Proč se nesmí na Antarktidu?

Antarktida není zakázána v tom smyslu, že by se tam nikdo nemohl dostat. Ale pohyb tam není úplně svobodný. Smlouva o Antarktidě, podepsaná v roce 1959, klade důraz na vědecké bádání a ochranu křehkého antarktického ekosystému. Proto je tam zakázána jakákoli vojenská aktivita, těžba nerostných surovin (alespoň do roku 2048, což je datum, které se může, a pravděpodobně i bude, prodloužit), jaderné výbuchy a ukládání radioaktivního odpadu. To ovšem neznamená, že se tam nic neděje. Vědecké stanice z mnoha zemí provádějí důležitý výzkum klimatu, biologie a geologie. Viděl jsem tam na vlastní oči fascinující ledovce, majestátní hory a neuvěřitelně bohatý, ač zdánlivě pustý, život. Sedm států sice historicky vzneslo územní nároky, ale ty jsou zmíněnou smlouvou pozastaveny, čímž se zajišťuje neutralita kontinentu a jeho zachování pro vědu a ochranu přírody. Je třeba si uvědomit, že podmínky pro přežití v Antarktidě jsou extrémní – mráz, bouře, izolace – a expedice vyžadují pečlivou přípravu a rozsáhlou logistiku. Jedná se o místo, které inspiruje úctu a zároveň nutí k ohleduplnosti.

Zajímavostí je, že se tam nachází více než 90 % světové sladké vody v podobě ledu, a to má samozřejmě dalekosáhlé důsledky pro budoucnost planety. V Antarktidě je také objeveno mnoho unikátních druhů, které se nevyskytují nikde jinde na Zemi. A co víc, pod ledovým příkrovem se pravděpodobně nacházejí neprobádané zdroje, které by mohly změnit náš pohled na svět.

Kolik je tučňáků na Antarktidě?

Otázka počtu tučňáků na Antarktidě není snadno zodpověditelná číslem. Antarktida, ledový kontinent plný úchvatných krajin, které jsem měl možnost navštívit během svých cest, je domovem zhruba osmi druhů těchto fascinujících ptáků.

Mezi nejznámější patří:

  • Tučňák císařský – ikonický druh, odolávající i nejkrutějším mrazům.
  • Tučňák kroužkový – jeho charakteristické zbarvení je nepřehlédnutelné.
  • Tučňák uzdičkový – menší druh s výrazným černým pruhem.
  • Tučňák oslí – jeho hlasové projevy připomínají oslí řehtání.
  • Tučňák patagonský – často se vyskytuje i na subantarktických ostrovech.
  • Tučňák chocholatý – nápadný díky svým žlutým chocholům.
  • Tučňák královský – středně velký druh s nápadným zbarvením.
  • Tučňák žlutorohý – další druh s charakteristickým zbarvením.

Je důležité si uvědomit, že pouze tučňák císařský a kroužkový hnízdí přímo na pevnině Antarktidy, a to v různých oblastech. Ostatní druhy se vyskytují spíše na okolních ostrovech a subantarktických oblastech. Přesné počty jednotlivých druhů se neustále mění a jejich sledování je náročným úkolem, vyžadujícím rozsáhlé výzkumy a monitoring. Z vlastní zkušenosti můžu potvrdit, že jejich pozorování je nezapomenutelným zážitkem.

Zajímavost: Počet tučňáků je ovlivněn mnoha faktory, včetně klimatických změn a dostupnosti potravy. Ochrana těchto úžasných tvorů a jejich životního prostředí je proto nesmírně důležitá.

Kolik stojí cesta na Antarktidu?

Cesta na Antarktidu není zrovna levnou záležitostí. Zde uvedená cena 13.250 € za superior kabinu představuje pouze jeden z možných balíčků a platí pro plavby z Ushuaia v Argentině v termínech od 29.12.2024 do 9.3.2025. Cena zahrnuje pravděpodobně lodní dopravu a pobyt na lodi, ale je nutné si ověřit, co přesně je zahrnuto v ceně daného zájezdu. Doporučuji si pečlivě prostudovat detailní rozpis služeb. K konečné ceně je třeba připočítat mezinárodní letenky do Ushuaia a případné další výdaje na pojištění, víza (pokud jsou potřeba) a kapesné.

