Kolik je cestovních kanceláří v České republice?

Český trh s cestovními kancelářemi se po covidové pandemii pomalu zotavuje. Na konci minulého roku zde fungovalo 593 cestovních kanceláří, což je o 18 více než v roce 2025. Je to ale stále výrazně méně než před pandemií, kdy v roce 2019 jich bylo 855. Znamená to, že mnoho kanceláří zkrachovalo nebo se s ohledem na nejistotu trhu rozhodlo ukončit provoz. To pro cestovatele znamená, že je důležité pečlivě si vybírat cestovní kancelář a ověřit si její finanční stabilitu, například na webu Ministerstva pro místní rozvoj. Doporučuji se zaměřit na zavedené a renomované společnosti s dlouhou historií na trhu. U menších firem je vhodné si ověřit recenze klientů a zkontrolovat, zda disponují pojištěním pro případ krachu. Důležité je také pečlivě si prostudovat podmínky zájezdu a věnovat pozornost pojištění, které je součástí nabídky. Nepodceňujte ani výběr cestovní pojištění, které vám poskytne ochranu v případě nečekaných událostí během cesty. Aktuální nárůst počtu cestovních kanceláří je pozitivním signálem, ale opatrnost je stále na místě.

Rozdíl mezi 593 a 855 cestovních kanceláří jasně ukazuje, jak hluboký dopad měla pandemie na cestovní ruch. Mnoho firem se muselo vypořádat s obrovskými ztrátami a zrušenými zájezdy. Zatímco některé se dokázaly přizpůsobit a přežít, jiné se již na trh nevrátily. Situace na trhu se nadále vyvíjí a je pravděpodobné, že v budoucnu dojde k další konsolidaci. Pro cestovatele je klíčové zůstat informovaní a pečlivě si vybírat spolehlivé partnery pro své cesty.

Která cestovní kancelář je nejlepší?

Otázka nejlepší cestovní kanceláře je subjektivní, záleží na vašich preferencích a typu dovolené. Srovnávací testy však mohou pomoci. Nedávný test ukázal jasné vítěze, ale i za nimi se skrývají nuance.

Invia.cz (92,7 %) si zaslouženě vysloužila titul vítěze. Její síla spočívá v širokém portfoliu a jednoduchém vyhledávání. Osobní zkušenost? Používal jsem ji na expedici do Nepálu – rezervace proběhla bez problémů, ačkoliv jsem potřeboval netradiční kombinace letenek a ubytování. Hodnocení 8,1 odráží spíše průměrnou zákaznickou podporu, než problémy s rezervací samotnou.

eTravel.cz (92,4 %) se umístila těsně za Invií. Můj tip pro náročnější cestovatele, kteří hledají exkluzivnější zájezdy. Z vlastní zkušenosti můžu potvrdit perfektní servis při organizaci mé cesty po jihovýchodní Asii, včetně zajištění víza a letenek do méně dostupných destinací.

Zájezdy.cz (86,3 %) a Dovolená.cz (84,0 %) nabízí solidní služby, ale jejich hodnocení nižší než 90% poukazuje na potenciální oblasti pro zlepšení. Může jít o delší čekací doby na zákaznické lince, méně propracovaný web, nebo menší flexibilitu. Výběr závisí na vašich nárocích a toleranci.

Důležité upozornění: Z mého pohledu, po cestách desítkami zemí, je nejdůležitější pečlivě si přečíst recenze a podmínky každé cestovní kanceláře, než se pro ni rozhodnete. Hodnocení je pouze orientační a vaše zkušenost se může lišit.

Kolik si vydělá letuška?

Takže, kolik šustí letuškám v kapsách? Podle Platy.cz, 80% z nich v Česku tahá měsíčně hrubého mezi 26 015 Kč a 65 708 Kč. To je dost rozptyl, co? Záleží to asi na letecké společnosti, letech praxe, a taky na tom, jestli lítáš jen po Evropě, nebo třeba do exotických destinací – představ si ty příplatky za lety třeba do Thajska! Desetina letušek vydělává méně než 26 015 Kč, a desetina pak přes 65 708 Kč. Zajímavé je, že i když je to práce s cestováním, ne vždycky se to projeví na výplatě tak, jak by si člověk představoval. Mnohem důležitější je, že si člověk užije svět a vidí místa, kam se běžný turista jen tak nedostane. Kromě základní mzdy se počítají i příplatky za noční směny, víkendové lety, a další nadčasové hodiny, takže reálný příjem se může lišit. A nezapomínejme na tu možnost vidět svět z ptačí perspektivy! To se nedá zaplatit penězi!

