Kolik je pokuta za zmeškání letadla?

Takže, zmeškali jste let? Otázka pokuty za zpoždění letu je složitější, než se zdá. Základní informace zní: za zpoždění letu za vás letecká společnost teoreticky platí pokutu, nikoliv vy. Tohle je důležité! Týká se to ale jejich zpoždění, ne vašeho. Zákon hovoří o stokorunové pokutě za každou hodinu zpoždění, ale maximálně do výše 50 % ceny letenky. Tohle se ale vztahuje na zpoždění jejich, ne vašeho příletu. Letecká společnost se může vyhnout pokutě, pokud prokáže, že zpoždění bylo způsobeno vyšší mocí (např. bouře, teroristický útok), technickou závadou letadla nebo podobně. Prakticky se s tím ale setkáte jen málokdy. Důležité je si uvědomit, že za vaše zpoždění vám letecká společnost nic neplatí, spíše naopak, můžete přijít o letenku a budete si muset koupit novou.

Mnohem důležitější je proto prevence. Vždy si pořiďte cestovní pojištění, které kryje i zmeškané lety. Také si dejte pozor na časové rezervy – vždy počítat s riziky, jako jsou zácpy na cestě k letišti, dlouhé fronty na bezpečnostní kontrole apod. Online check-in vám může ušetřit spoustu času. A v neposlední řadě – vždy si pečlivě zkontrolujte všechny detaily vaší letenky, včetně času odletu a terminálu.

A ještě jedna rada zkušeného cestovatele: nepodceňujte sílu dobrého plánování. To vám může ušetřit spoustu starostí a nervů, a nakonec i peněz. Nezapomínejte, že čas je cenný a stres z cest je vždy nežádoucí.

Proč by mě mohli nepřípustít na let?

Důvodů, proč tě na let nemusí pustit, je víc, než jenom dva. Klasika je overbooking – letecká společnost prodá víc lístků, než je míst. To se stává častěji, než si myslíš, a zjistíš to až u brány.

Druhá věc je technická závada, třeba výměna letadla za menší. To se taky stává. A pak je tu ještě několik dalších faktorů, které by ti zkušený cestovatel měl mít na paměti:

  • Problém s doklady: Zkontroluj si platnost pasu a víza! Prošlý pas je cesta k nepříjemnostem. Nezapomeň taky na potvrzení o očkování, pokud je vyžadováno.
  • Problém s letenkou: Ujistěte se, že máš platnou letenku s potvrzeným místem, a že je na ní správně uvedené jméno. Elektronická letenka ti na nic není, pokud s ní nebudeš umět zacházet.
  • Nepříznivé povětrnostní podmínky: Let může být zrušen kvůli bouřce, silnému větru nebo mlze. To je síla přírody, s kterou nic nenaděláš, ale je potřeba to brát v úvahu.
  • Bezpečnostní důvody: Pokud se letecká společnost domnívá, že tvoje chování představuje bezpečnostní riziko pro posádku nebo ostatní pasažéry, může tě z letu vyloučit.

Ať už je důvod jakýkoli, vždycky se ti snaží najít náhradní řešení – jiný let, refundaci nebo kompenzaci. Ale nenechávej to na poslední chvíli.

  • Před odletem si pečlivě zkontroluj všechny dokumenty.
  • Přihlaste se online, abyste se vyhnuli zbytečným frontám.
  • Přijďte na letiště včas, abyste měli dostatek času na všechny formality.

Co mohu požadovat od letecké společnosti, pokud je let zpožděn?

Zpoždění letu? Nezoufejte! Máte právo na více, než si myslíte. Můžete požádat o plnou náhradu ceny letenky a zrušit let. Tohle je základ, ale zkušenost z desítek zemí mi ukázala, že to zdaleka není všechno.

Kromě náhrady máte nárok na bezplatné občerstvení a nápoje, jejichž množství a kvalita se liší dle délky zpoždění a předpisů dané země. V některých státech se to týká i hotelů, pokud je zpoždění delší než určité hodiny (často 2-4 hodiny). Hotel nemusí být luxusní, ale poskytne vám alespoň základní komfort.

Pro děti do sedmi let je pak k dispozici bezplatná služba ubytování “matka a dítě”. Tohle se ale týká jen některých zemí EU. Vždy se řiďte informacemi od letecké společnosti a neváhejte požádat o písemné potvrzení vašich práv.

