Zpoždění nebo zrušení letu
- Cestující může podat stížnost u letecké společnosti.
- Obdržet finanční náhradu, která pokrývá náklady a nemajetkovou újmu.
Co dělat v případě zrušení letu?
Pro vrácení peněz za letenku je nutné obrátit se na pokladny letiště nebo do kanceláře dopravce či zprostředkovatele, kde jste letenku zakoupili. Pokud byl let zpožděn, ověřte si přímo u letecké společnosti, jakým způsobem vám bude uhrazena cena letenky (pokuta nebo úrok z prodlení).
Je možné podat žalobu na letiště?
V případě sporu na letišti má cestující právo obrátit se na soud k ochraně svých práv.
Důvodem pro podání žaloby mohou být:
- nesplnění závazků ze strany letiště nebo dopravce,
- porušení práv cestujících,
- způsobení škody na majetku nebo zdraví.
V průběhu soudního řízení bude zjištěno, zda bylo možné negativním následkům zabránit a v jaké míře.
Důležité!
Kvalitní zdokumentování událostí je klíčovým momentem v soudních řízeních.
- Nejprve je třeba pokusit se vyřešit problém se zaměstnanci letiště mimosoudně.
- Dokumentace incidentu:
- fotografická a video dokumentace,
- shromáždění svědeckých výpovědí.
- Dále je nutné zaslat písemnou stížnost na letiště.
- Pokud odpověď nepřišla, nebo byla neuspokojivá, je možné připravit žalobní návrh.
Upozornění! Nedoporučuje se omezovat se na ústní oznámení, protože soud vyžaduje předložení písemných důkazů.
Podání žaloby u soudu může být pro vás náročným úkolem, proto se můžete obrátit o pomoc na právníky nebo advokáty, kteří se specializují na ochranu práv spotřebitelů v dané oblasti.
Kolik stojí podání žaloby na leteckou společnost?
Cena služby podání žaloby na leteckou společnost se může lišit v závislosti na složitosti a rozsahu právních jednání. Zde jsou uvedeny informace o průměrných cenách služeb právníků v této oblasti:
Konzultace profilového právníka s prostudováním všech předložených dokumentů
Zdarma
Jednorázová účast na soudních jednáních
od 10 000 Kč
Zastoupení klienta u soudu první instance
Od 30 000 Kč
Kromě těchto cen je nutné zohlednit i další možné náklady spojené se soudním řízením, jako například:
- Státní poplatek
- Náklady na znalecké posudky a další nezbytné šetření
- Cestovní a cestovní náhrady
- Náklady na sepsání plné moci a dalších právně relevantních dokumentů
V některých případech, pokud se jedná o značnou výši škody, může žalobce požadovat od letecké společnosti náhradu nemajetkové újmy. Výše této náhrady je v každém jednotlivém případě stanovena soudem a může se značně lišit.
Je důležité poznamenat, že při podání žaloby na leteckou společnost je vhodné využít služeb kvalifikovaného právníka, který pomůže se sepsáním žalobního návrhu, shromáždí potřebné důkazy a bude zastupovat zájmy žalobce u soudu.
Je možné získat náhradu za zrušení letu?
V souladu s nařízením vlády ČR [uveďte relevantní nařízení, pokud existuje] a následnými doplňky k němu, při zrušení letu v České republice mají cestující právo na náhradu, jejíž výše je určena registrační zemí letecké společnosti a vzdáleností letu.
Pro získání náhrady musí cestující:
- Obrátit se na leteckou společnost s žádostí o náhradu do [uveďte příslušnou lhůtu v ČR] dnů ode dne zrušení letu.
- Přiložit k žádosti kopie následujících dokumentů:
- letenka nebo elektronická letenka;
- palubní lístek;
- doklad totožnosti;
- dokument potvrzující zrušení letu.
Výše náhrady závisí na:
- registrační zemi letecké společnosti;
- vzdálenosti letu;
- statusu cestujícího (běžný nebo zlevněný).
Obecně může náhrada za zrušení letu v České republice činit od [uveďte rozsah v % v ČR] % do [uveďte rozsah v % v ČR] % z ceny letenky.
Je důležité vědět, že letecká společnost není povinna vyplácet náhradu, pokud ke zrušení letu došlo z důvodů, které jí nezávisejí, například z důvodu nepříznivých povětrnostních podmínek nebo stávky.
Jak získat náhradu za zrušení letu?
Jak získat náhradu za zrušení letu? Uchovejte si letenku, palubní lístek nebo potvrzení o rezervaci (booking). Zjistěte si důvod zrušení letu. Obraťte se na pracovníky letecké společnosti, aby vás přebukovali na jiný let. Pokud vám nenabídnou alternativní let – požadujte vrácení ceny letenek.
Kam se mohu obrátit se stížností na leteckou společnost?
Při vzniku problémů souvisejících s leteckou dopravou mají spotřebitelé právo zaslat stížnost na následující orgány:
- Česká obchodní inspekce (ČOI).
- Ministerstvo dopravy.
Aby stížnost byla skutečně vyřízena, je nutné ji sepsat v souladu s požadavky zákona:
- Ve stížnosti musí být uvedeny: jméno a příjmení stěžovatele, jeho kontaktní údaje, číslo letu a datum letu, popis problému, požadavky na leteckou společnost.
- Ke stížnosti musí být přiloženy kopie dokumentů, které potvrzují skutečnost porušení práv spotřebitele (letenky, palubní lístky, účtenky atd.).
Stížnost lze zaslat několika způsoby:
- Osobně se obrátit na ČOI nebo Ministerstvo dopravy.
- Zaslat stížnost poštou.
- Podat stížnost elektronicky prostřednictvím oficiálních webových stránek ČOI nebo Ministerstva dopravy.
Lhůta pro vyřízení stížnosti činí 30 dnů od okamžiku jejího přijetí.
Na základě výsledků vyřízení stížnosti může být letecká společnost potrestána, včetně uložení pokuty a náhrady nemajetkové újmy.
V případě, že letecká společnost neuspokojí požadavky spotřebitele, má právo obrátit se na soud.
Jak podat žalobu na leteckou společnost?
Podání žaloby na leteckou společnost
Podání žaloby na leteckou společnost je zákonným právem spotřebitele v případě porušení jeho práv. Žaloba na leteckou společnost může být podána u soudu v místě bydliště žalobce, v místě sídla organizace nebo v místě plnění smlouvy.
Postup podání žaloby:
- Shromáždění důkazů o porušení práv spotřebitele (například letenky, palubní lístky, stvrzenky, korespondence s leteckou společností).
- Sepsání žalobního návrhu v souladu s požadavky právních předpisů.
- Zaplacení soudního poplatku.
- Podání žaloby u soudu.
- Účast na soudních jednáních.
Lhůty pro podání žaloby:
Lhůta pro podání žaloby ve sporech s leteckými společnostmi činí jeden rok od okamžiku porušení práv spotřebitele.
Možné požadavky v žalobě:
- Náhrada ceny letenky.
- Výplata náhrady za zpoždění nebo zrušení letu.
- Náhrada škody způsobené cestujícímu v souvislosti s porušením smlouvy.
- Náhrada nemajetkové újmy.
- Pokuta za nesplnění požadavků spotřebitele v dobrovolném řízení.
Doporučení:
- Důkladně si prostudujte znění smlouvy s leteckou společností.
- Uchovejte si všechny dokumenty související s letem.
- V případě porušení práv spotřebitele se obraťte s reklamací na leteckou společnost.
- V případě odmítnutí letecké společnosti vyhovět reklamaci v dobrovolném řízení se obraťte na soud.