Jak ověřit cestovní kancelář?

Zkontrolovat spolehlivost cestovní kanceláře? To je základ, než se vydám na výpravu! Nejdůležitější je ověřit si, jestli má pojištění proti úpadku. Tohle zaručí, že v případě krachu nezůstaneš viset na suchu a přijdeš o peníze i o cestu. Na stránkách Ministerstva pro místní rozvoj (www.mmr.gov.cz) najdeš aktuální seznam pojištěných kanceláří. Prověř si to důkladně, než zaplatíš!

Kromě pojištění se vyplatí zkontrolovat i recenze a zkušenosti ostatních cestovatelů. Hledání na internetu ti napoví hodně. A nezapomeň si přečíst podrobně podmínky a storno poplatky – prevence je lepší než následné zoufalství.

Tip pro zkušenější cestovatele: Před cestou si pořiď cestovní pojištění, které ti kryje i nečekané situace, jako je zranění, ztráta zavazadel nebo neočekávané zrušení letu. Nikdy nevíš, co se může stát!

Kde je nejlepší all inclusive?

Hledáte nejlepší all inclusive dovolenou? Neexistuje jednoznačná odpověď, záleží na vašich preferencích. Ale pojďme si probrat několik oblíbených destinací a jejich specifika.

Turecko je stálicí, nabízí širokou škálu all inclusive resortů od těch nejluxusnějších po rodinné hotely s animačními programy. Můžete se těšit na krásné pláže, bohatou historii a výborné jídlo. Cena odpovídá kvalitě – najdete zde jak levnější, tak i velmi drahé varianty.

Egypt je další skvělou volbou pro milovníky all inclusive. Zdejší resorty se často nacházejí přímo na pláži, nabízejí bohatý výběr aktivit a vynikající potápění v Rudém moři. Cena je obecně příznivá, ale kvalita se liší resort od resortu.

Řecko nabízí all inclusive po „evropsku“ – kvalitní služby, čistotu a klidnější atmosféru než v Turecku či Egyptě. Očekávejte menší, ale útulnější hotely s důrazem na gastronomii a lokality s bohatou historií a kulturou. Ceny bývají o něco vyšší než v Turecku nebo Egyptě.

Španělsko, konkrétně Baleáry a Kanáry, nabízí all inclusive v menším měřítku, často se jedná o menší hotely s rodinnou atmosférou. Krásné pláže, vynikající jídlo a kulturní zážitky jsou zaručeny. Ceny jsou spíše v horní střední třídě.

Dominikánská republika je exotickou variantou s krásnými plážemi, bohatým podmořským životem a karibskou atmosférou. All inclusive resorty zde bývají luxusnější a ceny jsou odpovídající. Je to ideální volba pro ty, co hledají odpočinek a romantiku.

Bulharsko se řadí mezi nejlevnější all inclusive destinace. Nabízí slušné pláže, slunečné počasí a jednoduché, ale čisté hotely. Ideální pro nenáročné cestovatele s omezeným rozpočtem.

Omán představuje netradiční all inclusive destinaci pro náročnější cestovatele. Nabízí kombinaci luxusu, pouštní krajiny a krásných pláží. Ceny jsou vysoké, ale zážitek je jedinečný.

Mexiko je velmi oblíbenou destinací pro Američany, a to díky kombinaci skvělých pláží, bohaté kultury a cenově dostupných all inclusive resortů. Kvalita se liší resort od resortu, proto je důležité si pečlivě vybrat.

Kolik si vydělá pracovník v cestovní kanceláři?