Důležité je dokumentovat vše – fotky z informačních tabulí, zpoždění letu, komunikaci s personálem, pro případné následné reklamace. Nebojte se hájit svá práva, vždy se vyplatí být informován a připraven.

Nezapomeňte, že rozsah nároků závisí na důvodu zpoždění (technická závada, nepřízeň počasí, stávka atd.) a na konkrétní letecké společnosti a mezinárodní dohodě, která se na daný let vztahuje (např. Montrealská úmluva). Před letem si proto ověřte podmínky přepravy.

Poškozují letecké společnosti za zpoždění?

Ano, letecké společnosti mohou být pokutovány za zpoždění. Nedávno americké Ministerstvo dopravy uložilo společnosti Jet Blue pokutu 2 miliony dolarů za “opakované a chronické zpoždění letů”. Stejný osud potkal i Frontier Airlines. To jen ukazuje, že i když se zpoždění stávají, letecké společnosti nesou odpovědnost a mohou být za ně finančně potrestány. V závislosti na zemi a konkrétních předpisech se výše pokut liší a záleží na vážnosti a frekvenci prohřešků. Při plánování cesty je proto dobré zkontrolovat statistiky spolehlivosti jednotlivých leteckých společností, abyste si snížili riziko zpoždění. Mnoho webů nabízí hodnocení spolehlivosti leteckých společností, založené na historických datech o včasnosti letů. Důležité je také si uvědomit, že i když letecká společnost dodržuje letový řád, může nastat zpoždění z důvodu nepříznivého počasí, technických problémů nebo jiných neočekávaných událostí, na které letecká společnost nemá vliv. V takových případech pokuta nehrozí.

Kromě finančních sankcí pro letecké společnosti, existují i práva cestujících v případě zpoždění, která se liší v závislosti na délce zpoždění a na příslušných předpisech EU či jiných zemí. Může to zahrnovat nárok na náhradu škody, ubytování v hotelu, stravování a přepravu na letiště. Doporučuji si před odletem pečlivě prostudovat podmínky přepravy letecké společnosti a práva cestujících v případě zpoždění.

Zpoždění letů je bohužel běžný jev, ovšem informovanost a znalost vašich práv mohou pomoci zmírnit nepříjemnosti spojené s ním.

Proč mi mohou odmítnout vstup na pasové kontrole?

Zadržení na pasové kontrole? Stává se. Omezení výjezdu ze země může být dáno například přístupem k utajovaným informacím, nástupem na vojenskou službu nebo poskytnutím nepravdivých údajů v dokumentech. To je klasika, o které se všichni učí v autoškole, pardon, v knihách o cestování.

Méně známé jsou ale další důvody. Například nezaplacené pokuty, dluhy na daních nebo probíhající soudní řízení mohou vést k zákazu opuštění země. Takže před cestou raději zkontrolujte všechny své záležitosti s úřady. Nepodceňujte to, věřte mi, zdržení na letišti kvůli papírování není nic příjemného.

A nezapomeňte na platnost pasu! Zkontrolujte si datum platnosti s dostatečným předstihem. Mnoho zemí vyžaduje, aby pas byl platný ještě minimálně šest měsíců po návratu. Nesprávně vyplněný formulář, to je další důvod, proč se můžete ocitnout v nepříjemné situaci. Čtěte pečlivě a vyplňujte pravdivě.

Nedostatečné finanční prostředky pro pobyt v zemi, kam cestujete, jsou také důvodem pro zamítnutí vstupu. Měli byste být schopni prokázat, že si dokážete zajistit živobytí během cesty.

Jakou kompenzaci mohu získat od letecké společnosti za zpožděný let?

V Rusku můžete od letecké společnosti získat kompenzaci za zpožděný let. Výše kompenzace závisí na délce zpoždění a je omezena. Za každou hodinu zpoždění vám náleží 25% ruské minimální mzdy (MRO), přičemž celková kompenzace nesmí přesáhnout 50% ceny letenky. Aktuálně je MRO pro výpočet kompenzace 100 rublů. Je důležité si uvědomit, že tato regulace se týká pouze Ruska a v jiných zemích se pravidla pro kompenzace za zpožděné lety liší. Například v zemích EU platí nařízení (ES) č. 261/2004, které stanoví vyšší kompenzace v závislosti na délce zpoždění a vzdálenosti letu. V některých zemích existují i ​​dodatečné nároky na náhradu nákladů (např. jídlo, ubytování), které jsou v Rusku méně specificky definované. Proto je před cestou vždy dobré se seznámit s právními předpisy země, ve které letíte, a s podmínkami přepravy dané letecké společnosti.

