Zahájení výstavby železnic bylo položeno ve Velké Británii, kde byla v roce 1825 otevřena první železnice. Tento průkopnický počin dal impulz k rozvoji železniční dopravy po celém světě:
- Spojené státy americké (1827)
- Francie (1828)
- Německo, Belgie (1835)
- Rusko (1837)
Kdy se objevil první vlak v Americe?
Vznik železniční dopravy ve Spojených státech amerických je spjat se zprovozněním prvních osobních vlaků v roce 1830 na železnici Baltimore-Ohio ve státě Maryland. Tento okamžik představuje klíčový milník v historii americké dopravy a průmyslu.
Pouhých osm let poté, v roce 1838, již železniční síť pokrývala pět ze šesti států Nové Anglie a rozšířila se i na území států Kentucky a Indiana. Tento rapidní rozvoj svědčí o mimořádné dynamice a efektivitě zavádění železniční technologie v USA.
Tento bouřlivý růst železnic v USA byl podmíněn souhrou několika faktorů:
- Nutnost zlepšení dopravní infrastruktury pro rozvoj průmyslu a obchodu. Rostoucí ekonomika vyžadovala efektivnější systém přepravy zboží a osob, než který nabízeli existující pozemní i vodní cesty.
- Dostupnost nových technologií, jako byly parní stroje. Vývoj a zdokonalování parních lokomotiv umožnily efektivní a relativně rychlou přepravu na větší vzdálenosti.
- Obrovské investice do železničních společností. Rozvoj železnic si vyžádal značné finanční prostředky, které pocházely z soukromých i veřejných zdrojů, a přispěly k jejich rychlé expanzi.
Rozvoj železniční dopravy měl značný vliv na ekonomiku, společnost a infrastrukturu Spojených států. Stimuloval růst měst, usnadnil přepravu zboží a osob a sehrál klíčovou roli v industrializaci Spojených států, čímž zásadně ovlivnil jejich další vývoj a postavení na světové scéně.