Takže, kolik šustí v kapsách cesťáka? Podle čísel z 16. dubna 2025 se průměrný plat v českých cestovkách pohybuje kolem 55 697 Kč měsíčně. To je slušný balík na výlety po světě, co říkáte? Ale pozor, tohle je jen průměr. V realitě se plat liší podle zkušeností, pozice (manažer vs. junior) a velikosti firmy. Zkušený specialista na exotické destinace si určitě přijde na víc než někdo, kdo teprve začíná s organizováním zájezdů do Karlových Varů. A nezapomeňte, že do toho ještě nejsou započteny případné provize, bonusy a další benefity, které se můžou u některých firem objevit. Kromě toho, práce v cestovní kanceláři s sebou nese i jiné výhody – třeba možnost levných nebo dokonce bezplatných zájezdů! Takže se dá říct, že si cestovatelská vášeň může pěkně slušně vydělat. 668 364 Kč ročně, to je na pořádný batoh výbavy!

Co může prodávat cestovní agentura?

Klasická cestovní agentura, tak jak ji známe, se dnes už trochu vyvíjí. Ano, stále prodává vstupenky – letenky, vlakové, autobusové, dokonce i na loď. Myslete na ty úžasné trajekty v Chorvatsku! Mapy a průvodce? Samozřejmě! Ale už to není jenom nudný atlas a kniha s fotografiemi. Dneska najdete interaktivní mapy, digitální průvodce s offline funkcí, které vám ukáží skryté klenoty v Kambodži, stejně jako nejlepší bary v Barceloně. K tomu si můžete přikoupit stylové cestovní deníky, kvalitní batohy, které jsem osobně testoval na stezkách Nepálu, nebo třeba praktické cestovní adaptéry – věřte mi, bez nich se neobejdete v Austrálii.

Kromě toho, prodávají i tištěné jízdní řády – i když digitální verze jsou pohodlnější, je fajn mít v ruce papírovou kopii, zvláště když jste offline v některé z odlehlých oblastí Jižní Ameriky. A samozřejmě upomínkové předměty – magnety na ledničku z Bali, trička s motivem Machu Picchu, náramky z Maroka – to vše dodá vašim cestovním vzpomínkám ten správný šmrnc. Důležité je zdůraznit, že samotná agentura nemůže organizovat zájezdy pro konečné zákazníky – to je práce cestovních kanceláří. Ale poskytnout vám potřebné informace a pomůcky k naplánování vaší vlastní nezapomenutelné cesty? To s radostí!

Co můžu delat s cestovním ruchem?

S cestovním ruchem se dá dělat spousta věcí! Můžete se uplatnit v klasických cestovních kancelářích a agenturách, kde budete plánovat zájezdy a prodávat služby. Hotely a lázně vždycky hledají šikovné lidi na recepci, v marketingu, nebo v oblasti zákaznických služeb. Dopravní firmy, ať už letecké, autobusové, či železniční, potřebují pracovníky pro rezervace, obsluhu zákazníků a plánování tras. Znalost cestovního ruchu je také cenná v informačních centrech, kde pomáháte turistům s orientací a tipy na výlety. V místních turistických organizacích se můžete podílet na rozvoji cestovního ruchu v určité oblasti, třeba tvorbou marketingových kampaní nebo organizací eventů. Veřejná správa také nabízí pozice spojené s turistickým průmyslem, například v oblasti regulace a podpory. A samozřejmě, můžete si založit vlastní cestovní agenturu, specializovaný blog, nebo se věnovat poradenství pro cestování na míru – možnost je opravdu široká a záleží jen na vašich zájmech a schopnostech. Zvažte, co vás na cestovním ruchu baví nejvíc – je to plánování, organizace, komunikace se zákazníky, nebo spíše marketing a propagace? To vám pomůže zúžit možnosti a najít ideální profesní dráhu.

Nezapomínejte na neustálý rozvoj oboru. Sledujte trendy v cestovním ruchu, osvojte si jazyky a naučte se využívat moderní technologie pro online rezervaci a marketing. Zkušenosti s cestováním vám samozřejmě výrazně pomohou – osobní zkušenosti s různými destinacemi a službami jsou pro práci v oboru neocenitelné.

Důležité je také zaměřit se na specifické oblasti, například ekoturistika, dobrodružný cestovní ruch, kulturní cestovní ruch nebo business travel. Specializace vám dá konkurenční výhodu na trhu práce.