Cena se může výrazně lišit v závislosti na délce plavby, typu kajuty, lodní společnosti a sezóně. Luxusnější plavby s větším komfortem a exkluzivnějšími službami jsou podstatně dražší. Levnější varianty mohou nabízet omezenější programy a méně komfortní ubytování. Před rezervací je proto nezbytné pečlivě porovnat nabídky různých cestovních kanceláří a zvážit vlastní rozpočet a požadavky na komfort.

Při plánování cesty na Antarktidu je také důležité si uvědomit, že se jedná o odlehlou a drsnou oblast. Počasí může být nepředvídatelné, proto je důležité se na cestu řádně připravit a investovat do kvalitní outdoorové výbavy. Nezapomeňte také na cestovní pojištění, které by mělo pokrývat i případné zdravotní komplikace v této odlehlé destinaci.

Kdo vlastní Antarktidu?

Antarktida nepatří žádnému státu – je to kontinent spravovaný mezinárodně. Historicky si na ni různé země činily nárok kvůli bohatým zásobám nerostných surovin a ryb. Dnes je však situace jiná.

Antarktická smlouva z roku 1959 je klíčová. Dvanáct signatářských států se tehdy dohodlo na prioritě vědeckého výzkumu a ochraně míru. Smlouva zakazuje jakoukoli vojenskou činnost a těžbu nerostných surovin, s výjimkou vědeckého výzkumu.

Zajímavostí je, že turistika na Antarktidu je poměrně rozvinutá, i když přísně regulovaná. Existují speciální turistické lodě a expedice zaměřené na pozorování fauny (tučňáci, tuleni, velryby) a nádherné krajiny. Je potřeba si ale uvědomit, že je to velmi drahá záležitost a fyzická náročnost je vysoká.

Co byste měli vědět před cestou:

  • Počasí: Extrémně drsné, s nízkými teplotami a silným větrem. Připravte se na mráz a nepřízeň počasí.
  • Výbava: Nezbytná je kvalitní teplá výbava, včetně speciální obuvi a oblečení odolného proti vodě a větru.
  • Lodní cestování: Většina turistů se na Antarktidu dostane lodí. Výlety na břeh jsou často provázeny vylodění pomocí Zodiaců (malých nafukovacích člunů).
  • Ochrana životního prostředí: Dodržování přísných pravidel na ochranu antarktické přírody je absolutně nezbytné.

Plánujete-li cestu, doporučuji pečlivě prostudovat všechny informace a zvolit si renomovanou cestovní kancelář specializovanou na Antarktidu.

Které město je nejchladnějším obydleným místem na Zemi, označuje se také jako pól chladu, nejnižší zde naměřená teplota činila 2 C )?

Ojmjakon, zapomenutá vesnička na ruském Dálném východě, v Jakutské republice, si zaslouží titul jednoho z nejextrémnějších míst na Zemi. Společně s Verchojanskem, dalším sídlem v této oblasti, svádí dlouhodobý boj o prvenství v kategorii “nejchladnějšího obydleného místa”. A věřte mi, není to žádná procházka růžovým sadem. Nejnižší naměřená teplota v Ojmjakonu, -71,2 °C (26. ledna 2008), je dostatečně mrazivá na to, aby vám zamrzla i duše. V zimě tu panují teploty běžně pod -50 °C po několik týdnů, což vytváří podmínky, které si jen těžko dokážete představit. Mrznoucí slzy a ztuhlé řasy na tváři jsou běžnou záležitostí.

Život v Ojmjakonu je drsný, ale místní obyvatelé si na něj zvykli. Adaptovali se na extrémní klima a vyvinuli unikátní způsoby přežití. Zde nenajdete žádné úniky před mrazem – vše je stavěno tak, aby odolalo i těm nejhorším mrazům. Přizpůsobeny jsou i místní tradice a zvyky, které se odvíjí od neustálého boje s chladem. Například auta je nutné nechat neustále běžet, aby se nenamrzly. A i když se zdá neuvěřitelné, Ojmjakon má své kouzlo. Mrazivá krása zasněžené krajiny je fascinující a v létě se zde můžete těšit na prosluněné dny s překvapivě příjemnými teplotami. Ovšem i v létě se teploty pohybují jen kolem 20 stupňů Celsia.