Dostaneme něco, když se let zpozdí?

Kompenzace za zpoždění letu je loterií. Závisí to na mnoha faktorech – na konkrétní letecké společnosti (některé jsou štědřejší než jiné), na délce zpoždění (někdy se vyplatí počkat, než překročí určitou hranici) a hlavně na tom, zda byla zpoždění způsobena zaviněním letecké společnosti (technická závada, personální problémy) nebo z důvodů mimo její kontrolu (např. nepřízeň počasí).

Pokud je zpoždění delší, než 3 hodiny, máte větší šanci na úspěch. Vždy si pečlivě uchovejte palubní lístek, potvrzení o letu a veškerou korespondenci s leteckou společností.

Doporučení DGCA (nebo ekvivalentní národní úřad pro letectví ve vaší zemi) vám poskytnou základní informace o vašich právech, ale často se jedná o minimum. Využijte online fóra a recenze, kde cestující sdílejí své zkušenosti s konkrétními leteckými společnostmi a jejich postupem při řešení zpoždění. Někdy se vyplatí i kontaktovat právníka specializujícího se na letecké právo, pokud jde o větší částku. Nebojte se trvat na svých právech, často to vyžaduje trochu trpělivosti a vytrvalosti.

Mimochodem, některé cestovní pojištění zahrnují i kompenzaci za zpoždění letů, takže si to před cestou ověřte.

Kolik musí letecké společnosti platit za zpožděné lety?

Letecké společnosti nejsou povinny platit kompenzaci za zpoždění způsobená okolnostmi, na které nemají vliv, jako je počasí, řízení letového provozu, bezpečnostní opatření nebo problémy s infrastrukturou. To je důležité si uvědomit. Nicméně, vždy se vyplatí se zeptat a prozkoumat možnosti. Někdy se dá dosáhnout alespoň částečné náhrady za vzniklé výdaje, například za jídlo a pití, ubytování (pokud je zpoždění dostatečně dlouhé) či telefonáty. Evropské nařízení (Nařízení ES č. 261/2004) upravuje kompenzace za zpoždění a zrušení letů v rámci EU a z EU, ale jen při zpoždění delším než 3 hodiny a při splnění dalších podmínek (např. zpoždění není z důvodu výše zmíněných výjimek). Vždy si důkladně prostudujte podmínky přepravy a své práva. Uchovejte si všechny důkazy o zpoždění (palubní lístek, e-maily apod.). Kontaktujte leteckou společnost a pokud se nedohodnete, zvažte pomoc organizací na ochranu práv spotřebitelů.

Na jak dlouho může letecká společnost zdržet let bez nároku na kompenzaci?

Letecké společnosti mohou zdržet let bez nároku na kompenzaci po dobu, která závisí na příčině zpoždění. Zásadní je rozlišení mezi „extraordinárními“ a „kontrolními“ událostmi. Extraordinární události, jako jsou nepředvídatelné povětrnostní podmínky, bezpečnostní rizika, stávky personálu letiště nebo technické problémy mimo kontrolu letecké společnosti, osvobozují aerolinky od povinnosti vyplácet kompenzaci, bez ohledu na délku zpoždění. Nicméně, pokud je zpoždění způsobeno kontrolními faktory, například nedostatečným personálem letecké společnosti, problémy s letadlem v její zodpovědnosti, či problémy s odbavováním, máte nárok na finanční kompenzaci, je-li zpoždění vašeho letu na cílové letiště delší než tři hodiny. Výše kompenzace se řídí délkou letu a je stanovena v nařízení EU (Nařízení č. 261/2004). Je důležité si uchovat veškerou relevantní dokumentaci, jako jsou letenky, potvrzení o zpoždění a případná komunikace s leteckou společností, aby bylo možné nárok na kompenzaci uplatnit. Mnoho leteckých společností se snaží vyhnout vyplácení kompenzací, proto je vhodné se seznámit s vašimi právy před cestou a v případě problémů neváhat kontaktovat příslušné úřady či organizace pro ochranu práv cestujících.

Co dělat v případě zpoždění letu?

Klid, klid, jen klid! Panika při zmeškaném letu nepomůže. Ihned se obraťte na zástupce letecké společnosti s pasem a palubní vstupenkou a vysvětlete situaci. Pokud je ještě čas před odletem a přesto vás nepustí k odbavení, aktivně hledejte zástupce vaší letecké společnosti na letišti – často mají své informační pulty.