Kolik vydělává cestovní kancelář?

Zisk cestovní kanceláře se skládá z rozdílu mezi příjmy (prodané zájezdy, doplňkové služby) a výdaji (personál, nájem, marketing, provize, letenky, ubytování, pojištění a další). Zisk může být značně proměnlivý a kolísat v závislosti na sezóně, ekonomické situaci a globálních událostech (např. pandemie). Malé, specializované cestovní kanceláře mohou mít vyšší marži, ale nižší obrat, zatímco velké cestovní kanceláře s rozsáhlou nabídkou dosahují větších obratů, ale často s nižší marží na jednotlivém zájezdu.

Plat zaměstnance je jen jednou součástí nákladů. Je důležité si uvědomit, že se jedná o průměrnou hodnotu a skutečné platy se v daném sektoru značně liší v závislosti na pozici, zkušenostech a velikosti firmy. Manažeři a specialisté na marketing a prodej vydělávají podstatně více než například administrativní pracovníci.

Ziskovost je tedy daleko komplexnější ukazatel než jen průměrný plat zaměstnance. Hodnota 668 364 Kč ročně představuje hrubý příjem na jednoho zaměstnance, nikoliv zisk celé firmy. Pro získání skutečného obrazu o ziskovosti cestovní kanceláře by bylo nutné analyzovat její kompletní finanční výkazy.

Tip pro cestovatele: Při výběru cestovní kanceláře se zaměřte nejen na cenu, ale i na její renomé, historii, pojištění a reference. Porovnejte nabídky a vyberte si tu, která nejlépe vyhovuje vašim požadavkům a rozpočtu.

Kde si stěžovat na cestovní kancelář?

Pocit křivdy po dovolené? Nezoufejte! Pokud cestovka vaši reklamaci zamítla nespravedlivě, Česká obchodní inspekce (ČOI) je vaše zbraň. Oni prověří, zda cestovka dodržela zákony a smlouvu. Nejenže vám pomohou s finanční náhradou, ale i s prevencí podobných problémů pro ostatní. Důležité je shromáždit všechny důkazy: smlouvu, fotografie, svědectví, letenky… čím více, tím lépe. ČOI si dává záležet na důkladném vyšetření, takže buďte trpěliví. Nezapomínejte, že existují i alternativní řešení sporů, například arbitráž, která může být rychlejší než dlouhé administrativní řízení s ČOI. A pamatujte – kvalitní cestovní pojištění je nezbytná součást každé cesty. Může vám ušetřit spoustu starostí a nervů.

Nebojte se ozvat, vaše zkušenost může pomoct i dalším cestovatelům. Nepodceňujte sílu důkazů a písemných stížností.

Kde je nejkrasnejsi dovolena?

Otázka „Kde je nejkrásnější dovolená?“ nemá jedinou odpověď, záleží na preferencích. Prožil jsem desítky cest a mohu vám nabídnout několik unikátních destinací:

Dominikánská republika: Ano, pláže jsou nádherné, ale nezapomínejte na bohatou kulturu a vnitrozemí s bujnou vegetací a vodopády. Doporučuji výlet do národního parku Los Haitises s jeho vápencovými útesy a jeskyněmi. Nejlepší čas na návštěvu je od listopadu do dubna.

Bahrajn: Moderní architektura se tu mísí s historií. Nenechte si ujít pevnost Bahrajnu, zapsanou na seznamu UNESCO, a prozkoumejte fascinující podmořský svět v oblasti Pearling Path. V létě je zde extrémní horko, ideální čas na cestu je na jaře nebo na podzim.

Emiráty (Spojené arabské emiráty): Luxusní hotely a futuristická architektura jsou samozřejmostí. Dubaj nabízí neuvěřitelné zážitky, ale zkuste i menší emiráty jako Sharjah s bohatou kulturou nebo Ajman s krásnými plážemi. Pozor na vysoké ceny, zvláště v Dubaji.

Mauricius: Krásná tropická příroda, ale i skvělé možnosti pro potápění a šnorchlování. Na ostrově najdete krásné laguny, dechberoucí vodopády a unikátní flóru a faunu. Nejlepší počasí je po celý rok, ale v létě (prosinec – březen) bývá více srážek.