Cestování do Ojmjakonu není pro slabé povahy. Dostanete se sem jen s dobrou přípravou, spolehlivým autem a řádným vybavením pro extrémní zimu. Ale pokud hledáte skutečné dobrodružství a chcete zažít něco mimořádného, je Ojmjakon skvělou volbou. Nezapomeňte si ale prohlédnout i Verchojansk, který se v boji o titul “pól chladu” drží statečně krok.

Na co si dát pozor ve Finsku?

Finsko je rájem bezpečnosti, to vám garantuji! Kriminalita je zde minimální, takže se nemusíte bát o své cennosti na každém rohu. Ale pozor, idylický obraz má i své stinné stránky. V odlehlých oblastech, a těch je ve Finsku dost, se pohybuje divoká zvěř – losové, lišky, vlci. Setkání s nimi je sice nepravděpodobné, ale nikdy nevíte. Držte se značených cest a buďte obezřetní. V létě si dávejte pozor na komáry, to je skutečná invaze! Repelent je nezbytností.

Silniční provoz vyžaduje pozornost, zejména v severních oblastech, kde se na silnicích často objevuje zvěř, a to i za denního světla. Řiďte opatrně a dodržujte rychlostní limity. A co se týče počasí? Finské počasí je velmi proměnlivé, a to i během jednoho dne. Balte se do více vrstev oblečení a připravte se na vše – od slunce po mráz, i v létě. Nakonec, nepodceňujte finskou přírodu, je krásná, ale i drsná. Připravte se na nečekané a buďte vždy připraveni.

Jak se jmenuje samice od čmeláka?

Samice čmeláka? To je zajímavá otázka! Neexistuje totiž jen jedna odpověď. Podobně jako u včel, i u čmeláků máme dělnice – to jsou sterilní samice, které si evolučně přeměnily své kladélko, původně určené k kladení vajíček, na žihadlo s jedovou žlázou. Viděl jsem to na vlastní oči při svých cestách po Evropě – od slunných luk Provence až po drsné skotské vřesoviště. Tyto dělnice jsou pilné a důležité pro kolonii. Ale pak máme královnu – a ta má plně funkční kladélko, díky němuž zaručuje kontinuitu kolonie. A pak jsou tu samci, tzv. trubci, kteří nemají žihadlo vůbec – místo něj mají penis. Během svých cest po světě jsem si všiml, že rozdíly mezi pohlavími u blanokřídlého hmyzu jsou často fascinující a velmi důležité pro přežití druhu. Včelí a čmeláčí královny hrají klíčovou roli v ekosystému, opylují rostliny a jejich životní cyklus je úzce propojen s ročním obdobím. Například, v tropických oblastech, kde je počasí stabilnější, mohou některé druhy čmeláků žít déle a jejich reprodukční cyklus je méně závislý na změnách ročních období. Zajímavostí je, že čmeláci se s oblibou usazují v opuštěných norách hlodavců, což jsem si opakovaně ověřil na svých výpravách. Tato znalost mi pomohla při pozorování jejich chování a sběru informací o jejich životě.

Jak se mluví na Antarktidě?

Na Antarktidě nenarazíte na žádný “domorodý” jazyk. Kontinent nikdy nebyl trvale osídlen žádným etnikem. Komunikace tam probíhá spíše v závislosti na národnosti vědců a turistů – nejčastěji anglicky, španělsky a rusky, ale slyšet můžete i další jazyky.

Praktické informace pro turisty:

  • Angličtina je nejpoužívanější, ale znalost španělštiny či ruštiny se vám bude hodit.
  • Většina turistických programů a informačních materiálů je v angličtině.
  • Nezapomeňte na slovník, frázovník nebo překladač – i v základních situacích se vám může hodit.