Máte-li cestovní pojištění, dokumentujte vše – fotografie, jména a kontaktní údaje pracovníků letiště a letecké společnosti. To se vám bude hodit při uplatňování nároků z pojištění.

Užitečné tipy pro příště:

  • Online check-in: Ušetří vám čas a stres na letišti. Využijte ho vždy, když je to možné.
  • Přijďte s předstihem: Doporučuji minimálně 2 hodiny před odletem pro mezinárodní lety a 1,5 hodiny pro lety vnitrozemské. Zohledněte i dopravu na letiště – zácpy se mohou nepříjemně protáhnout.
  • Upozornění na zpoždění: Sledování letu online vám dá možnost okamžité reakce na případná zpoždění dopravy.
  • Kontaktní údaje: Mějte u sebe kontaktní údaje na leteckou společnost a pojišťovnu. Můžete si je dokonce uložit offline do telefonu.

V případě zrušení letu máte nárok na náhradní let nebo vrácení peněz. Podrobně si přečtěte vaše práva podle nařízení EU (č. 261/2004) – to se vám může hodit při řešení komplikací.

Jaké informace vidí celníci?

Hraničáři vidí především strojově čitelný záznam (MRZ) v pasu. Ten obsahuje základní údaje o majiteli, jako je jméno, příjmení, datum narození a číslo pasu. Je to klíčová informace pro rychlou identifikaci a ověření totožnosti.

Nedostatečné nebo chybějící údaje v MRZ mohou vést k problémům. Pas může být prohlášen za neplatný a překročení hranice vám bude odepřeno. Proto je důležité si před cestou ověřit, že je váš pas v pořádku a MRZ je čitelný a kompletní. Poškozený nebo opotřebovaný pas s nečitelným MRZ vám může zkomplikovat cestu, a to i v případě, že máte platné vízum.

Kromě MRZ hraničáři kontrolují samozřejmě i samotnou fotografii a další vizuální detaily pasu. Porovnávají je s vaším vzhledem a hledají případné nesrovnalosti. Zkušený hraničář si všimne i drobných detailů, které by vám mohly zkomplikovat cestu. Proto je důležité mít platný pas a vypadat co nejpodobněji fotografii v něm.

Mějte na paměti, že i s platným pasem a kompletním MRZ vás může hraničář podrobněji prověřit. Může se stát, že budete muset odpovídat na doplňující otázky týkající se vaší cesty nebo účelu pobytu. Buďte připraveni na případné kontroly a mějte s sebou veškeré potřebné dokumenty, jako je letenka, rezervace ubytování a cestovní pojištění.

Co vidí na pasové kontrole?

Na pasové kontrole se zaměřují především na váš cestovní pas – jeho platnost, identitu držitele a shodu s fotografií. Zkušenost z desítek navštívených zemí mi ukázala, že důležitá je i čitelnost pasu, poškozený dokument může vést k zbytečným komplikacím. Dále se kontroluje legálnost vašeho pobytu, což zahrnuje například vízum (jeho typ a platnost), vstupní razítko a v některých případech i letenku s potvrzenou rezervací, zejména při tranzitu.

Mimo Evropskou unii se často setkáte s důkladnější kontrolou, včetně otázek ohledně účelu cesty a délky pobytu. V některých zemích se vyžaduje i důkaz o ubytování (rezervace hotelu, potvrzení o Airbnb apod.) a v poslední době stále častěji doklad o očkování, nebo negativní test na COVID-19, případně jinou aktuálně požadovanou zdravotní dokumentaci. Připravte si všechny důležité dokumenty předem a uložte si je na snadno přístupné místo, aby kontrola proběhla hladce.

Tip pro zkušenější cestovatele: Mějte vždy po ruce kopii vašeho pasu a dalších důležitých dokumentů, uložených odděleně od originálů. V případě ztráty nebo odcizení to výrazně zjednoduší proces řešení situace.

Při jakých nemocech se nesmí cestovat letadlem?

Létání může být znemožněno z důvodu několika zdravotních problémů. Zkušenosti z desítek navštívených zemí mi ukázaly, že letecké společnosti přistupují k těmto záležitostem velmi striktně. Nejde jen o bezpečnost cestujícího, ale i ostatních na palubě.