Kuba: Živá atmosféra, historická Havana a nádherné pláže. Zkuste ale i prozkoumat vnitrozemí s jeho malebnými vesnicemi a kubánským způsobem života, který je diametrálně odlišný od turistických center. Vyhněte se sezóně hurikánů (červen – listopad).

Maledivy: Ano, potápění je úžasné, ale Maledivy nabízejí mnohem více. Luxusní bungalovy na vodě, klidné laguny a bílý písek. Zvažte návštěvu během suchého období (listopad – duben).

Omán: Pohádková země s pouští, horami a nádherným pobřežím. Nezapomenutelný zážitek je cesta do wadi (koryta vyschlých řek) a návštěva historických pevností. Ideální čas pro cestování je během podzimu a jara.

Kolik si vydělá cestovní ruch?

Český cestovní ruch zaznamenal v roce 2025 rekordní výdaje ve výši 328,9 miliard korun, což představuje meziroční nárůst o 15,1 %. Tento ohromující údaj, nejvyšší od roku 2003, reflektuje celkovou poptávku všech turistů, kteří navštívili Českou republiku. Je to jasný důkaz síly a atraktivity českého turismu.

Zajímavé je, že tento růst pravděpodobně souvisí s několika faktory. Například:

  • Zvýšená popularita Česka na zahraničních trzích: Praha a další města láká stále více turistů z celého světa, kteří hledají unikátní zážitky a historické památky.
  • Silnější domácí turistika: Češi stále častěji tráví dovolenou ve své vlasti, objevují krásy českých krajů a podporují tak místní ekonomiku.
  • Diverzifikace turistických aktivit: Nabídka se rozšiřuje za hranice klasických památek a zahrnuje například aktivní turistiku, cykloturistiku, gastro-turistiku a další trendy, které přitahují široké spektrum návštěvníků.

Je důležité si uvědomit, že tato čísla reflektují nejen přímé výdaje za ubytování, ale i za stravování, vstupy do památek, dopravu a další služby, což má pozitivní dopad na celou ekonomiku země. Zejména menší města a regiony tak profitují z přílivu turistů a investic do infrastruktury.

Pro další analýzu by bylo vhodné se zaměřit na rozložení těchto výdajů podle segmentů (např. zahraniční vs. domácí turistika, typ ubytování, délka pobytu), aby se lépe pochopila struktura a trendy v českém cestovním ruchu.

Kdo je majitel cestovní kanceláře Blue Style?

Majitelem cestovní kanceláře Blue Style je Imed Jeddai. Jeho slova o možném radikálním zúžení byznysu v případě nepříznivého vývoje situace s pandemií COVID-19 (nedostatek vakcín a rychlotestů) nejsou překvapivá. Současný turistický ruch je velmi citlivý na pandemická opatření a jejich případné uvolnění. Blue Style, stejně jako mnoho jiných CK, se tak může potýkat s nečekanými výdaji a poklesem zájmu klientů.

Je důležité si uvědomit, že podobné prohlášení majitele poukazuje na nejistotu v cestovním ruchu a na riziko, které s sebou nese cestování v nejistých dobách. Před rezervací zájezdu je proto vhodné si důkladně prověřit finanční stabilitu CK a pojistit se proti případným problémům, například komplexním cestovním pojištěním s krytím stornopoplatků. V současnosti je vhodné věnovat pozornost flexibilním nabídkám, které umožňují změnu termínu či destinace bez velkých sankcí. Situace se může rychle měnit a je vždy lepší být připraven na nepředvídatelné události.

Kolik bere letuška?

Plat letušky je velice variabilní a závisí na mnoha faktorech, včetně letecké společnosti, zkušeností a počtu odlétaných hodin. V České republice se průměrný měsíční příjem pohybuje mezi 22 000 až 30 000 Kč. To ale rozhodně neodpovídá romantické představě o cestování po světě. Za tyto peníze se skrývá náročná práce s nepravidelnou pracovní dobou, neustálým tlakem a potřebou perfektní prezentace.