Zajímavost:

  • Na polárních stanicích se často používá směsice jazyků, vzniká tak jakýsi “slang” vědců a pracovníků.
  • Mnoho vědeckých dokumentů a publikací o Antarktidě je v angličtině.

Kolik lidí žije na Antarktidě?

Antarktida, nejjižnější kontinent naší planety, je často mylně vnímána jako zcela neobydlená pustina. Pravda je však o něco složitější. Přestože na kontinentu nenajdete žádné trvalé osídlení, v letních měsících zde pulsuje život v podobě přibližně 5 000 vědců, techniků a dalších specialistů, kteří pracují na desítkách výzkumných stanic rozmístěných po celém území. Počet obyvatel se v zimě, kdy panují extrémně drsné podmínky, snižuje na pouhých 1 000 statečných duší.

Život na Antarktidě je extrémní zkouškou lidské odolnosti. Dlouhé polární noci, mrazivé větry dosahující orkánní síly a absolutní izolace od zbytku světa představují každodenní realitu. Zásoby se dovážejí převážně loděmi, letecká doprava je limitována počasím. Přesto výzkumná práce na Antarktidě přináší cenné poznatky o klimatických změnách, geologii, biologii a dalších oblastech vědy.

Antarktidu obklopuje Jižní oceán, rozsáhlá vodní plocha, která odděluje kontinent od zbytku světa. Historicky se Jižní oceán popisoval jako souhrn jižních vod Tichého, Atlantského a Indického oceánu, ale dnes je Jižní oceán uznáván jako samostatný pátý oceán s vlastním ekosystémem bohatým na unikátní druhy mořské fauny a flóry. Prozkoumat tuto oblast je náročné, a právě proto je výzkum na Antarktidě tak klíčový pro pochopení globálních procesů.

Výzkumné stanice jsou strategicky rozmístěny s ohledem na geografické a klimatické podmínky. Některé se zaměřují na studium ledovců a jejich vlivu na hladinu moří, jiné na výzkum antarktické fauny, jako jsou tučňáci, tuleně a velryby. Další stanice pak sledují procesy v atmosféře a monitorují ozonovou díru nad Antarktidou.

  • Extrémní podmínky vyžadují speciální vybavení a pečlivou přípravu.
  • Mezinárodní spolupráce je zásadní pro efektivní výzkum a ochranu Antarktidy.
  • Antarktická smlouva zaručuje mírové využití kontinentu a ochranu jeho jedinečného prostředí.

Proč se říká tučňák?

Slovo „tučňák“? Zajímavá otázka! Při svých cestách k jižním polárním krajům jsem se s těmito vskutku jedinečnými ptáky setkal opakovaně. České pojmenování, vzniklé v době národního obrození, je vskutku trefné. Tučný, to je přesné označení jejich tělesné stavby. Kolébavá chůze, zavalité tělo – to vše přispělo k tomuto výstižnému, byť poněkud zjednodušujícímu popisu. Je důležité si uvědomit, že se jedná o ptáky dokonale adaptované na drsné podmínky Antarktidy. Tato „tučnost“ je pro ně klíčová – jedná se o vrstvu podkožního tuku, která je chrání před mrazem. Ačkoliv se na první pohled zdají neohrabaní, jsou to ve skutečnosti výborní plavci a potápěči, mistři lovu ryb a krillu. Zaujala mě jejich fascinující společenská struktura a komplexní systém péče o mláďata. Jméno „tučňák“ tedy, i přes svou zdánlivou jednoduchost, odráží zásadní vlastnost těchto úžasných tvorů, která jim umožňuje přežít v jednom z nejnáročnějších prostředí na Zemi.

Jak dlouho trva cesta na Antarktidu?

Cesta na Antarktidu je dobrodružstvím sama o sobě, a to bez ohledu na zvolený způsob dopravy. Možnosti jsou dvě: námořní a letecká, přičemž každá má své pro a proti.

