Proč se v metru používá stejnosměrný proud?

Použití stejnosměrného proudu v metru je podmíněno řadou technických a historických faktorů:

  • Komplexní rekonstrukce celého systému napájení. Přechod z jednosměrného na střídavý proud by vyžadoval kompletní výměnu veškerého kolejového vozidla a kontaktní sítě. To by znamenalo enormní finanční náklady a časovou náročnost. Přibližně polovina stanic Moskevského metra má dvoukolejný formát. Stejnosměrný proud umožňuje organizaci provozu, při níž jeden jízdní pás dodává proud do sítě a druhý jej odebírá.
  • Potřeba nového kolejového vozidla. Kolejové vozidlo určené pro provoz na stejnosměrný proud je podstatně lehčí a kompaktnější než vozidlo pracující se střídavým proudem. To je způsobeno velkou hmotností a rozměry transformátorů nutných pro přeměnu střídavého proudu na stejnosměrný. Navíc je stejnosměrný proud méně citlivý na výkyvy napětí, což zvyšuje spolehlivost provozu elektrické dopravy.

Doplňující informace:

  • Provoz v tunelech metra vyžaduje dostatečný výkon. Při použití střídavého proudu by bylo nutné použít silnoproudou vedení, která by byla vedena v tunelu. To představuje značné komplikace při pokládce a provozu (kvalita izolace, tepelné ztráty, potřeba vysoce výkonných vypínačů na kolejovém vozidle atd.).
  • Dlouhé vlakové soupravy se opírají o kolejnice přes kola, na jejichž povrchu se hromadí velké množství vlhkosti. V městské kolejové dopravě, včetně metra, se na rozdíl od speciálních železnic používají kolejnice ze speciálních ocelí. Izolace kolejnicového systému od země je provedena velmi pečlivě. Nicméně kolejnice se postupně stávají dvěma uzemňovacími vodiči, jejichž odpor na kilometr obvykle dosahuje: v kabelových sítích přibližně 0,8–1,2 Ω, ve vzdušných sítích 1,8–2,2 Ω. Při zkratu v kontaktní síti na kolejnicích však protéká proud překračující jmenovitý proud 1,5–2krát (až 1800 A – u železnic a až 1000–1200 A – u tramvají a trolejbusů).

Jak se pohybuje vlaštovka?

Vlaštovky jsou létaví ptáci, nikoli chodící.

  • Výrazně vyvinutá křídla umožňují vlaštovkám dosahovat rychlosti až 160 km/h.
  • Slabé, krátké nohy ztěžují pohyb po zemi, proto vlaštovky zřídka usedají na zem.

Na čem jezdí elektrická vlaková souprava?

Elektrické vlakové soupravy jezdí na železnicích v rámci města nebo na železnicích s elektrifikovanými tratěmi. Elektrovozy se pohybují pomocí elektrické energie, kterou odebírají z elektrické sítě stejnosměrného nebo střídavého proudu. Počet vozů v elektrické vlakové soupravě závisí na počtu cestujících.

Na čem jezdí prezident Putin?

Od roku 2018 Vladimir Putin oficiálně používá Aurus-41231 „Senát“ jako svůj hlavní služební automobil.

Tento luxusní automobil vyvinutý FGUUP „NAMI“ má impozantní rozměry:

  • délka: 6620 mm;
  • šířka: 2000 mm;
  • výška: 1695 mm.

V čem se liší elektrovozy stejnosměrného a střídavého proudu?

Klíčový rozdíl: elektrovozy stejnosměrného a střídavého proudu využívají různé napětí elektrické sítě.

  • Elektrovozy na stejnosměrný proud jsou napájeny napětím 3300 V.
  • Elektrovozy na střídavý proud jsou napájeny napětím 27500 V.

Scroll to Top