Náklady: Je nutné si uvědomit, že značná část výdělku se “proletí” v nákladech na ubytování v hotelech během služebních cest. Často se jedná o drahá místa, pokud nelétá letuška s low-cost aeroliniemi.

Výhody: Nepopiratelná výhoda je možnost cestovat. I když často za nestandardních podmínek a s malým volným časem, je to neocenitelná zkušenost.

Emirates a další luxusní aerolinky: Zde se platy vyšplhají až na 69 000 Kč měsíčně, což je podstatně více. Nicméně i zde platí, že se jedná o náročnou práci s velkou zodpovědností.

Další faktory ovlivňující plat:

  • Zkušenosti: S přibývajícími lety se zvyšuje i plat.
  • Jazykové znalosti: Angličtina je samozřejmostí, další jazyky jsou velkou výhodou a zvyšují plat.
  • Pozice: Senior letušky nebo letušky s dodatečnými certifikacemi (např. zdravotní záchranář) si vydělají více.
  • Přepravní společnost: Jak už bylo zmíněno, existují značné rozdíly mezi low-cost a luxusními aerolinkami.

Tip pro zájemce: Před rozhodnutím se o práci letušky podrobně informujte o všech aspektech práce, včetně platových podmínek a nároků. Romantika cestování je jen malá část reality.

Kdo vlastní CK Alexandria?

CK Alexandria, pátá největší cestovka v Česku? To říkal Alexandr Pavlov, její zakladatel a majitel. Zajímavé, že loni měli v porovnání se stejným obdobím jen 10% klientů. To by mě zajímalo, jak to ovlivnilo jejich nabídku dobrodružných zájezdů – třeba treků v Himálaji nebo kajakových výprav po divokých řekách. Možná se zaměřili na exkluzivnější, individuální zájezdy pro náročnější klienty, co si chtějí užít skutečný adrenalin a prozkoumat odlehlé kouty světa. Snížení počtu klientů by mohlo znamenat i zvýšenou péči o ty, co si zájezd objednali, a personalizovanější přístup. Hodně by mě zajímalo, jaké destinace a aktivity si teď Alexandria nejvíc cení a propaguje.

Jaký je rozdíl mezi cestovní kanceláří a agenturou?

Základní rozdíl mezi cestovní kanceláří a agenturou spočívá v jejich oprávněních a způsobu fungování. Cestovní kancelář je organizátor zájezdů – sama je sestavuje, zajistí dopravu, ubytování, výlety a další služby. Je to vlastně tvůrce zážitku. K provozu musí mít koncesi a pojištění proti úpadku – to je pro vás jako klienta zásadní ochrana před ztrátou peněz v případě krachu firmy. Může, ale nemusí, zároveň fungovat jako agentura.

Cestovní agentura naopak zájezdy pouze zprostředkovává. Nevytváří je, ale prodává zájezdy sestavené cestovními kancelářemi. Myslete na to, že agentura sama neručí za kvalitu služeb – odpovědnost nese cestovní kancelář, která zájezd vytvořila. Agentury často nabízejí širší výběr zájezdů od různých poskytovatelů, ale nemají povinnost mít koncesi ani pojištění proti úpadku (to je v jejich případě často vázáno na pojištění jejich pojišťovny). Z vlastní zkušenosti mohu říci, že nalezení té správné agentury může být stejně náročné jako nalezení perfektního hotelu – důležitá je reputace a recenze.

V praxi se hranice mezi těmito dvěma typy podniků mohou rozmazávat. Mnoho cestovních kanceláří funguje zároveň jako agentury, rozšiřují tak svůj sortiment. Vždy se proto před rezervací ujistěte, s kým jednáte a jaké jsou jejich povinnosti a odpovědnosti.

Tip pro zkušeného cestovatele: pečlivě si přečtěte podmínky zájezdu a smlouvu, aby se předešlo nepříjemným překvapením. Zda se jedná o cestovní kancelář či agenturu, vám prozradí obchodní rejstřík a internetové stránky.

Jak poslat kontrolu Coi?

