Zpoždění nebo zrušení letu
- Cestující může podat stížnost u letecké společnosti.
- Získat finanční kompenzaci, která pokrývá náklady a nemajetkovou újmu.
Co dělat v případě zrušení letu?
Pro vrácení peněz za letenku je nutné obrátit se na pokladny letiště nebo do kanceláře dopravce či zprostředkovatele, kde jste letenku zakoupili. Pokud byl let zpožděn, upřesněte přímo u letecké společnosti, jakým způsobem vám bude uhrazena cena letenky (pokuta nebo úrok z prodlení).
Je možné podat žalobu na letiště?
Při vzniku sporných situací na letišti má cestující právo obrátit se na soud k ochraně svých práv.
Základem pro podání žaloby mohou být:
- neplnění závazků ze strany letiště nebo dopravce,
- porušení práv cestujících,
- způsobení škody na majetku nebo zdraví.
V průběhu soudního řízení bude zjištěno, zda bylo možné zabránit negativním důsledkům a v jaké míře.
Důležité!
Kvalitní dokumentace událostí je klíčovým momentem v soudních řízeních.
- Nejprve je třeba se pokusit vyřešit problém se zaměstnanci letiště mimosoudní cestou.
- Dokumentace incidentu:
- fotografická a video dokumentace,
- shromáždění svědeckých výpovědí.
- Dále je nutné zaslat písemnou stížnost na letiště.
- Pokud odpověď nepřišla, nebo byla neuspokojivá, je možné připravit žalobní návrh.
Upozornění! Nedoporučuje se omezovat se na ústní jednání, jelikož soud vyžaduje předložení písemných důkazů.
Podání žaloby u soudu může být pro vás náročným úkolem, proto se můžete obrátit o pomoc na právníky nebo advokáty, kteří se specializují na ochranu práv spotřebitelů v této oblasti.
Kolik stojí podání žaloby na leteckou společnost?
Cena služby podání žaloby na leteckou společnost se může lišit v závislosti na složitosti a rozsahu právních jednání. Zde jsou uvedeny informace o průměrných cenách služeb právníků v této oblasti:
Konzultace profilového právníka s prostudováním všech předložených dokumentů
Zpravidla zdarma
Jednorázová účast na soudních jednáních
od 10 000 Kč
Zastupování klienta u soudů první instance
Od 30 000 Kč
Kromě těchto cen je nutné zohlednit i další možné náklady spojené se soudním řízením, jako jsou:
- Státní poplatek
- Náklady na expertízy a další potřebná šetření
- Cestovní a služební náklady
- Náklady na vyhotovení plné moci a dalších právně závazných dokumentů
V některých případech, pokud se jedná o značnou výši škody, může žalobce požadovat náhradu nemajetkové újmy od letecké společnosti. Výše této náhrady je v každém jednotlivém případě určena soudem a může se výrazně lišit.
Je důležité poznamenat, že při podání žaloby u soudu na leteckou společnost je vhodné využít služeb kvalifikovaného právníka, který pomůže se sepsáním žalobního návrhu, shromáždí potřebné důkazy a bude zastupovat zájmy žalobce u soudu.
Je možné získat kompenzaci za zrušení letu?
V souladu s nařízením vlády ČR (relevantní nařízení by mělo být uvedeno, pokud existuje ekvivalent k Poстановлению Правительства РФ № 117 от 14.02.05) a následnými doplňky k němu, při zrušení letu v České republice mají cestující právo na kompenzaci, jejíž výše je určena zemí registrace letecké společnosti a délkou letu.
Pro získání kompenzace musí cestující:
- Obrátit se na leteckou společnost s žádostí o kompenzaci do 20 dnů ode dne zrušení letu.
- Přiložit k žádosti kopie následujících dokumentů:
- letenka nebo elektronická letenka;
- palubní lístek;
- doklad totožnosti;
- doklad potvrzující zrušení letu.