Zde jsou nejčastější důvody, proč vám může být odepřen nástup na palubu:

  • Nedávno prodělaný infarkt myokardu: Riziko dalšího infarktu během letu je značné, zejména kvůli změnám tlaku a stresu. Délka zákazu letu se liší v závislosti na závažnosti infarktu a doporučení lékaře. V některých zemích se vyžaduje lékařské potvrzení o zdravotní způsobilosti k letu po uplynutí určité doby.
  • Nedávno prodělané cévní mozkové příhody (mozková mrtvice): Podobně jako u infarktu, i zde hrozí riziko opakování příhody během letu. Změny tlaku v kabině mohou negativně ovlivnit krevní oběh a vést k vážným komplikacím.
  • Nedávno prodělaná zranění: Závažná zranění, vyžadující imobilizaci nebo léky proti bolesti, mohou být důvodem k odmítnutí letu. Důležité je posoudit, zda zranění neohrozí samotného cestujícího nebo ostatní pasažéry.
  • Nedávno prodělaná operace: Po operaci je tělo oslabené a náchylnější k komplikacím. Doba zákazu letu závisí na typu operace a doporučení lékaře. Vždy je nutné předložit lékařské potvrzení.
  • Symptomatická ischemická choroba srdeční nebo jiné srdeční choroby: Nestabilní angina pectoris nebo jiné srdeční problémy, které mohou být zhoršeny změnami tlaku vzduchu během letu, jsou vážným důvodem k odmítnutí letu.
  • Chronická onemocnění plic: Lidé s těžkou chronickou obstrukční plicní nemocí (CHOPN) nebo jinými vážnými plicními problémy mohou mít problémy s dýcháním v kabině letadla, kde je nižší tlak kyslíku. Je důležité konzultovat s lékařem možnost letu a případně zajistit kyslíkovou bombu.

Důležité: Vždy se poraďte se svým lékařem před plánovaným letem, pokud máte nějaké zdravotní problémy. Lékař vám poskytne relevantní informace a případně vydá lékařské potvrzení, které může být vyžadováno leteckou společností.

Proč by mě na letišti nemuseli pustit?

Sedm důvodů, proč se vám může stát, že se nedostanete na palubu letadla v Rusku, je mnohem komplexnějších, než se na první pohled zdá. Zpoždění na registraci či nástup do letadla je samozřejmě klasika, ale i s dostatečným časovým předstihem se můžete setkat s problémy. Neplatné nebo chybějící doklady totožnosti jsou častou překážkou, stejně tak nesoulad mezi doklady a jménem v letence. Důkladně si proto zkontrolujte všechny dokumenty, a to i víza, pokud jsou nutná. Problémy s batožinou se mohou týkat jak překročení povolených rozměrů a hmotnosti, tak i zakázaných předmětů, a to i v příruční zavazadle. Před letem si vždy důkladně prověřte povolená zavazadla u dané letecké společnosti, a to včetně tekutin. Zdravotní stav je dalším kritickým faktorem – vážná onemocnění nebo zjevná intoxikace vás mohou z letu vyloučit. Pokud trpíte chronickým onemocněním, informujte se předem u letecké společnosti o potřebných dokumentech a opatřeních. Důležité je i oblečení – extrémně nevhodné oblečení může být důvodem k odmítnutí přepravy, ačkoliv se to v praxi stává spíše výjimečně. A nakonec, i vina letecké společnosti může hrát roli, například při přeplnění letadla nebo technických problémech. V takovém případě máte právo na náhradní let a případně i náhradu škody. Vždy si uchovejte veškerou dokumentaci k letu a komunikaci s leteckou společností.

Co se stane, když se váš let zpozdí o více než dvě hodiny?

Zpoždění letu o více než dvě hodiny? Nestresujte se! Velké letecké společnosti obvykle nabízejí bezplatnou změnu letu a dodatečnou kompenzaci za značné narušení cesty. Mám zkušenost z desítek zemí a vím, že často se dá vyjednat i vyšší kompenzace, než jaká je veřejně deklarovaná. Nebojte se požádat! Může to zahrnovat například náhradní ubytování, stravování, a v některých případech i finanční odškodnění za ztracený čas a další nepříjemnosti. Klíčové je zachovat si klid a důkladně si prostudovat podmínky přepravy a práva cestujících, která se liší podle země a mezinárodních smluv, jako je například Montrealská úmluva. Neváhejte kontaktovat zákaznickou linku letecké společnosti a trvejte na svých právech. Dokumentace všeho – zpoždění, stornopoplatků, účtenek za doplňkové služby – vám značně pomůže při uplatňování nároku na kompenzaci.