Kontrolu COI odešlete elektronicky – nejrychlejší a nejefektivnější cesta, jakou jsem se setkal v mnoha zemích. Česká obchodní inspekce nabízí dvě možnosti: datovou schránku (ID DS: x7cab34) – systém, který je v České republice velmi rozšířený a zaručuje rychlé doručení, srovnatelné například s elektronickým podáním v Německu nebo Rakousku. Alternativně využijte e-podatelnu na webu COI (https://www.coi.cz/podatelna/) – intuitivní rozhraní, které jsem osobně ohodnotil jako uživatelsky přívětivé, podobně jako systémy v mnoha západních zemích. Upozorňuji, že papírová forma je v dnešní době méně efektivní a zpomaluje proces, na rozdíl od rychlých a spolehlivých digitálních systémů běžných v moderním světě.

Co nabízí cestovní kancelář?

Cestovní kancelář? To je prostě firma, co ti sbalí výlet – od letenek a ubytování až po výlety a vstupenky. Ale pozor, nejsou to jenom pohodové zájezdy all inclusive na pláž. Dobrá cestovka ti nabídne i dobrodružnější varianty – třeba trek v Nepálu, kajakování na divoké vodě, cyklovýlet po Alpách, nebo expedici do amazonského pralesa. Záleží na tom, co hledáš. Sami si tvoří balíčky služeb, a to i v kombinacích, na které bys sám jen těžko přišel. Kromě toho ti pomůžou s vízy, pojištěním a poskytnou ti i důležité informace o destinaci – třeba o počasí, místních zvyklostech a bezpečnosti. Ne všechny cestovky jsou si ale rovny, takže si pořádně prověř recenze, než se pro nějakou rozhodneš. A nezapomeň, že u některých dobrodružnějších zájezdů je potřeba si zajistit i vlastní speciální výbavu.

V podstatě ti cestovka šetří čas a starosti s organizací, ale zároveň ti může nabídnout i věci, na které bys sám nepřišel. Je to prostě zprostředkovatel a organizátor tvé dovolené, ať už jde o relaxační pobyt u moře nebo náročný trek do hor.

Ať už si vybereš cokoliv, je důležité přečíst si podmínky a drobné písmo, abys věděl, co přesně za co platíš.

Jak podat stížnost na cestovní kancelář?

Stížnost na cestovní kancelář je nutné podat co nejrychleji po zjištění nedostatků. Čím dříve, tím lépe. Ideální je okamžitá reklamace u delegáta – písemná forma je nezbytná. Nezapomeňte si nechat potvrdit přijetí reklamace, ať už podpisem delegáta, nebo zasláním kopie e-mailem do CK. Z vlastní zkušenosti z desítek zemí vím, že důkladná dokumentace je klíčová.

Co by měla obsahovat Vaše stížnost?

  • Přesný popis problému: Co se stalo? Kde a kdy k tomu došlo? Buďte co nejkonkrétnější. Fotografie a videa jsou Vaši nejlepší přátelé. Z mého pohledu, čím více důkazů, tím lépe.
  • Vaše očekávání: Co od cestovní kanceláře očekáváte jako nápravu? Chcete vrácení peněz, slevu, alternativní ubytování? Jasně to definujte.
  • Vaše kontaktní údaje: Ujistěte se, že cestovní kancelář má Vaše aktuální kontaktní údaje.
  • Číslo zájezdu a datum: Základní identifikační údaje zájezdu.

Po podání reklamace u delegáta, zašlete písemnou stížnost i přímo do cestovní kanceláře doporučeně s dodejkou. Tím získáte důkaz o odeslání a budete mít jistotu, že stížnost dorazila.

Důležité body z mé praxe:

  • Uchovávejte si všechny důležité dokumenty: letenky, poukazy, faktury, potvrzení o platbě.
  • Pokud je to možné, shromážděte svědectví dalších účastníků zájezdu, kteří byli svědky problému.
  • Nebojte se kontaktovat Asociaci českých cestovních kanceláří a agentur (ACKA) pro radu a pomoc.
  • V případě neúspěšné reklamace se obraťte na soudní cestu.

Pamatujete, že důkladná příprava a dokumentace jsou klíčem k úspěšné reklamaci. Z vlastní zkušenosti vím, že s dobře připravenou stížností dosáhnete mnohem lepších výsledků.

Scroll to Top