Výše kompenzace závisí na:
- zemi registrace letecké společnosti;
- délce letu;
- statutu cestujícího (běžný nebo zlevněný).
Obecně může kompenzace za zrušení letu v České republice činit od 25% do 100% ceny letenky. (Opět, je nutné uvést relevantní český právní předpis pro přesné určení výše.)
Je důležité vědět, že letecká společnost není povinna vyplácet kompenzaci, pokud k zrušení letu došlo z důvodů, které jí nezávisí, například kvůli nepříznivým povětrnostním podmínkám nebo stávce.
Jak získat kompenzaci za zrušení letu?
Jak získat kompenzaci za zrušení letu? Uchovejte si letenku, palubní lístek nebo potvrzení o rezervaci. Upřesněte si důvod zrušení letu. Obraťte se na pracovníky letecké společnosti, aby vám přeobjednali let. Pokud vám nenabídnou alternativní let – požadujte vrácení ceny letenek.
Kam se mohu obrátit se stížností na leteckou společnost?
Při vzniku problémů souvisejících s leteckou dopravou mají spotřebitelé právo podat stížnost na následující instituce:
- Česká obchodní inspekce (ČOI).
- Ministerstvo dopravy.
Aby stížnost byla skutečně vyřízena, je nutné ji sepsat v souladu s požadavky zákona:
- Ve stížnosti musí být uvedeny: jméno a příjmení stěžovatele, jeho kontaktní údaje, číslo letu a datum letu, popis problému, požadavky na leteckou společnost.
- Ke stížnosti je nutné přiložit kopie dokumentů, které potvrzují skutečnost porušení práv spotřebitele (letenky, palubní lístky, účtenky atd.).
Stížnost lze podat několika způsoby:
- Osobně se obrátit na ČOI nebo Ministerstvo dopravy.
- Zaslat stížnost poštou.
- Podat stížnost elektronicky prostřednictvím oficiálních webových stránek ČOI nebo Ministerstva dopravy.
Lhůta pro vyřízení stížnosti je 30 dnů ode dne jejího obdržení.
Na základě výsledku vyřízení stížnosti může být letecká společnost pokutována, včetně výplaty pokuty a náhrady nemajetkové újmy.
V případě, že letecká společnost nesplní požadavky spotřebitele, má právo obrátit se na soud.
Jak podat žalobu na leteckou společnost?
Podání žaloby u soudu na leteckou společnost
Podání žaloby u soudu na leteckou společnost je zákonným právem spotřebitele v případě porušení jeho práv. Žaloba na leteckou společnost může být podána u soudu v místě bydliště žalobce, v místě sídla organizace nebo v místě plnění smlouvy.
Proces podání žaloby:
- Shromažďování důkazů o porušení práv spotřebitele (např. letenky, palubní lístky, účtenky, korespondence s leteckou společností).
- Sepsání žalobního návrhu v souladu s požadavky právních předpisů.
- Úhrada soudního poplatku.
- Podání žaloby u soudu.
- Účast na soudních jednáních.
Lhůty pro podání žaloby:
Lhůta pro podání žaloby u sporů s leteckými společnostmi je jeden rok ode dne porušení práv spotřebitele.
Možné požadavky v žalobě:
- Náhrada ceny letenky.
- Výplata kompenzace za zpoždění nebo zrušení letu.
- Náhrada škody způsobené cestujícímu v souvislosti s porušením smlouvy.
- Náhrada nemajetkové újmy.
- Pokuta za nesplnění požadavků spotřebitele v dobrovolném řízení.
Doporučení:
- Pozorně si prostudujte text smlouvy s leteckou společností.
- Uchovejte si všechny dokumenty související s letem.
- V případě porušení práv spotřebitele se obraťte se stížností na leteckou společnost.
- V případě odmítnutí letecké společnosti vyhovět stížnosti v dobrovolném řízení se obraťte na soud.