Lodní cesta z argentinského Ushuaie, často označovaného jako “konec světa”, je klasická, avšak náročnější. Připravte se na přibližně 50hodinovou plavbu, která zahrnuje dramatický průjezd Drakeovým průlivem, známým pro své bouřlivé moře. Zkušenost je to nezapomenutelná, ale mořské nemoci se nevyhnou všichni. Vidět divokou krásu Drakeova průlivu, s možným pozorováním velryb a mořských ptáků, ale stojí za to. Celková délka cesty se však může prodloužit v závislosti na počasí a podmínkách.

Letecká doprava je podstatně rychlejší a pohodlnější. Let z Punta Arenas v Chile na King George Island trvá okolo 2 hodin. To vám ušetří čas a únavu z náročné plavby. Nicméně, letecká varianta je dražší a dostupnost letů je omezená, zejména v závislosti na ročním období. Dále si uvědomte, že letecká cesta vás zaveze jen na specifická místa na Antarktidě, zatímco lodí máte mnohem větší flexibilitu při prozkoumávání kontinentu.

Shrnutí: Volba závisí na vašich prioritách – čas vs. cena vs. zážitek. Lodní cesta nabízí nezapomenutelný zážitek, ale je časově náročnější a náročnější na fyzickou kondici. Letecká doprava je rychlá a pohodlná, ale dražší a s omezenou dostupností.

Kolik stojí cesta na Everest?

Výstup na Everest, 8848 metrů strmého dobrodružství, vás na jižní, nepálské straně, vyjde minimálně na 70 000 dolarů (přes 1,6 milionu korun). Tato cena, nabízená renomovanými expedicemi, zahrnuje základní skupinové vybavení, nezbytné kyslíkové bomby, služby zkušených Šerpů a poplatky nepálské vládě. Je však třeba zdůraznit, že se jedná o minimální částku. Konečná cena se může dramaticky lišit v závislosti na individuálních požadavcích, jako je například volba osobního Šerpy, dodatečné zásoby, pojištění či záchranné služby. Nezbytná je i aklimatizace, která často vyžaduje delší pobyt v základním táboře, což prodražuje celkovou cenu. Kvalita vybavení a zkušenost expedičního týmu jsou také faktory ovlivňující konečnou cenu. Mnoho horolezců si najímá individuální Šerpy pro větší bezpečnost a personalizovanou podporu, což výrazně navyšuje celkovou investici. Náklady na cestu do Nepálu a zpět je nutno připočítat zvlášť.

Důležité je si uvědomit, že cena nezahrnuje osobní výstroj, letenky a cestovní pojištění, která se pohybují v tisícovkách dolarů. Takže reálné náklady na zdolání Everestu se mohou snadno vyšplhat na dvojnásobek nebo i více, v závislosti na individuálních volbách a neočekávaných událostech.

Kolik stojí cesta na Mont Blanc?

Cena túry po okruhu Mont Blancu (Tour du Mont Blanc – TMB) je značně variabilní a závisí na mnoha faktorech. Orientační rozmezí se pohybuje od 900 EUR do 2800 EUR (cca 1020–3175 USD), ale realita může být i odlišná.

Na celkovou cenu ovlivňují:

  • Délka treku: Klasický okruh trvá 7-10 dní, ale můžete si ho zkrátit či prodloužit, čímž se změní i náklady na ubytování a stravu.
  • Typ ubytování: Od jednoduchých horských chat s polštářem a dekou po komfortní hotely v městech podél trasy – rozdíl v ceně je značný.
  • Strava: Vaření vlastního jídla je nejlevnější variantou, ale restaurace a horské chaty nabízí různé cenové kategorie.
  • Doprava: Cesta na začátek trasy a zpět domů, případně doprava mezi jednotlivými úseky treku (autobusy, vlaky).
  • Vybavení: Kvalitní turistické vybavení je investice, ale můžete si ho i půjčit.
  • Průvodce: Najmutí průvodce, ať už individuálního nebo v rámci skupiny, výrazně navyšuje celkovou cenu.
  • Pojištění: Nezbytná součást plánování, jeho cena se liší podle rozsahu krytí.