Tip pro zkušenější cestovatele: Nezapomeňte si pořídit cestovní pojištění, které může pokrýt další náklady vzniklé v důsledku zpoždění letu. A pamatujte, že pevná a zdvořilá komunikace s leteckou společností je při řešení problému s opožděním klíčová.

Jaká je pokuta za neúčast na letu?

Zaplatíte-li si letenku a pak se na let nedostavíte, připravte se na poplatky. Vnitrostátní lety v Rusku? Pokud oznámíte zrušení letu méně než 24 hodin předem, čeká vás sankce ve výši 25 % z ceny letenky. Stejný poplatek se vztahuje i na mezinárodní lety, pokud o zrušení dáte vědět později než 24 hodin před odletem.

Stojí za zmínku, že tato pravidla se mohou lišit v závislosti na letecké společnosti a typu letenky (například u levných letenek jsou často podmínky striktnější). Vždy si proto pečlivě přečtěte smluvní podmínky před zakoupením letenky. Je dobré si také uvědomit, že pojištění cestování může v některých případech pokrýt poplatky za zrušení letu, a to i z důvodů jako je nemoc nebo rodinné události. Prověření této možnosti před cestou se vyplatí. Vždy je lepší se informovat u vaší letecké společnosti o přesných podmínkách, než se spoléhat na obecná pravidla.

Nezapomeňte, že včasné oznámení o zrušení letu je vždy k vaší výhodě, i když to nemusí znamenat úplné prominutí poplatků. Můžete se tak vyhnout vyšším poplatkům nebo problémům s následným cestováním.

Co dělat, když se váš let zpozdí o dvě hodiny?

Zpoždění letu o dvě hodiny? To se stává. Víte ale, na co máte nárok? Podle délky čekání vám náleží bezplatné občerstvení nebo nápoje. To je základní.

U vnitrostátních letů je to trochu jinak. Překročí-li zpoždění šest hodin, musí vás letecká společnost informovat o změně plánu nejméně 24 hodin před původním odletem. To je klíčové, abyste si mohli přeorganizovat cestu a třeba i ubytování.

Užitečné tipy zkušeného cestovatele:

  • Mějte vždy po ruce kopii vaší letenky a cestovní pojištění. Ušetří vám to spoustu nervů.
  • Kontaktujte leteckou společnost co nejdříve – často nabízejí pomoc s alternativním ubytováním nebo přebukováním letu.
  • Vyfoťte si palubní lístek a potvrzení o zpoždění, pro případné reklamace.
  • Zkontrolujte si podmínky přepravy dané letecké společnosti – detaily se liší.
  • Nezapomeňte na dokumenty potvrzující výdaje (jídlo, nápoje, ubytování), abyste si mohli později uplatnit nárok na náhradu (pokud je to v podmínkách pojištění nebo letecké společnosti).

Ať už se zpoždění stane, nebo ne, dobrá příprava je půlka úspěchu. Přeji vám šťastnou cestu!

Co se stane, když se záměrně opozdím na let?

Opozdíte-li se na let a nezrušíte rezervaci, s největší pravděpodobností přijdete o peníze za letenku a budete muset zaplatit poplatek za neúčast. Zkušenosti z desítek navštívených zemí ukazují, že pravidla se liší, ale obecně platí, že čím dražší a více obsazený let, tím vyšší poplatek. Některé letecké společnosti vám sice nabídnou přebookování na pozdější let, ale i to často s sebou nese další poplatky, někdy i za změnu rezervace, které se mohou pohybovat od několika desítek do stovek eur či dolarů, v závislosti na konkrétní letecké společnosti a délce zpoždění.

Důležité je si přečíst podmínky přepravy dané letecké společnosti, protože tam najdete přesné informace o poplatcích za neúčast a změnu rezervace. V některých zemích můžete mít nárok na náhradu škody v případě, že zpoždění bylo zaviněno leteckou společností. Nicméně, pokud je zpoždění na vaší straně, nárok na náhradu nemáte. Vždy se snažte kontaktovat leteckou společnost co nejdříve, jakmile zjistíte, že se na let opozdíte, možná se vám podaří vyhnout se nejvyšším poplatkům, nebo alespoň získat informaci o vašich možnostech.

Tip pro cestovatele: Vždy si pořiďte cestovní pojištění, které může pokrýt alespoň část nákladů v případě zmeškaného letu z důvodu nepředvídaných událostí (např. zpoždění vlaku, dopravní nehoda).

Scroll to Top