V roce 1815 obdržel vynálezce John Stevens tzv. železniční chartu na založení železniční společnosti New Jersey Railroad Company pro výstavbu železnice ve státě New Jersey. Nicméně, železnice začala skutečně fungovat až v roce 1832 a později se stala součástí Pennsylvania Railroad.
Kdy se objevily železnice v USA?
Železnice v USA:
- První: Baltimore & Ohio, 1827.
- Pravidelná doprava: 1830.
Kdo postavil první železnici?
Průkopníkem ve výstavbě železnic se v roce 1825 stal George Stephenson:
- Umístění: mezi Stocktonem a Darlingtonem
- Délka: 40 kilometrů (26 mil)
- Charakteristika: první železnice na světě pro veřejné užívání s parním pohonem
Kolik je celkem společností v USA?
V USA je registrováno přibližně 18,2 milionu společností. Pouze 0,0363 % z nich je kótováno na burze.
V jakém roce byla postavena první železnice v Latinské Americe?
První železnice v Latinské Americe byla postavena v roce 1825 ve Stocktonu a Darlingtonu, Anglie.
- Rytinou zachytil John Dobbin.
- Vlak jel rychlostí 8 kilometrů za hodinu.
- Před ním jel na koni člověk s vlajkou.
Kdo postavil první železnici v Anglii?
První zmínka o železnici v Británii se vztahuje k Wollaton železnici Sira Francisa Willoughbyho v Nottinghamshire, postavené mezi lety 1603 a 1604 pro přepravu uhlí. Již v roce 1671 se používaly železniční tratě v Durhamu pro zjednodušení přepravy uhlí; první z nich byla železnice Tanfield.
Kdy byla postavena první železnice na světě?
- V roce 1825 byla v Anglii postavena první železnice na světě pro veřejné užívání s parním pohonem.
- Projekt navrhl George Stephenson.
- Procházela městy Stockton a Darlington.
- Délka tratě činila 40 kilometrů (26 mil).
Jaká je největší společnost na světě?
- Walmart (USA) — největší maloobchodní společnost na světě. Vlastní kapitál: 83,253 miliard USD.
- Amazon (USA) — druhá největší společnost na světě zabývající se elektronickým obchodem. Vlastní kapitál: 138,253 miliard USD.
- State Grid (Čína) — třetí největší společnost na světě v oblasti energetiky. Vlastní kapitál: 310,244 miliard USD.
- China National Petroleum (Čína) — čtvrtá největší společnost na světě v oblasti ropného a plynárenského průmyslu. Vlastní kapitál: 313,31 miliard USD.
Všechny čtyři společnosti patří do seznamu deseti největších společností světa podle žebříčku Fortune Global 500.
Zajímavosti:
- Walmart má více než 11 000 obchodů ve 28 zemích světa.
- Amazon má více než 300 000 zaměstnanců po celém světě.
- State Grid je největší světovou společností v oblasti přenosu elektřiny.
- China National Petroleum je největší světovou ropnou společností.
Jak se nazývají velké společnosti?
V případech dominance několika velkých firem na trhu se vytváří oligopol.
Charakteristické znaky oligopolu:
- Malý počet dominantních účastníků trhu (obvykle od 3 do 10);
- Významný podíl na trhu, který oligopolisti kontrolují;
- Vysoké bariéry vstupu do odvětví pro nové hráče;
- Vzájemná závislost účastníků oligopolu (jejich rozhodnutí a činy se vzájemně ovlivňují);
- Identita nebo diferenciace produktů (v závislosti na odvětví).
Příklady oligopolů v Rusku:
- Mobilní trh (MTS, Beeline, MegaFon, Tele2);
- Automobilový trh (AVTOVAZ, KAMAZ, GAZ, UAZ);
- Výrobci domácí chemie (Procter & Gamble, Unilever, Henkel);
- Maloobchodní prodej potravin (X5 Group, Magnet, Lenta).
Jak často vlaky vykolejí v USA?
V období od roku 1990 do roku 2024 bylo v USA registrováno 54 539 případů vykolejení vlaků, což je v průměru 1704 případů ročně. Podle údajů Úřadu pro dopravní statistiku je riziko úmrtí v důsledku těchto incidentů extrémně nízké, což je bezesporu pozitivní faktor.
Počet registrovaných případů vykolejení vlaků v USA v posledních letech značně klesl. V roce 2024 bylo registrováno 820 takových incidentů, což je o 35 % méně než v roce 2010 (1266 případů). Hlavními příčinami vykolejení jsou:
- vady kolejí a pražců;
- lidský faktor;
- technické závady kolejových vozidel;
- nepříznivé povětrnostní podmínky.
Pro prevenci vykolejení vlaků v USA se provádějí tato opatření:
- pravidelné kontroly železničních tratí;
- údržba a opravy kolejových vozidel;
- školení a zvyšování kvalifikace personálu;
- zavádění nových technologií a bezpečnostních systémů.
Je důležité poznamenat, že riziko úmrtí v důsledku vykolejení vlaků je velmi nízké. Od roku 1990 bylo v USA registrováno pouze 182 úmrtí souvisejících s těmito incidenty.