Tipy na snížení nákladů:

  • Plánujte trek mimo hlavní sezónu (červenec a srpen).
  • Rezervujte ubytování s dostatečným předstihem.
  • Využívejte levnější možnosti ubytování (např. kempy nebo hostely).
  • Nakupujte potraviny v supermarketech.
  • Vyberte si trasu s méně náročnými úseky, které vám ušetří čas a peníze na záchranné služby.

Závěrem: Před cestou pečlivě rozpočtujte všechny výdaje a zvažte všechny zmíněné faktory, abyste si mohli užít TMB bez zbytečných finančních překvapení.

Kolik stojí trajekt do Finska?

Cesta trajektem do Finska, konkrétně do Turku, trvá přibližně 11 hodin. Cena lístku se značně liší podle typu kajuty a sezóny, pohybuje se v rozmezí od 50 do 150 €. Za nejlevnější variantu zaplatíte v případě cestování na palubě bez kajuty, komfortnější cestování v soukromé kajutě s vlastní koupelnou se samozřejmě prodraží.

Na cenu ovlivňuje i termín plavby: letní sezóna je dražší než mimosezóna. Doporučuji rezervaci s dostatečným předstihem, zejména v hlavní turistické sezoně, kdy bývají trajekty plně obsazeny.

Kromě ceny lístku je nutné počítat s dalšími výdaji:

  • Stravování na palubě – ceny v restauracích na trajektech bývají vyšší než na pevnině.
  • Možnost využití palubních služeb – například wellness centra, bazény, kina apod., které jsou zpoplatněny.
  • Doprava z/na přístav – počítejte s náklady na dopravu do a z přístavu v místě odjezdu a v Turku.

Tip pro cestovatele: Srovnání cen různých společností provozujících trajektové linky do Turku se vyplatí. Některé společnosti nabízejí i speciální nabídky a slevy, sledujte jejich webové stránky.

Alternativní trasy: Mimo Turku existují i další přístavy ve Finsku, kam se trajektem dostanete, například Helsinki, a časy plavby se liší v závislosti na trase.

Které město je nejchladnějším obydleným místem na zemi, označuje se také jako pól chladu, nejnižší zde naměřená teplota činila 2 C )?

Ojmjakon, zapomenutá vesnička na ruském Dálném východě v Jakutsku, soutěží s Verchojanskem o titul nejchladnějšího obydleného místa na severní polokouli. Může se pyšnit neuvěřitelným rekordem -71,2 °C naměřených 26. ledna 2008. To z něj dělá skutečný pól chladu. Připravte se na extrémní podmínky: mráz kousavý jako vlk, led a sníh všude kolem. Pro zkušené zimomřivé dobrodruhy je však výprava do Ojmjakonu nezapomenutelným zážitkem. Extrémní sporty jako sněžné skútry nebo lyžování v panenské krajině slibují nezapomenutelný adrenalin. Jen nezapomeňte na perfektní výbavu – termoprádlo, několik vrstev oblečení, kvalitní zimní boty a rukavice, a samozřejmě pořádný teplý čaj v termosce. Nepodceňujte mráz, život zde závisí na dokonalé přípravě. Výhled na zasněženou tajgu a mrazivé řeky je však jedinečnou odměnou.

Kdo vlastní Tatralandii?

Tatralandii vlastní skupina TMR, která ji propojuje se svými lyžařskými středisky ve Vysokých a Nízkých Tatrách. To je chytrý tah, protože umožňuje synergii – kombinace zimních a letních aktivit. Aquapark Bešeňová, který TMR rovněž vlastní, se stává dalším prvkem této strategie. Doporučuji návštěvu obou aquaparků – Tatralandia je gigantický komplex s nespočtem atrakcí, zatímco Bešeňová nabízí spíše klidnější a rodinnou atmosféru. Plánujete-li výlet do Liptovského Mikuláše, rozhodně obojí stojí za návštěvu. V Liptovském Mikuláši najdete kromě aquaparků i krásnou přírodu a historické centrum. Nezapomeňte si zkontrolovat ceny vstupného a otevírací dobu před vaší návštěvou, abyste se vyhnuli zklamání.

Scroll to Top