případné fronty.
Bonus: Využijte možnosti online výběru sedadla. Vyberte si místo podle vašich preferencí – u okna, u uličky, s více místem na nohy.
Kdy byvají turbulence?
Turbulence zažijete prakticky kdykoliv, kdy letadlo narazí na nerovnoměrný proudění vzduchu. To se může stát při letu mezi horami, nad městy s vysokými budovami, nebo – a to je nejčastější příčina – při průletu bouřkovými mraky. V bouřkách se vzdušné proudy mísí a vytvářejí nepravidelné víry.
Další rizikové situace:
- Proudění vzduchu nad mořem: Setkání teplého a studeného vzduchu nad mořskou hladinou (zejména v pobřežních oblastech) často způsobí turbulence. To je typické například při přeletech přes Atlantik nebo Pacifik.
- Jet stream: Tento silný proud vzduchu ve vysoké nadmořské výšce může způsobit silné turbulence. Pilot se mu snaží vyhnout, ale někdy to není možné.
- Termické proudy: V horkých dnech se nad pevninou vytvářejí teplé vzdušné proudy, které mohou způsobit lehké turbulence, zejména v nižších letových hladinách.
Intenzita turbulencí se liší. Někdy je to jen lehké chvění, jindy silnější nárazy. Neexistuje žádná záruka, že let bude bez turbulencí. Pro minimalizaci nepohodlí je vhodné se připoutat po celou dobu letu a dodržovat pokyny palubního personálu.
Tipy zkušeného cestovatele: Pro méně náročný let si vyberte kratší trasu a pokud možno vyhněte se létání během bouřek (to ale pilot zvládá). Využijte online nástroje před odletem k posouzení pravděpodobnosti turbulencí na vaší trase. Některé letecké společnosti uvádějí index turbulence.